دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ذوالفقاری:

زائران اربعین ارز را در داخل کشور دریافت می‌کنند

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: بر اساس توافق صورت‌گرفته با بانک مرکزی، زائران اربعین حسینی ارز را در داخل کشور دریافت می‌کنند.
کد خبر : 400522
13980404000669_Test_PhotoN.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حج و زیارت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، چهارمین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی، پیش از ظهر امروز برگزار شد.


معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به این که نباید بگذاریم هیچ رنگی به‌‌جز رنگ الهی به اربعین راه پیدا کند، گفت: سال‌های گذشته نیز گفتیم تابلوهای سازمانی را در مراسم اربعین کنار بگذاریم تا خودستایی سازمانی محسوب نشود. از این برهه و زمان و فرصت برای تبلیغ اسلام باید استفاده کنیم.


وی بیان کرد: عده زیادی در این صحنه هستند که بی‌نام‌ونشان کار می‌کنند، سعی کنیم از این‌ روحیه، صیانت کنیم. خیلی ساده می‌گویم که 30 سال پیش کسانی بودند که بدون این‌ که خواسته‌ای داشته باشند همه کارها را انجام می‌دادند و در پی نام نبودند. امیدوارم که با کمک دوستان و کمیته فرهنگی ستاد اربعین بتوانیم از این فرصت برای ترویج فرهنگ اسلام استفاده کنیم.


ذوالفقاری، اربعین را تبلور عینی اسلام معرفی کرد و افزود: ما باید همیشه به‌دنبال تأثیرگذاری باشیم، بنده همیشه از چندین سال پیش در جمع دوستان می‌گفتم که اگر ما 50 درصد از دین اسلام را عمل کنیم از همه جای دنیا می‌آیند و می‌پرسند شما چه کرده‌اید و با چه روش و منشی به اینجا رسیده‌اید، اما متأسفانه امروز برای نظم و انضباط خیلی از چیزهای دیگر از اروپا و ژاپن برای ما مثال می‌آورند.


رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار کرد: مجموع اقداماتی که انجام می‌شود، ازجمله تأمین امنیت، حمل و نقل، امنیت جاده‌ها، آمادگی ارگان‌های مختلف و ... بستری است که میوه این فعالیت‌ها باید در اربعین چیده شود.


وی گفت: سال گذشته بدون اطلاع ستاد اربعین، بانک مرکزی گفت می‌خواهیم یک خدمتی ارائه کنیم و توزیع نامناسب ارز آن مشکلات را به وجود آورد. در عین حال که نمی‌خواهیم خیلی سخت و بسته برخورد کنیم؛ امسال اگر ارگانی بخواهد بدون هماهنگی کاری انجام دهد با آن برخورد قضائی خواهد شد.


ذوالفقاری عنوان کرد: تمام تلاشمان این است که از فرقه‌گرایی، بحث‌های غیردینی و غیراربعینی در این اجتماع عظیم جلوگیری کنیم. به‌طریقی که هم از اصل اربعین صیانت شود و هم جلوگیری از فعالیت‌ها نشود.


معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: با توجه به شرایط منطقه و سرمایه‌گذاری گسترده دشمنان ایران در عراق خصوصاً سعودی‌ها با بررسی فرصت‌ها و تهدیدهایمان می‌توانیم به این نتیجه برسیم که فرصت‌های ما به مراتب بیشتر از تهدیدات است و یکی از بزرگ‌ترین این فرصت‌ها اربعین است که باید از آن به نحو صحیح استفاده کنیم.


وی با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در قبال ایران توضیح داد: دشمنان ایران تا آنجا که می‌توانستند از هیچ اقدامی کوتاهی نکردند و از آن طرف بحث مذاکره را مطرح می‌کنند. ما چه میزان در توجیه و اقناع مردم قدم برداشتیم اربعین یک فرصت برای همین موارد است.


