دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1398 - 11:50
ظریف:

استفاده ابزاری از دلار به کاهش نقش آن در روابط بین‌الملل منجر می‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که در درازمدت استفاده افراطی از عنصر دلار برای فشار به دیگر کشورها به کاهش نقش آن در روابط بین‌المللی منجر خواهد شد.
کد خبر : 401544
AG8I0218.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در مراسم روز صنعت گفت: در برابر فشارهای بین‌المللی کوتاه نمی‌آییم و ما همراه مردم دنیا، آنها را مجبور خواهیم کرد که جز با زبان احترام با ملت ایران سخن نگویند و هیچ‌گاه یک ایرانی را تهدید نکنند. فشارهایی که امروز آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران وارد کرده ناشی از قدرت آمریکا و ضعف ما نیست. این فشارها به خاطر شکست‌های مستمر آمریکا در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر ایران است.


وی افزود: آمریکایی‌ها به این نتیجه دست یافته‌اند که ایران با توافق برجام از زنجیرهایی که به دست آن زده شده بود آزاد شده و حضورش را افزایش داده است. آمریکا برای اینکه علیه ایران حامی پیدا کند به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود. آمریکایی‌ها وادار شدند که از تنها حربه باقی مانده که حربه اقتصادی بود، استفاده کنند.


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز ایران در حوزه میدانی در موضع ضعف نیست به‌طوری‌که آمریکایی‌ها در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند.


ظریف گفت: آمریکایی‌ها در حوزه اقتصادی از فرصت میان‌مدتی که با حاکمیت دلار بر صحنه اقتصادی وجود داشت، تلاش کردند فشارهایی بر ما وارد کنند، اما در واقع در درازمدت برای خودشان مشکل ایجاد کردند. به‌تازگی روسیه و چین تصمیم گرفتند که معاملات خود را بدون دلار انجام دهند.


وی با بیان اینکه ایران در چند سال گذشته نشان داد که در برابر احترام با احترام برخورد کرده است و در برابر فشارها مقاومت می‌کند، تصریح کرد:‌ مردم ولی‌نعمتان ما هستند و بر گردن مسئولان حق زیادی دارند به همین دلیل باید با تأمین معیشت آنها و تقویت تولید برای این مردم همه تلاش خود را انجام دهیم.





انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته