دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1398 - 11:14
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی:

افزایش 15 درصدی شهریه دانشجویان/ اهدای وام 50 میلیونی برای احداث سراهای نوآوری

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با انتقاد از نبود زیرساخت ورزشی گفت: برای فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی، مراکز ورزشی را اجاره می‌کنیم.
کد خبر : 402817

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدحسین امید صبح امروز در نشست خبری المپیاد ورزشی دانشگاه جامع علمی-کاربردی که در ساختمان این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: اهتمام ورزش در دانشگاه جامع علمی-کاربردی با وجود نبود زیرساخت ورزشی بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است.


وی افزود: برای فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی دانشگاه جامع علمی-کاربردی، مراکز ورزشی را اجاره می‌کنیم. پنجمین المپیاد ورزشی-فرهنگی دانشگاه جامع علمی-کاربردی با حضور دانشجویان سراسر کشور این دانشگاه برگزار می‌شود.


رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی عنوان کرد: ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد تخفیف شهریه از ویژه تسهیلات دانشجویان مقام‌آور المپیادهای همگانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی است.


امید با تأکید بر اینکه دانشگاه جامع علمی-کاربردی هر ساله المپیادهای ورزشی را برگزار می‌کند، گفت: در سال‌های زوج المپیاد ورزشی در رشته‌های انفرادی و در سال‌های فرد ورزش‌های جمعی را برگزار می‌کنیم.


وی ادامه داد: هر ساله ۷ الی ۸ درصد بودجه دانشگاه علمی-کاربردی صرف امور ورزشی می‌شود. همچنین از امسال ۵ درصد از بودجه مراکز دانشگاه جامع علمی-کاربردی صرف سرانه ورزشی خواهد شد.


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: یک‌سوم دانشجویان شرکت‌کننده در پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی این دانشگاه از دانشجویان دختر و دوسوم آن را دانشجویان پسر تشکیل می‌دهند. 2 هزار و 925 دانشجوی پسر و یک هزار و 848 دانشجوی دختر در این رویداد ورزشی شرکت می‌کنند. همچنین با ورود نسل جدید دانشجویان از مهرماه سال جاری، استقبال از رویدادهای ورزشی این دانشگاه افزایش پیدا می‌کند.


امید گفت: پیش‌بینی می‌شود از مهرماه سال جاری میانگین سنی دانشجویان این دانشگاه کاهش یابد. پیش‌ازاین میانگین سنی دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی بیش از 30 سال بوده است. با تغییر میانگین سنی دانشجویان، علاقه‌مندی دانشجویان به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی بیشتر شده است، در همین خصوص به مراکز این دانشگاه ابلاغ کرده‌ایم که پنج درصد از بودجه خود را صرف امور فرهنگی و ورزشی کنند.


وی افزود: دانشگاه جامع علمی-کاربردی در رشته‌های ورزشی همانند ورزش‌های زورخانه‌ای ورود پیدا کرده است که در گذشته و اکنون در دیگر دانشگاه‌ها به آن توجهی نمی‌شود.


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از ایجاد مراکز علمی کاربردی توسط باشگاه‌های ورزشی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مراکز تربیت‌بدنی این دانشگاه تعدیل شده‌اند، ما از همکاری باشگاه‌های ورزشی برای ایجاد مراکز علمی-کاربردی استقبال می‌کنیم.


امید با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بیان شده است که زیرنظام‌های مهارتی 30 درصد افزایش پیدا کند، توضیح داد: اکنون دو دانشگاه علمی-کاربردی و فنی و حرفه‌ای متولی نظام مهارتی هستند. نزدیک به 17 درصد توسعه زیرنظام مهارتی برعهده دانشگاه جامع علمی-کاربردی، 10 الی 12 درصد بر عهده دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و چند درصد باقی‌مانده بر عهده دیگر دانشگاه‌ها است.


وی افزود: در حوزه توسعه نظام مهارتی و جذب دانشجو پیش‌بینی ما این است که برای سال تحصیلی آینده مشکلی نخواهیم داشت. اشتغال‌پذیری دانشجویان نظام مهارتی بیشتر از نظام نظری است. شعار دانشگاه علمی-کاربردی، پرورش کارمند نیست بلکه این دانشگاه کارفرما تربیت می‌کند.


رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی با بیان اینکه در سال 97 از آموزش‌وپرورش هیچ دانشجویی جذب دانشگاه علمی کاربردی نشد، گفت: بااین‌وجود 150 هزار دانشجو در سال 97 ثبت‌نام کرده‌ایم. در سال 98 با توجه به اینکه 35 تا 40 درصد دانش‌آموزان هنرستانی افزایش پیدا کرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود در مهرماه 98 از دانش‌آموزان آموزش‌وپرورش نیز جذب خواهیم داشت.