ذوالفقاری بیان کرد: بحث دیگری که بسیار حائز اهمیت است هم تقویت مباحث معرفتی است که امروز بیشتر از گذشته مورد نیاز است. اقدامات در این مورد می‌تواند زودتر از اربعین هم شروع شود.


رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: لغو مبلغ ویزا باعث لغو صدور ویزا خواهد شد و ورود تعداد زیاد زائر را خواهیم داشت اما باید این مطلب را هم در نظر گرفت که عراق زیرساخت‌های لازم برای این حجم جمعیت و زائر را ندارد. ولی ما می‌توانیم با مدیریت سفر از لحاظ زمان و مدت سفر و مدیریت مرز مهران این جمعیت را کنترل کنیم تا سفر راحتی را داشته باشند. باید مردم و زوار را به سمت شهرها و مبادی دیگر هدایت کنیم تا مرز مهران خلوت‌تر شود چون امکانات کافی برای این تعداد زائر هم در ایران و هم در عراق وجود ندارد.


وی بیان کرد: به‌جز بحث اعزام زائران به صورت کاروان اگر این امکان را به‌وجود بیاوریم و بتوانیم زائران را گروه‌بندی کنیم و کار انتخاب و آموزش سرپرستان و مسئولان گروه را از مبدأ شروع کنیم بسیاری از مشکلات را می‌توانیم کم کنیم.


ذوالفقاری عنوان کرد: برای تزئین و فضاسازی مسیر سفر در داخل کشور تا شهرهای مرزی هماهنگی‌های انجام شده است. فضاهای جاده‌ها باید اربعینی شود و مسیرهایی که به مبادی خروجی و شهرهای مرزی می‌رسند، باید حال‌وهوای اربعین بگیرد که برای این کار هم تدابیری اندیشیده شده است.


رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ضمن بیان اینکه ما با دادن ارز در عراق مخالفیم، گفت: براساس قول بانک مرکزی بناست ارز را در داخل کشور توزیع کنند چون بستری آرام و روان برای این کار در عراق وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 80 درصد از ناوگان کشور را برای اربعین بسیج کرده بودیم که این اختلالی در سفر به مناطق دیگر برای مردم ایجاد کرده بود، افزود: با توجه به کمبود امکانات از برخی اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی غیراستاندارد استفاده کردیم با توجه به لغو ویزا باید برای حمل و نقل و میزان استقبال که افزایش یافته نیز آماده باشیم. یکی از موضوعات اصلی در مهران بحث تردد خودروها بود که تدابیری در این رابطه اندیشیده شده است و قرار است جاده برکت را جدا کنیم و مسیر حرکت اتوبوس‌ها و وسایل حمل‌ و نقل عمومی مسیر جداگانه‌ای داشته باشند.


ذوالفقاری با تأکید بر این نکته که برای کنترل مرزها باید تدابیری انجام دهیم تا کمترین زحمت برای زائران ایجاد شود، افزود: یکی از این مرزها که مورد مذاکره ایران و عراق قرار گرفته است مسئله تردد از مرز خسروی است. مسئله اصلی مرز خسروی در عراق مسئله امنیت است. اگر امنیت این مرز از طرف عراق به‌صورت کتبی اعلام شود ما می‌توانیم تردد کنیم. با باز شدن مرز خسروی فشار و حجم جمعیت از روی مرز مهران هم کمتر می‌شود. اگر تضمین دولت عراق در مورد امنیت مرز خسروی انجام نشود؛ قرار است حداقل از این مرز برای جابجایی خودروها و امکانات موکب‌ها استفاده کنیم.


معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه جمعیت 2/5 میلیون نفر زائر در چند سال گذشته تثبیت شده بود، اما امسال برای شرایط خاص و افزایش جمعیت هم سعی می‌کنیم آمادگی لازم را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش استقبالی که پیش‌بینی می‌کنیم دو و نیم برابر امکانات برای تغذیه را افزایش خواهیم داد و یک و نیم برابر بحث اسکان را در دستور کار افزایش قرار داده‌ایم.


انتهای پیام/4072/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته