دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1394 - 11:29

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در هفته دفاع مقدس

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه‌های این نهاد را در هفته دفاع مقدس تشریح کرد.
کد خبر : 40148

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد اللهیاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تقویم سال جاری خود، بزرگداشت مقام شامخ شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را از برنامه‌های اصلی خود قرار داده است. بنابراین با برنامه‌ریزی منسجم دو ماهه با حضور نمایندگان معاونت‌ها و ادارات کل مختلف ستادی و همراهی ادارات استانی برنامه‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده است.


اللهیاری در تشریح برنامه‌های نهاد در این هفته، با اشاره به افتتاح کتابخانه در نقاط مختلف کشور، گفت: در طول هفته دفاع‌مقدس ۱۱ کتابخانه در ۶ استان کشور (آذربایجا‌ن شرقی، اصفهان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی) به بهره‌برداری می رسند که از این تعداد ۲ کتابخانه به نام شهیدان معاذی و مرادی در کردستان و یک کتابخانه به نام شهدای سادات در چهارمحال و بختیاری افتتاح می شوند. همچنین ۲ کتابخانه نیز با عنوان شهدای غواص در شهر بیدک خراسان شمالی و جندان اصفهان نامگذاری می شوند.


معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به برگزاری جلسات «نقد» و «کتاب‌خوان» در این هفته، اضافه کرد:‌ در طی این هفته برنامه‌ریزی جهت برگزاری بیش ۳۰ جلسه نقد کتاب پیرامون حوزه دفاع‌مقدس در سراسر کشور صورت گرفته است. همچنین ۱۸ نشست کتاب‌خوان (۶ نشست استانی و ۱۲ نشست شهرستانی) با محوریت کتب دفاع‌مقدس برگزار می شود که طی این نشست‌ها کتاب‌هایی نظیر خاک‌های نرم کوشک، من زنده‌ام، دختر شینا، جشن حنابندان، پایی که جا ماند، گردان قاطرچی و... معرفی خواهند شد.


وی ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای جمع‌آوری و تشکیل بانک اطلاعاتی ایثارگران نهاد، خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار آمار و اطلاعات ۲۸۳ نفر از خانواده‌های شهداء و ایثارگران نهاد جمع‌آوری و سامان‌دهی شد که بر این اساس در آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد از ۴ شهید کتابدار (مربوط به قبل از تفکیک کتابخانه‌ها از ارشاد)، ۴۳ نفر از فرزندان شهداء، ۸۷ نفر خواهر و برادر شهید، ۳ نفر آزاده، ۲۹ نفر جانباز، ۱۱۷ نفر رزمنده تقدیر به عمل خواهد آمد.


اللهیاری رونمایی از کتاب‌هایی با موضوع دفاع‌مقدس را از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه ها در این هفته عنوان کرد و گفت: رونمایی همزمان از حدود ۳۰ عنوان کتاب تازه چاپ شده در حوزه دفاع‌مقدس در مراسمی ملی به همراه تجلیل از ناشرین این کتب، از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.


وی همچنین یادآور شد: دبیرکل، معاونین، مشاورین، مدیران کل و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام مقارن با چهلم شهدای غواص با حضور در مزار دو تن از شهدای غواص واقع در حوزه هنری سازمان تبلغات اسلامی با همراهی گروه موزیک ارتش جمهوری اسلامی ایران و اهدای تاج گل ادای احترام خواهد کرد.


معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه ها با تاکید بر لزوم اجرای تولیدات محتوایی مطابق با این هفته، تصریح کرد: طراحی و تدوین پوستر «این چند کتاب» با عنوان اسوه‌ها و معرفی ۸ کتاب فاخر در حوزه دفاع مقدس و توزیع آن در ۳۵۰۰ کتابخانه و نیز مراکز فرهنگی سراسر کشور به همراه تدوین و چاپ کتابچه «اسوه ها» برای معرفی ۲۴ کتاب برجسته دفاع مقدس که برخی از آن ها با تقریظ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر آنها همراه است، از جمله برنامه‌های نهاد در این حوزه است.


اللهیاری با اعلام برگزاری آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد در روز دوشنبه ششم مهر، گفت: این مراسم همزمان با هفتمین روز از هفته دفاع‌مقدس و با حضور ۴۰۰ نفر از ایثارگران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، شخصیت‌های کشوری و لشگری، اعضای کمیسیون فرهنگی و فراکسیون شاهد و ایثارگر مجلس در حوزه هنری برگزار می شود.


وی با اشاره به برنامه هایی نظیر تقدیر از کتابداران حوزه دفاع مقدس و اعضای فعال ایثارگر کتابخانه های عمومی گفت: طی این هفته از حدود ۳۰ کتابداری که در بخش‌ها و کتابخانه‌های تخصصی جنگ و دفاع مقدس در سراسر کشور مشغول به خدمت هستند، تقدیر خواهد شد. ضمن اینکه در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور نیز از اعضای فعال خانواده شهید یا ایثارگر تقدیر به عمل خواهد آمد.


معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه ها همچنین ضمن اعلام برگزاری نمایشگاه‌هایی با استفاده از کتب موجود در حوزه دفاع‌مقدس در کتابخانه‌های عمومی کشور، از ارسال ۱۰ عنوان جدید از کتب تازه منتشر شده در این حوزه به کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.


اللهیاری در پایان با اشاره به قرار گرفتن برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در فهرست برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس، از ارسال طرح‌های ترویجی در حوزه کتب مربوط به دفاع‌مقدس برای چاپ در نشریات به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های نهاد در هفته دفاع‌مقدس نام برد.


شورای برنامه‌ریزی هفته دفاع‌مقدس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دو ماه پیش، به منظور گرامیداشت این هفته تشکیل شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته