دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 17:09
پژوهشگر زبان و ادبیات کردی:

موقعیت جغرافیایی در بررسی لهجه‌های زبان کردی مورد توجه قرار گیرد

پژوهشگر زبان و ادبیات کردی از کشور هلند گفت: موقعیت جغرافیایی در بررسی لهجه‌های زبان کردی باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر : 402229
455.jpeg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دانشگاه کردستان، میشل لیزنبرگ در نشست تخصصی مشاهیر کرد گفت: قبل از ظهور ادبیات کردی بسیاری بر این اعتقاد بودند که کردها دارای فرهنگ و تاریخی ریشه‌دار نیستند و این موضوع تأثیر بسیاری در نشناختن کردها در سطح جهان داشت.


وی افزود: آرام آرام وارد عصر جدید می شویم، کسانی مانند نالی و احمد‌خانی متولد می‌شوند که با نوشتن شعر به زبان کردی ثابت کردند که زبان و ادبیات کردی پایگاه و پشتوانه بسیار قوی دارد و این نشان داد که کردها فرهنگ و تاریخی ریشه‌دار دارند.
 
این استاد دانشگاه گفت: احمدخانی با شهامت اعلام کرد که به کردی می‌نویسم تا کسی نگویند کردها دارای تاریخ و اصالت نیستند.


لیزنبرگ اظهار کرد: وقتی به تاریخچه زبان کردی می‌نگریم که در عمارت اردلان لهجه اورامانی غالب است و با آن شعر سروده می‌شود، بعد از تضعیف اردلان‌ها در سلیمانیه و در عمارت بابان لهجه سوارنی غالب و به زبان نوشتاری تبدیل می‌شود که تا به امروز ادامه دارد.


وی تأکید کرد: اما لهجه کرمانجی به روی کار آمدن امیران کرد در کردستان ترکیه وابسته بود و از سده ۱‎۸ به این سو بدان شعر سروده می‌شود و آنچه برای پژوهشگران زبان کردی مهم است این است که در بررسی لهجه‌های زبان کردی باید موقعیت جغرافیایی و زمان بسط و گسترش لهجه‌های زبان کردی مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب