دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1398 - 12:33
مشهوری آفاق در گفتگو با آنا:

احتمال شناسایی تبریز قدیم توسط باستان‌شناسان وجود دارد

مسئول روابط‌عمومی آذربایجان شرقی گفت:‌ بعد از پیدایش شهری در زیر زمین در خلال یک طرح عمرانی، احتمال شناسایی تبریز قدیم توسط باستان‌شناسان وجود دارد.
کد خبر : 402841
wwwwwwwwwwwwwww.jpg

نوید مشهوری‌آفاق در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره شهر قدیمی کشف شده در تبریز اظهار کرد:‌ همان‌طور که در خبرها آمده بود بر اثر اجرای یک طرح عمرانی در خیابان والمان تبریز آثاری از وجود یک شهر در زیر زمین پدیدار شد.


وی افزود: بعد از پیدایش شهر قدیمی طرح عمرانی به سرعت متوقف شد و در حال حاضر باستان‌شناسان و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی در حال بررسی آثار کشف شده هستند.


مسئول روابط‌عمومی و امور فرهنگی آذربایجان شرقی گفت:‌ به دستور مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از سیزدهم تیر ماه عملیات عمرانی متوقف شده است و تا پایان تحقیقات باستان‌شناسان این عملیات از سر گرفته نخواهد شد.


مشهوری‌آفاق عنوان کرد: تا بررسی کامل آثار کشف شده نمی‌توان در مورد ادامه طرح عمرانی و یا تخریب آن نظر داد و پس از بررسی و تحقیقات تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.


بر اساس این گزارش،کریم میمنت‌نژاد تاریخ‌پژوه در این باره گفته بود: آثار کشف شده در محله والمان تبریز به یقین می‎تواند بخشی از تبریز قدیم باشد، چرا که وقتی تبریز در زمین لرزه 1194 قمری از بین رفت، ساخت و ایجاد تبریز جدید بر روی تبریز قدیم انجام شد. در آن دوران نجف قلی خان دمبلی، پادشاه کردتبار وقت تبریز به‌دلیل تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت بودن آواربرداری، سازه‌های جدید را پس از وقوع زمین‌لرزه بر روی سازه‎های قدیمی و تخریب شده بنا کرد، بنابراین احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری‌های عمیق و دیگر طرح‌ها و عملیات‎های عمرانی به‌ویژه در مرکز شهر وجود دارد. نشان به آن نشان که 20 سال پیش هم در زمان احداث طرح زیرگذر قاضی طباطبایی در خیابان جمهوری اسلامی تبریز، آثار تاریخی در حفاری‌های مربوط به این طرح کشف شد اما در سایه بی‌توجهی‌ها از بین رفت.


انتهای پیام/4046/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب