مسئولان به «عصرجدید» سلام کنند!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، یک گروه خلاق چند ده نفره در یک برنامه تلویزیونی توانستهاند دهها استعداد در بخشهای مختلف را کشف و به جامعه معرفی کنند.
آیا به نظر شما در همه این سالها همین کار را وزارتخانهها، سازمانها، ادارات کل و دیگر نهادها با قانون و تبصره و دراختیار داشتن میلیاردها ریال بودجه و اعتبار توانستهاند انجام دهند؟
اگر توانسته و انجام دادهاند پس چرا یک جوان باانگیزه مستعد را با کلی توانمندیهای ویژه، مردم شهر خودش هم نمیشناسند؟ آیا اساساً در دستگاههای کنونی در حوزه آموزش و فرهنگ، سازوکاری مدون و رسمی برای شناسایی استعدادها وجود دارد؟
اگر هست و میشناسید به من که یک خبرنگار هستم معرفی کنید!
فرض کنید فرزندتان صاحب یک رتبه علمی برتر شده یا دارای هنر و توانمندی خاص و استعدادی ویژه است، آیا سیستم و فرایندی وجود دارد که او را هدایت و حمایت کند؟! ضمن اینکه بهتازگی نیز مدارس سمپاد که وظیفه تربیت دانشآموزان مستعد علمی را بر عهده داشت حذف شدند.هرچند همان سیستم هم دارای اشکالات بسیاری بود.
همین الان چند نمونه میخواهید برایتان فهرست کنم که به دلیل نبود حمایت، این استعدادها هدررفتهاند. این ماجرا در بخشهای علمی دردناکتر و غمانگیزتر به نظر میرسد؛ بهویژه در کشوری که بهواسطه استعدادهای فراوانش قرار است علم و فن ابزار ارزش افزوده و تولید ثروتش باشد نهفقط نفت، نفت و نفت...
علاقهمندم خیلی گذرا به الگوی پرورش استعدادها در کره جنوبی اشارهکنم. این کشور پسازاینکه از سال 1983 میلادی با تأسیس مدارس ویژهای به این کار میپرداخت، در سال 2000 با تصویب «قانون حمایت از استعدادهای درخشان» مرحله جدیدی از پرورش استعدادها را تجربه کرد. طی سالهای متعدد و با برنامهریزیهای دقیق تا سال 2008، پنجاههزار دانشآموز دبستانی و دبیرستانی (یکی از هر 140 دانشآموز) آموزشهای خاص را فراگرفتند و نهتنها درمیانه راه رها نشدند بلکه هماینک در 25 دانشگاه این کشور پژوهشها با تمرکز بر استعدادهای ویژه و درخشان انجام میپذیرد. رویکرد و هدفگیری آموزشوپرورش استعدادهای شناساییشده در کره جنوبی فراگیر و توسعهیافته است به این معنا که حتی طبقه محروم اقتصادی و اجتماعی نیز بهطور ویژه در دایره شناسایی و حمایت قانون حمایت از استعدادها قرار میگیرند. آموزشوپرورش در این سیستم بخشهای علوم کامپیوتر، هنر، ورزش، نویسندگی خلاقانه، علوم انسانی و اختراعات را دربرمیگیرد بهعلاوه اینکه مربیان و نیروی انسانی تربیت استعدادهای درخشان در همه بخشها صاحب تخصصهای ویژه هستند. نحوه شناسایی استعدادهای درخشان ابتدا با شناسایی در مدرسه، سپس آزمون و ارزیابیهای تخصصی صورت میگیرد.
شاید هنوز زود است!
باری ایجاد نظام شناسایی و تربیت استعداد، فکر نو، اندیشه پیشرو و دلسوزی میخواهد و به نظر هنوز زود است که ما در کشورمان چنین کاری را حداقل از این وضعیت مدارسمان انتظار داشته باشیم؛ ما هنوز در این چالش گرفتاریم که آیا مدرسه برای خرج و مخارجش باید از والدین پول بستاند یا نه!
«عصر جدید» چرا قابلاحترام است؟
برنامه تلویزیونی «عصر جدید» در مدت چند ماهی که به قاب تلویزیون آمده است، شاید در نگاه نخست به ذهن آید که این برنامه کار سادهای را در پیش گرفته است. اما همین کار ساده را کدام فرد یا نهاد مسئول تاکنون انجام داده است. خیلی ساده میتوان نمونه ورزشیاش را به یاد آورد. از آن زمان که ما نوجوان بودیم و در فوتبال سرک میکشیدیم از فوتبالیها میشنیدیم که میگفتند برای رشد ورزش فوتبال باید از دوران کودکی استعدادیابی صورت گیرد و آن را در فرایند آموزشهای تخصصی پرورش داد و در بزرگسالی بهرهاش را برد. امروز که از دوران نوجوانی ما سی سال میگذرد هنوز هم همین حرفها را از کارشناسان فوتبال میشنویم.
تازه این فوتبال ، مهیجترین و محبوبترین ورزش جهان ، آنقدر جذابیت دارد که مردم حاضرند هزینه کنند تا پای فرزندانشان در مدارس فوتبال به توپ بخورد. این روزهای تابستان در مدارس فوتبال که قرار است استعدادیاب هم باشند غوغایی است از کودکان فوتبال دوست که شبها خواب رونالدو و مسی شدن را میبینند اما کیست که بداند و نظارت کند که در این مدارس غیر از معدود موارد، جز پولپرستی هیچ اتفاق دیگری نمیافتد.
برنامه عصر جدید اما در قالب جمع و جورتر و بدون ردیف بودجه دولتی و تبصره مجلس از مرکز پایتخت تا گوشه و کنار این سرزمین استعدادهای درخشان را به مردم معرفی میکند، تشویقشان میکند؛ به احترامشان تمامقد میایستد و گاهی نیز از شوق برایشان اشک میریزد.
«عصر جدید» میتواند برای همه مسئولان و بهویژه آن دسته از مسئولان که فاقد حداقلها در توان برنامهریزی و خلاقیت هستند، الگوی فکر و عمل باشد، اینکه چگونه یک استعداد ویژه را بشناسند و چگونه آن را در مسیر موفقیت هدایت کنند. اگرچه از یک برنامه چندان نمیتوان هدایت و پرورش این استعدادها را انتظار داشت اما عصر جدید آن طور که بیان میکند بنا ندارد استعدادهای ویژهاش را رها کند. خوب است اکنون چند درس ساده از عصر جدید را باهم مرور کنیم.
شناسایی استعدادها
ایجاد عرصه بروز استعداد
تشویق و حمایت معنوی و مادی
آموزش
تقویت انگیزه و خلاقیت
برانگیختن حس غرور و اصل خواستن توانستن است
ایجاد احساس بالندگی برای ایران و ایرانی که به فرزندان خود افتخار کند
و مهمترین دستاورد «عصرجدید» ایجاد این باور در میان دورافتادهترین فرزندان این مرزوبوم است که دریافتند جایی برای دیده شدن استعداد آنها هست ، جایی که آنها را به کلیتی به نام ایران وابستهتر و باورمندتر میکند.
منبع:خراسان
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/