دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کثیریان در گفتگو با آنا:

هدف «آکادمی سینماسینما» تقویت سلیقه سینمایی است/ جمع‌آوری 70 درصد آرای داوران

دبیر جایزه «آکادمی سینماسینما»، هدف این رویداد هنری را تقویت سلیقه سینمایی مخاطبان دانست.
کد خبر : 400890
1856782.jpg

کیوان کثیریان در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اعلام این‌ که دومین دوره این جایزه اوایل مردادماه برگزار خواهد شد، گفت: در «آکادمی سینماسینما» به‌عنوان اولین آکادمی خصوصی سینمای ایران از همان دوره اول، مسیری را بر پایه آیین‌نامه تدوین‌‌شده تعریف کردیم که نمی‌خواهیم از آن تخطی کنیم. ان‌شاءالله امسال همان مسیر را با کمترین تفاوت دنبال خواهیم کرد. انتخاب‌ها و روند برگزاری و اهدای جوایز بر اساس همان آیین‌نامه انجام خواهد شد.


2 تغییر در دومین دوره آکادمی سینماسینما


وی اظهار کرد: آیین‌نامه تغییر چندانی نکرده است. امسال فقط دو تغییر داریم. یکی اینکه بخش فیلم‌های کوتاه و فیلم مستند را منظم کردیم. در همین راستا، ارزیابی فیلم‌های این بخش را به دو جشنواره سینما حقیقت یا جشنواره فیلم کوتاه تهران محدود کرده‌ایم.


دبیر جایزه آکادمی سینماسینما بیان کرد: فیلم‌های کوتاه و مستند اکران وسیعی ندارند و گروه هنر و تجربه بخش کمی از این آثار را پوشش می‌دهد. از آنجایی‌ که جایزه سینماسینما، فیلم‌های اکران سال را داوری می‌کند و از سوی دیگر فیلم‌های گروه هنر و تجربه بر اساس سال تولید نیست و ممکن است برخی فیلم‌ها مربوط به دو یا سه سال پیش باشد، لذا اکران هنر و تجربه را از داوری خارج کردیم تا در قضاوت‌ها مشکل ایجاد نکند؛ بنابراین ما فیلم‌هایی را که در جشن خانه سینما و یکی از دو جشنواره فیلم کوتاه یا سینما حقیقت به نمایش درآمدند مبنای داوری قرار می‌دهیم. تفاوت دوم به تعداد اعضای آکادمی باز می‌گردد که سال گذشته 60 نفر بودند و امسال 82 نفر از کارگردانان، بازیگران، منتقدان و اهالی سینما خواهند بود که اسامی این عزیزان را هم اعلام می‌کنیم.



 تندیس آکادمی سینماسینما به نام «مهرگیاه»


کثیریان درباره ترکیب اعضای آکادمی نیز گفت: به‌هرحال ماهیت خصوصی این جایزه این اجازه را می‌دهد که متولیان بنا به سلیقه خود اعضای آکادمی را انتخاب کنند، اما تلاش‌ها بر این مبنا قرار داشته است که اعضای آکادمی از یک طیف فکری و سلیقه سینمایی خاص نباشند و در ترکیب آن تنوع وجود داشته باشد. سعی کردیم از سنین، نگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف بهره ببریم. نگاه ما کاملاً مبتنی بر سینمای حرفه‌ای است.



سال گذشته، اعضای «آکادمی سینماسینما» 60 نفر بودند که امسال به 82 نفر افزایش پیدا کرده است 



وی در توضیح بیشتر افزود: هدف اصلی جایزه سینماسینما این است که سینمایی که ازنظر ما سالم و اتفاقاً سرگرم‌کننده و جذاب است تقویت شود. اعضای آکادمی هم با این معیار انتخاب شدند. البته ما محدودیت‌های اجرایی هم داریم و خیلی دوست داشتیم تا افراد بیشتری در روند داوری حضور داشته باشند. همین امسال که 22 نفر به اعضای آکادمی سینماسینما اضافه‌ شده‌اند واقعاً هماهنگی و جمع‌آوری آرا برایمان سخت است. به‌هرحال اغلب دوستان وقتشان آزاد نیست و درگیر تولید فیلم و کار رسانه‌ای و... هستند. حدود سه ماه است که درگیر جمع‌آوری آرا هستیم و خدا را شکر در حال حاضر بیش از 70 درصد از این روند پیش رفته است.


فیلم‌های دغدغه‌مندی که به حاشیه رفته‌اند


وی عنوان کرد: همان‌طور که اشاره کردم هدف جایزه آکادمی سینماسینما تقویت یک سلیقه و ذائقه سینمایی است. الان در سینمای ما اکران فیلم‌های شبه‌کمدی و تجاری با قوت در حال انجام است و این‌گونه فیلم‌ها کل سینما را گرفته‌اند. به نظر من این‌گونه فیلم‌ها هم باید تولید شوند، اما نباید غلبه پیدا کنند و همه سینما را از آن خود کنند، یعنی شما اکنون ناگزیر هستی یا فیلم‌های دارای مخاطب خاص تولید کرده و در گروه هنر و تجربه اکران کنی و یا شبه‌کمدی‌های پرمخاطب و کم‌محتوا بسازی و تمام سینماها را بگیری. در این‌ بین فیلم‌های باارزشی که در عین سرگرم‌کننده بودن، مخاطب خود را هم دارند قربانی می‌شوند.


دبیر جایزه آکادمی سینماسینما در ادامه افزود: فیلم‌هایی مثل «عرق سرد»، «آستیگمات»، «هت‌تریک» و «درساژ» می‌توانند مخاطبان خاص خود را داشته باشند. بالاخره قصه قوی و بازی‌های باکیفیتی دارند و از همه مهم‌تر دغدغه دارند، اما در گیرودار سینمای شبه‌کمدی و سینمای تجربی له می‌شوند و اصحاب هنر و رسانه هم به‌راحتی از آن عبور کرده و فراموش می‌شوند.


نشست خبری  سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر


کثیریان تصریح کرد: اصلاً سینمای ایران قرار بود از همین جنس فیلم‌های قصه‌گوی دغدغه‌مند تولید کند و با همین فیلم‌ها هم در دنیا شناخته شد. فیلم‌های تجاری و مورد پسند گیشه برای اقتصاد سینما مفید است و چرخ‌های این صنعت را راه می‌اندازد، اما قرار نبود این فیلم‌ها همه سینما را بگیرند. به‌هرحال شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که این وضعیت به وجود آمده. الان اگر کارگردان جوان و حتی شناخته‌شده‌ای بخواهد فیلم‌هایی از جنس «آستیگمات» یا «درساژ» را بسازد می‌گویند چرا دنبال کار پردردسر و کم‌سود می‌روی؟ برو و یکی از همین کمدی‌های بفروش را بساز!


وی گفت: این سینمایی نیست که متولیان جایزه سینماسینما به دنبال آن باشند. تلاش ما این است که با این رویداد فرهنگی، آن سلیقه سینمایی را که به حاشیه رفته است تقویت کنیم.



برخلاف تصور رایج، تعداد جشنواره‌های سینمایی کشور در مقایسه با کشورهای دیگر کم است



دبیر جایزه آکادمی سینماسینما درباره تکثر جوایز و جشنواره‌های سینمایی نیز بیان کرد: البته جایزه سینماسینما در دسته جشنواره‌های سینمایی قرار نمی‌گیرد، اما به‌هرحال هر اتفاق سینمایی را باید به فال نیک گرفت. اتفاقاً برخلاف تصور رایج، تعداد جشنواره‌های سینمایی در کشور ما به نسبت جمعیت و در مقایسه با کشورهای دیگر کم است. بخشی از این موضوع هم به این بازمی‌گردد که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، هزینه کردن برای مسائل فرهنگی و هنری برای مدیران فرهنگی و مردم اولویت ندارد. در کشور ما تعداد رویدادهای فرهنگی و سینمایی کم است، اما بحث اینجاست که دولت نباید متولی برگزاری همین جشنواره‌های سینمایی باشد. جشنواره‌ها باید به نهادها و گروه‌های مختلف بخش خصوصی واگذار شود و ذائقه سینمایی مردم توسط آن‌ها تقویت شود.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
رها
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
۰
رپورتاژ میرید برای کارمندای جشنواره 8میلیاردی؟؟ شما از ایشون میپرسیدی که پول برگزاری این آکادمی از کجا اومده؟؟؟
هلدینگ شایسته