دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همتی وعده داد؛

تأمین مالی بخش تولید با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به طرح تامین مالی مولد، هدف این طرح را تامین زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی، عنوان کرد.
کد خبر : 402494
14503.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حساب توییتری خود نوشت: علیرغم رشد بالای کل‌های پولی و بویژه نقدینگی طی سالهای گذشته، تامین مالی فعالیت‌های تولیدی همچنان با دشواری روبه‌رو است.


افزایش هزینه‌های تولید در طول یکسال گذشته، نیاز به سرمایه در گردش تولید را به شدت افزایش داده و این تأمین مالی را دشوارتر نموده است.
بانک مرکزی، با درک این وضعیت، به دنبال طرح‌هایی جهت حل این دشواری است. اصل اساسی در نگاه بانک مرکزی آن است که هرگونه طرحی، اولا: به تامین مالی فعالیت‌های تولیدی منجر شده و نیاز افزایش یافته سرمایه درگردش آنها را برآورده نماید، ثانیا: منجر به انحراف در منابع نظام بانکی و لذا تشدید فشارهای تورمی و قیمتی نشود.


بر این اساس، در کمیته‌های مشورتی نقدینگی و اعتباری بانک مرکزی طرح‌های متعددی مورد بحث قرار گرفته است. یکی از این طرح‌ها، طرح «تامین مالی مولد» است، به نحوی که با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی، نیاز زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش پاسخ داده شود و از انحراف منابع به سمت فعالیت‌های غیر مولد بخوبی ممانعت شود.
این طرح پس ازنظرخواهی از متخصصین پولی و بانکی جمع بندی و درکنار تلاش‌های جاری بانک‌های کشور برای تأمین مالی تولید، در جهت جلوگیری از رکود و اعاده رونق تولید به کار گرفته می‌شود.


به گزارش آنا، مسئولان به ویژه مدیران کشور همواره نسبت به تأمین مالی بخش تولید وعده‌های بسیاری داده‌اند اما تاکنون آ‌نطور که شایسته اقتصاد ایران و تحقق شعارهای سالانه است، رنگ واقعیت به خود نگرفته است.


بسیاری از تولید کنندگان در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش سرسام‌اور و لجام‌گسیخته نرخ دلار در بازار علاوه بر سردرگمی، ظرفیت واحدهای خود را کاهش دادند که عمده دلیل آن کاهش عرضه مواد اولیه و افزایش نرخ آن بود.


انتهای پیام/4083/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته