دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 10:09
گزارشگر سازمان ملل متحد:

محال است بپذیریم بن‌سلمان از قتل خاشقجی خبر نداشت/ عربستان باید مجازات شود

گزارشگر سازمان ملل متحد خواستار مجازات دولت عربستان به دلیل دست داشتن در قتل فعال مخالف سعودی شد.
کد خبر : 402043

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روسیاالیوم، آگنس کالامارد در نشستی که مرکز تحقیقات بروکینگز برگزار کرد، تصریح کرد: قتل جمال خاشقجی جنایتی است که دولت عربستان در آن دست دارد، ولی ادله‌ای نداریم که اثبات کند این جنایت به دستور محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان انجام شده است.


وی که تحقیقات مستقلی درباره این پرونده انجام داده است، افزود: به تنها نتیجه‌ای که دست یافته‌ام و مدرک درباره آن وجود دارد، این است که دولت عربستان مسئولیت این قتل را برعهده دارد. ملاک‌های بین‌المللی زیادی وجود دارد که مسئولیت کشورها را در زمان بروز چنین تخلفاتی نشان می‌دهد. 


گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی تصریح کرد: دست داشتن یک دولت در پس قتل به معنای این است که مسئولان دولتی آن کشور با استفاده از ابزارهای دولتی و ... چنین تخلفی را مرتکب شده‌اند. قتل خاشقجی با همه این معیارها مطابقت دارد.


کالامارد گفت: این جنایت از سوی 15 نفر که نماینده دولت عربستان بودند به استثنای یک نفر که جزو نیروهای امنیتی بود، انجام شد. نقشه قتل خاشقجی دست‌کم 48 ساعت پیش از اجرای آن کشیده شده بود و به نظر می‌آید اقدامی ضرب‌الاجلی بود. 


وی افزود: طبق اطلاعات به دست آمده، طراحی نقشه در ریاض انجام و قتل وی دست‌کم 24 ساعت قبل از اجرا تأیید شده بود. آن 15 نفر همگی نمایندگان دولت عربستان و از ابزارهای خود استفاده کرده بودند. هشت نفرشان با یک هواپیمای اختصاصی به ترکیه سفر کردند و دو نفرشان گذرنامه دیپلماتیک داشتند. حادثه در داخل کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد و کارمندانش تلاش کردند این‌گونه القا کنند که هیچ شاهد عینی در طبقه‌ای که جنایت رخ داد، وجود نداشت.


گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تأکید کرد: این جنایت ابعاد شخصی ندارد و به طور کامل از سوی یک دولت انجام شده است. عربستان تلاش می‌کند تا بر این جنایت سرپوش بگذارد و مقاماتشان گفتند که 17 نفر روز ششم اکتبر 2018 (14 مهر 1397) وارد ترکیه شدند و تا پانزدهم همان ماه در استانبول حضور داشتند و در این مدت صحنه جرم را پاک‌سازی می‌کردند. ادله زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها از این زمان نه تنها برای تحقق مقاصدشان، بلکه برای پاک‌سازی صحنه جرم استفاده کردند. 


کالامارد گفت: در 15 اکتبر (23 مهر 1397) به گروه تحقیقاتی ترکیه تنها 6 ساعت فرصت انجام تحقیقات در صحنه جرم داده شد و دو ساعت نیز به تحقیقات در محل اقامت سرکنسول عربستان پرداختند. اصلاً نمی‌توانم بگویم که تحقیقاتی که عربستان انجام داد، فعالانه و با حسن نیت بود و اجازه کامل به گروه‌های حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد داده شد.


وی افزود: با این وجود، هیچ ادله‌ای که نشان دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در جنایت دست دارد و دستور آن را داده است، وجود ندارد ولی محال است بتوان باور کرد که وی از نقشه ترور خبر نداشت.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته