سینما میتواند در شناخته شدن یک شهر مؤثر باشد
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مریم جلالی دارای دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی است که فعالیت خود را در حوزه رسانه از سال 1369 بهعنوان برنامهساز در رادیو آغاز کرد.
وی از سال 1387 تا 1390 به مدت سه سال بهعنوان مدیر گروه فرهنگی اجتماعی شبکه تهران فعالیت داشت. عضویت در شورای طرح و برنامه گروه اجتماعی شبکه یک، عضویت در شورای محتوایی و نظارت پخش شبکه یک، مسئولیت طرح و برنامه گروه اجتماعی شبکه 3، طراحی و نویسندگی برنامههای «به خانه برمیگردیم»، «جمعه تعطیل نیست»، «شببهخیر تهران»، «تهران بیست» و عضویت شورای طرح و برنامه گروه اجتماعی شبکه تهران، نویسندگی و کارگردانی هنری آیتم مجلههای تلویزیونی در «صبحبهخیر ایران» و «تا مهر» گروه اجتماعی شبکه یک سیما و برنامههایی همچون «کولهپشتی»، «جزر و مد»، «ماهعسل» در مرحله راهاندازی در شبکه 3 سیما از جمله فعالیتهای فرهنگی و هنری جلالی است.
مریم جلالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره اهمیت جشنواره فیلم شهر گفت: من شهر را بیش از آنکه یک سازه ببینم، یک فرهنگ میبینم. از زمانی که اجتماعات بشری شکل گرفت یک فرهنگ تازه به وجود آمد و شهر اقتضائات زندگی اجتماعی را به خود انسانها تحمیل میکند. هرچقدر یک شهر فرهنگیتر باشد، روابط افراد آن نیز فرهنگیتر خواهد بود. هر شهر فرهنگ خود را بر اساس آن فرمی که ارائه میکند به ساکنانش تحمیل میکند و هنر سینما کشف نقاط قوت و ضعف زندگی شهری است.
زندگی شهری یک سبک زندگی است
وی افزود: ما مفهومی به نام شهر داریم ولی زندگی شهری یک سبک زندگی است. افرادی که از روستا به شهر مهاجرت میکنند کمکم متوجه این تفاوت میشوند ولی گاهی ما که در شهر زندگی میکنیم نمیدانیم در چه اتمسفری زندگی میکنیم و چقدر شهر رفتارهایش را به ما تحمیل میکند. درواقع شهر وارد سبک زندگی ما میشود. سهگانهای که فرهنگ شهری را میسازد عبارتاند از: بینش شهری، نگرش و منش شهری. سینما نیز بهعنوان یک هنر کاوشگر باید در گزارههای زیرساختی را که در یک بینش شهری وجود دارد و یا گزارههای زیباییشناسی را که در نگرش شهری وجود دارد نمایش دهد و نتیجه واکاوی رفتار شهری را به مخاطبان و بینندگان هنر سینما نشان بدهد.
عضو هیئت انتخاب جشنواره بینالمللی فیلم شهر با اشاره به تأثیر جاذبههای شهری و نقش سینما در برندسازی یک شهر عنوان کرد: زمانی که رفتوآمد تودههای انسانی در یک شهر زیاد باشد، آن شهر شناختهتر میشود. سینما هم میتواند بهعنوان یکی از جاذبهها و مؤلفههای برندینگ در شناخته شدن یک شهر مؤثر باشد. زمانی سینما کمک میکند که یک شهر به یک جاذبه توریستی تبدیل شود، مانند شهری که در آن سریال «بازی تاجوتخت» را ساختند. زمانی هم سینما کمک میکند که یک شهر شناخته شود، مثل شهر کن که به خاطر اتفاق جشنواره کن شناخته شده است.
جلالی عنوان کرد: این دو مقوله دادوستدهایی است که شهر با سینما انجام میدهد. گاهی شهر دستمایههایش را به سینما تقدیم میکند و زمانی هم سینما اعتبارش را به شهر تقدیم میکند و کمکم به شهر اعتبار میدهد ولی به نظر من آنچه مهم است هدفگذاری و استفاده از رسانهای به نام سینماست که به آن فاعلی که این کار را انجام میدهد (کسی که فیلم میسازد یا جشنواره برگزار میکند) برمیگردد؛ این هدفگذاری تعیینکننده نوع رابطه شهر با سینماست.
سینما کمک میکند تا یک شهر تبدیل به یک جاذبه توریستی شود
وی ادامه داد: زمانی سینما ابزاری برای نمایش و انعکاس جلوههای یک شهر میشود و زمانی از سینما برای واکاوی مسائل زیرپوستی شهر ذرهبین میسازند، زمانی از سینما برای اعلام خواستههای یک شهر تریبون میسازند و زمانی هم از سینما مدالی ساخته میشود که بر سینه شهر بزند و همه آن شهر را با آن مدال سینمایی بشناسند.
عضو هیئت انتخاب فیلمهای کوتاه داستانی هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، در ارزیابی آثار با اشاره به برخی از فیلمها که مرتبط با موضوع جشنواره نبودند، گفت: در جلسهای که با سایر اعضای هیئت انتخاب داشتیم آقای صلحجو جمله خوبی گفتند و آن هم این بود که «بالاخره این افراد هم شهروند این شهر هستند». پیوند بین دو مقوله فرهنگی ظریف و به باریکی مو است. برقراری پیوند و پیدا کردن این وصلها کار چندان دشواری نیست، میتوان از توجیه گرفته تا تفسیر تمام سلسلهمراتب ارتباطی را بین آثار و شهر پیدا کرد.
این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: مهم، هدفگذاری جشنواره شهر است. اگر هدف ما پیدا کردن نقاط قوت و ضعف یک شهر است میتوانیم آثار را بر این اساس دستهبندی کنیم. زمانی هدف، آموزش زندگی شهری و مهارتهای بهتر زندگی کردن در شهر است که میتوانیم آثار را طبقهبندی کنیم. زمانی هم هدف انعکاس آدمهای این شهر و احساساتی است که مردم آن دارند. اگر شاخصهای ما مشخصتر باشد و از حیطه مفهوم شهر به مصداق شهر عبور کنیم میتوانیم مشخصاً بگوییم بعضی از آثار از این تعریف خارج هستند.
وی با اشاره به سطح کیفی فیلمهای کوتاه گفت: فیلم کوتاه یک ژانر فوقالعاده است، اما چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که گاهی اسیر مدهای رفتاری در حوزه ژانرهای سینمایی میشویم. وقتی نام فیلم کوتاه به میان میآید فکر میکنیم حتماً باید سیاه باشد، یک اثر مفهومی و عمیق باشد یا بایدهایی را رعایت کند که دستمان را در خلاقیت میبندد. برای همین تکرار مضمون و محتوا در آثار مشاهده میشود و شاخصه خلاقیت را در آنها کمتر میبینید.
کوتاهسازی و مینیمالسازی در سینما کار بسیار دشواری است و نباید بگوییم ساخت فیلم کوتاه راحت است
عضو هیئت انتخاب جشنواره بینالمللی فیلم شهر در ادامه گفت: البته از حیث فنّاوری پیشرفتهای زیادی داشتهایم و همین کمک کرده تصاویر بهتری در فیلمها داشته باشیم ولی فکر میکنم بهموازات رشد در مباحث مسائل فنی، دغدغههای فرمالیستی و پیدا کردن فرمها و زاویه دید تازه کمرنگتر شده است. شاید بد نباشد که برای هر دوره شعاری در نظر گرفته شود تا فیلمسازان به تعریف جامع و مانعتری برسند و بدانند آیا فیلمشان در این حلقه قرار دارد یا خیر و نهایتاً راحتتر فیلم به جشنواره بفرستند.
جلالی با بیان اینکه بخش فیلمهای کوتاه فرصتی ویژه برای فیلمسازان جوان جویای تجربه و فیلمسازانی است که میخواهند در فرم کوتاهتری فیلمسازی را تجربه کنند، بیان کرد: کوتاهسازی و مینیمالسازی کار بسیار دشواری است و نباید نگاه متوسطپسندانه داشته باشیم و بگوییم ساخت فیلم کوتاه راحت است، اتفاقاً بسیار دشوار است. با این حال فکر میکنم پیوستهای این جشنوارهها و کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی و انتقال تجربه میتواند به پربارتر شدن این جشنواره کمک کند.
به گزارش آنا، هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر 26 تا 31 تیرماه سال جاری به دبیری هاشم میرزاخانی با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
انتهای پیام/4072/4104/پ
انتهای پیام/