امید با اشاره به اینکه در خصوص جذب دانشجو به دانشگاه علمی-کاربردی محدودیتی وجود ندارد، افزود: برای جذب ورزشکاران به این دانشگاه، آیین‌نامه‌ای در هیئت‌امنا به تصویب رسیده است که برای دانشجویان ورزشکار امتیازاتی را قائل باشیم.


وی در مورد جذب اساتید دانشگاه جامع علمی-کاربردی گفت: از مهرماه سال جاری هیچ مدرسی که فرآیند ارزیابی را طی نکرده باشد، نمی‌تواند در کلاس‌های درس این دانشگاه حضور پیدا کند. در چند سال اخیر در این خصوص سخت‌گیری‌هایی شده است. البته در بعضی مراکز این سخت‌گیری‌ها نادیده گرفته شده که با این مراکز برخورد شده است. همچنین نرم‌افزاری ویژه دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفته شده است که می‌توانند در این نرم‌افزار عکس استاد خود را چک کنند. این نرم‌افزار ارتباط بین سامانه حضور نظارت این دانشگاه و دانشجو است و با مراکزی که تخلف کنند، برخورد شده و به این مراکز دیگر دانشجو داده نمی‌شود.


رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی تصریح کرد: هر مدرسی که آی‌دی خود را به مدرس دیگری بدهد، کُد مدرسی او را لغو کرده و مدرس از رفتن به کلاس درس منع می‌شود.


امید یادآور شد: با توجه به گستردگی مراکز این دانشگاه، نظارت بر روی مراکز سخت است. بهترین کسی که می‌تواند ما را از تخلفات دانشگاه‌ها و مراکزمان آگاه کند، دانشجویان هستند. این اطمینان خاطر را به دانشجویان می‌دهیم که مشکلات آن‌ها پیگیری می‌شود و هویت هیچ دانشجویی که در این راه با ما همکاری کند، برملا نخواهد شد.


وی افزود: بیش از 10 درصد کل دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی در رویدادهای فرهنگی این دانشگاه شرکت می‌کنند. در سال 96 بیش از 19 هزار نفر در فعالیت‌های ورزشی، حدود پنج درصد کل جمعیت دانشجویان این دانشگاه شرکت کردند که در سال 97 این تعداد به هشت درصد افزایش پیدا کرده است.


رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی در خصوص افزایش شهریه این دانشگاه بیان کرد: در سال جاری حداکثر 15 درصد افزایش شهریه خواهیم داشت که برای رشته‌های مختلف متغیر است. از بین 5 تا 15 درصد این افزایش شهریه اعمال می‌شود.


امید درباره عدم تهیه زیرساخت‌های ورزشی برای دانشگاه جامع علمی-کاربردی گفت: کشور ما به لحاظ زیرساخت‌های ورزشی غنی است و سرمایه‌گذاری برای احداث این زیرساخت‌ها اشتباه است. با پرداخت هزینه می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا نیاز خود را برطرف کنیم. از طرفی دانشجویان این دانشگاه متمرکز نیستند، به همین دلیل سیاست برون‌سپاری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و این سیاست تا به امروز موفق عمل کرده است.


وی در خصوص تسهیلات دانشجویان توضیح داد: دانشگاه جامع علمی-کاربردی با همکاری صندوق رفاه دانشجویان به تمامی دانشجویان متقاضی وام شهریه، ازدواج، مسکن و ... پرداخت می‌کند. ما نیز برای کسب‌وکار و شرکت‌هایی که در مراکز نوآوری تشکیل می‌دهند تا مبلغ 50 میلیون تومان وام با کارمزد 2 درصد می‌دهیم. همچنین طی هماهنگی که با معاونت علمی ریاست جمهوری صورت گرفته است، به ایده‌های برتر دانشجویان این دانشگاه تا مبلغ 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد.


رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی با بیان اینکه دولت بین 10 الی 12 میلیارد تومان برای تغذیه دانشجویان این دانشگاه هزینه می‌کند، گفت: هر ساله این مبلغ را به مراکز خود اختصاص می‌دادیم اما اغلب دانشجویان نمی‌توانستند از این امکان استفاده کنند و نظارتی بر روی آن نبود. طی شناسایی استان‌های محروم، این مبلغ را به کارت رفاهی دانشجویان واریز می‌کنیم. این کارت رفاهی با همکاری یکی از بانک‌ها صادر می‌شود. تاکنون 15 استان شناسایی شده است. همچنین این کارت به دانشجویان شاغل تعلق نمی‌گیرد و اخذ این کارت دارای شرایطی است.


انتهای پیام/4107/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته