دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1398 - 09:21
کنعانی‌مقدم در گفتگو با آنا:

برجام با غنی‌سازی 5 درصد و بازسازی راکتور اراک، تکه پاره‌ای کاغذ می‌شود

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر غنی‌سازی را به 5 درصد افزایش دهیم و رآکتور اراک را بازسازی کنیم آن موقع برجام دیگر چیزی جز تکه پاره‌ای کاغذ نخواهد بود.
کد خبر : 402759

حسین کنعانی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تصمیم دولت در افزایش سطح اورانیوم غنی‌شده پس از بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای مفاد برجام اظهار کرد: به استناد ماده 26 و 36 برجام، بعد از ضرب‌الأجل جمهوری اسلامی ایران درخصوص اقدامات اروپا برای جبران خسارت‌های خروج آمریکا از این توافقنامه، قطعاً کشورمان با توجه به اینکه گام‌های اروپا در اینستکس پاسخگوی زیان‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام نبوده است، این حق را دارد به نقطه‌ای باز گردد تا بتواند از این اهرم برای فشار بیشتر به اروپایی‌ها به منظور جبران خسارت‌ها استفاده کند.


وی افزود:‌ امروز وارد مرحله‌ای می‌شویم که شاید بتوان گفت مرحله بدون بازگشت است؛ یعنی اگر ما رآکتور اراک را بازسازی کنیم و همچنین غنی‌سازی را با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید آغاز بکنیم و به شرایط پیش از برجام بازگردیم، عملاً‌ می‌توان گفت که این نقطه،‌ نقطه بدون بازگشت است و برجام دیگر چیزی جز تکه پاره‌ای کاغذ نخواهد بود.


عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران خاطرنشان کرد:‌ البته مسئولان کشورمان دریچه‌هایی را برای بقای برجام نگاه داشته‌اند و با وجود اینکه اروپایی‌ها فقط قول می‌دهند، امکان دارد شورای عالی امنیت ملی پس از پایان ضرب‌الأجل فعلی، یک ضرب‌الأجل دیگری را برای آنها مشخص کند.


کنعانی‌مقدم گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند با فشار بر شورای حکام و یا شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه 2231 را مجدداً بازبینی کنند و فشارهای مضاعفی را بر کشورمان وارد سازند، قطعاً جمهوری اسلامی از برجام خارج خواهد شد و به شرایط پیش از برجام باز می‌گردیم و نیز با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شوند.


به گزارش آنا، جمهوری اسلامی ایران برای اینکه دولت‌های اروپایی به‌ویژه امضاکنندگان برجام را ملزم به اجرای تعهداتشان سازد، مهلت 60 روزه را برای آنها تعیین کرده بود که امروز این مهلت به پایان رسیده و قرار است دستور بازبینی در برخی از تعهدات برجامی کشورمان صادر شود.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته