دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1398 - 14:05
از سوی انتشارات جمکران؛

«پرورش فرزند؛ مقایسه روان‌شناسی غربی و اسلامی» منتشر شد

کتاب «پرورش فرزند؛ مقایسه روان‌شناسی غربی و اسلامی» از سوی انتشارات جمکران منتشر شد.
کد خبر : 401847
5595.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روان‌شناسی رشد که با نام‌های «روان‌شناسی تحولی» و «روان‌شناسی ژنتیک» هم شناخته می‌شود، شاخه‌ای از علم روان‌شناسی است که تغییر و تحولات فرد را در طول زندگی بررسی می‌کند. این شاخه از روان‌شناسی از رشته‌هایی همچون جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی، تعلیم‌وتربیت و پزشکی بهره می‌گیرد. روان‌شناسی رشد بر کودکی و نوجوانی تأکید بیشتری دارد.


این روزها شاهد انتشار کتاب «پرورش فرزند؛ مقایسه روان‌شناسی غربی و اسلامی» از سوی انتشارات جمکران هستیم. کتابی که به کوشش سیدمحمد شفیعی مازندرانی و حسین کریمیان تدوین و تألیف شده است.


بنابر آنچه در مقدمه آمده است، مؤلفان سعی کرده‌اند که علاوه بر بیان دیدگاه‌ها و نظریات متخصصان روان‌شناسی جدید به «روان‌شناسی تحولی در اسلام» بپردازند که با «رشد کودک، نوجوان و جوان» ارتباط دارد.


شفیعی مازندرانی و کریمیان معتقدند: «روان‌شناسی اسلامی افزون بر استفاده از تحقیقات تجربی دانشمندان دراین‌باره از منابع معرفتی متصل به منبع وحی و دیدگاه بزرگان دینی استفاده کرده و در راستای رشد و تعالی انسان به سمت تکامل در جهت حق تعالی گام برمی‌دارد.» بر همین اساس با نگاهی به روان‌شناسی مرسوم غرب و شاخه‌های آن و بر اساس آیات و روایات معصومین (علیهم‌اسلام) سعی کرده‌اند متنی به دست بدهند که راهنمای پروراندن فرزندانی سالم و صالح باشد.


این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است، فصل اول کلیات روان‌شناسی تحولی؛ به تعریف روان‌شناسی رشد (تحولی)، دوره‌های رشد و توضیحاتی درباره رشد و مفاهیم مربوط به آن می‌پردازد. فصل دوم به ابعاد رشد دوره کودکی؛ به انواع رشد اعم از جسمانی، عاطفی، اجتماعی، شناختی و عقلی در دوره کودکی می‌پردازد.
سومین فصل شامل مباحث روان‌شناسی رشد دوره نوجوانی؛ به تعریف، اهمیت، چالش‌ها، دگرگونی‌ها و ویژگی‌های بلوغ و نوجوانی می‌پردازد. فصل چهارم سلامت روانی در دوران رشد؛ به نقش خانواده در سلامت روانی فرزندان و چالش‌ها و راه‌های تربیت نوجوان را مورد مداقه قرار داده است، و فصل پایانی به بحث اولویت‌های مراحل رشد طبق روایات؛ به اولویت‌های تربیت و رشد در دوره‌های زندگی تا زمان ازدواج می‌پردازد.


انتشارات جمکران این کتاب را در روزهای ابتدایی تابستان در 298 صفحه و با قیمت 36 هزار تومان روانه بازار کرده است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته