دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1398 - 06:49

حرکت بر لبه تیغ نژادپرستی در «منش ملی»

کتاب «منش ملی» درباره موضوعی است که برخی وجود آن را باور ندارند برخی دیگر وجود آن را تصدیق می‌کنند، اما ورود به چنین موضوعی را در خطر ورود به حیطه نژادپرستی می‌دانند.
کد خبر : 400747
455454.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، الکس اینکلس از شوروی‌شناسان برجسته ایالات متحده بود؛ مجموعه آثار او درباره شوروی نقش بسزایی در آشنایی عمیق‌تر سیاست‌گذاران ایالات متحده با جامعه شوروی در دوران جنگ سرد داشت، بدیهی است که علاقه او به بررسی منش ملی هم وابسته است به وجه شوروی‌شناسانه کار پژوهشی او.


این کتاب مشتمل است بر ۱۱ مقاله که اینکلس و همکاران او در دوره فعالیت حرفه‌ای خود نوشته‌اند، مقالات از سطحی نظری شروع می‌شوند و به سطح تجربی محض ختم می‌شوند.


علی پاپلی‌یزدی مترجم این کتاب در بخشی از مقدمه این کتاب نکاتی را آورده است که خواندن آن به درک بهتر کتاب کمک شایان می‌کند. وی در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: این کتاب درباره موضوعی است که برخی وجود آن را باور ندارند برخی دیگر وجود آن را تصدیق می‌کنند، اما بر این تصور کند که ورود به چنین موضوعی همراه است با خطر ورود به حیطه نژادپرستی؛ هر دو نگاه بر خطا هستند. امیدوارم مقالات که در این مجلد گردآوری شده‌اند، خوانندگان را در حقانیت رد دو ادعای فوق از جانب من، متقاعد سازد. این مقالات در صورت درست فهمیده شدن در تلاشند تا نشان دهند منش ملی پدیده‌ای واقعی است که می‌تواند سنجیده شود. علاوه بر این، در شواهد موجود در این پژوهش هیچ شاهدی دال بر ارتباط صور گوناگون منش ملی با نژاد، به‌‌عنوان یک مشخصه زیستی و ژنتیکی، وجود ندارد. در مقابل همه شواهد خلاف آن را نشان می‌دهند. جمعیت‌هایی با خاستگاه قومی یکسان، زمانی که در موقعیت‌های ملی متفاوت قرار می‌گیرند، منش روان‌شناختی کاملاً متفاوتی را از خود بروز می‌دهند. در مقابل، در یک موقعیت ملی یکسان، به‌‌عنوان مثال در ایالات متحده و بلژیک، می‌‌توان به گروه‌هایی با خاستگاه قومی متفاوت و منش ملی یکسان اشاره کرد.


این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است که بخش اول معرفی بحث، جهت‌گیری کلی، بخش دوم، تعیین حدود و ثغور منش ملی آلمانی، روس، آمریکایی و بخش سوم ارتباط منش ملی باثبات و تغییر نظام‌های اجتماعی فرهنگی و بخش چهارم مقایسه‌های چندملیتی است. این چهار بخش شامل ۱۱ فصل است.


کتاب «منش ملی» اثر الکس اینکلس با ترجمه علی پاپلی‌یزدی در چهار بخش و ۱۱ فصل و ۶۵۵ صفحه در قطع رقعی با قیمت ۳۲ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار کتاب شده است.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته