دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارزیابی اقتصادانان از عملکرد 9 ساله بورس کالا

شرکت بورس کالای ایران وارد نهمین سال فعالیت خود شد. این بورس که فلسفه وجودش در همه اقتصادها ایجاد بازاری رقابتی و شفاف است، در طول این سال ها به دلیل ساختار دولتی و محدودیت های اقتصادی کشورمان با انوع و اقسام چالش‌‎ها روبه رو بوده است.
کد خبر : 40250

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران، به زعم کارشناسان و اقتصاددان، با وجود همه موانع پیش روی توسعه بورس کالا که خود نماد بازار آزاد و رقابتی است، این بورس توانسته با وجود عمر پایین خود در مقایسه با سایر بورس های کالایی در جهان در مسیری درست حرکت کند و امروز به یکی از ارکان تاثیرگذار در اقتصاد ملی تبدیل شود.


سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی در خصوص عملکرد و فعالیت بورس کالای ایران در اقتصاد کشورمان گفت: شفافیت قیمتی در معاملات کالاها و ایجاد تعادل در بازارها دو دستاورد مهم بورس کالاست.


وی افزود: آثار و پیامدهای مثبت فعالیت بورس کالا نشان می دهد این نهاد توانسته بسیاری از چالش های بازار کالایی را برای معامله گران کاهش دهد.


این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: برای فهم بیشتر بورس کالا در میان صنایع مختلف، نیاز به فرهنگ سازی بیشتری هست، به طوری که هر چه به بخش خصوصی بها داده و این حوزه را گسترش دهیم به اقتصاد کشور در مسیر رونق کمک کرده ایم.


علاء الدین میرمحمد صادقی، نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم بورس کالای ایران را مکانی مناسب برای مبادلات داخلی و خارجی دانست و گفت: با نگاهی به عملکرد سال های اخیر بورس کالای ایران و واقعی تر شدن قمیت محصولات در تقابل عرضه و تقاضا، مشخص می شود که این بازار طی این سال ها در مسیر درستی حرکت کرده است.


وی اظهار کرد: بورس کالا به طور مستقیم از عملکرد صنایع مختلف تاثیر می پذیرد و یکی از نهادهایی بوده که با وجود مشکلات فراوان ناشی از محدودیت های بین المللی و رکود اقتصادی، عملکرد قابل قبولی داشته است.


حمید میر معینی، اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه بورس کالای ایران امروز در جایگاه مطلوبی در اقتصاد کشور قرار دارد، گفت: وقتی قیمت محصولات پایه و مهم در بازار شفاف بورس کالای ایران و براساس عرضه و تعیین می شود، به معنای ارتقا شفافیت اقتصادی و کاهش تخلفات در بازار کالای کشور است.


میر معینی معتقد است، بورس کالا هیجان را در زمان نوسان متغیرهای مختلف به حداقل می رساند تا بازارها با براساس روند های کاذب حرکت نکنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته