دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1398 - 03:30
تلاش برای سرنگونی یک دموکراسی؛

عربستان و امارات پشت کودتای نافرجام اتیوپی هستند؟

شواهد و قرائن حکایت از این دارد که برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات در پس پرده کودتای نافرجام در اتیوپی هستند.
کد خبر : 400378
EthiopiaObserver.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بخشی از نیروهای نظامی در  ایالت «امهره» اتیوپی دست به اسلحه برداشتند و قصد داشتند که کودتا کنند. در نشستی با حضور رئیس ستاد مشترک ارتش اتیوپی یکی از محافظان وی با شلیک گلوله او را به قتل رساند.


ژنرال سیری میکونین، رئیس ستاد مشترک ارتش اتیوپی نیز در جریان تیراندازی مرتبط با تلاش کودتای نافرجام کشته شد.


بعد از این شلیک و ترور بود که بخشی از نیروهای نظامی اقدام به کودتا در این کشور کردند. معاون اطلاع‌رسانی دولت اتیوپی نیز اعلام کرد که کودتا شکست خورده و «گروهی از قاتلان» که هدایت آن را فرمانده دستگاه امنیتی ایالت آمهارا برعهده داشتند شامگاه روز شنبه با ورود ناگهانی به یک نشست دولتی اقدام به کشتن آمباچو مکونن رئیس ستاد ارتش، فرماندار ایالت آمهارا و یکی دیگر از مسئولان بلند پایه این ایالت کردند.



بعد از شکست کودتا ابهامات درباره آن به شدت افزایش یافت. انگیزه کودتاگران مشخص نشد و کشورهای مختلف هم واکنشی به آن نشان ندادند. بعد از یک روز از کودتا کشورهای مانند ترکیه و قطر این کودتا را محکوم کردند که نشان داد دوباره پای دو قطب تقابل اخوانی و وهابی در میان است.


وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار اطلاعیهای اقدام به کودتا علیه دولت محلی در شهر بحردار استان امهارا در شمال اتیوپی که منجر به کشته شدن تعدادی از مقامات این منطقه شد را به شدت محکوم کرد.


در این اطلاعیه آمده است: «اقدام به کودتا علیه دولت محلی در شهر بحردار استان امهارای اتیوپی که منجر به کشته شدن تعدادی از مقامات این منطقه از جمله رئیس دولت محلی آن شد را به شدت محکوم می کنیم.»


بلافاصله شبکه الجزیره وابسته به دولت قطر اعلام کرد که برخی فعالان رسانه‌ای گفته‌اند که بعضی از کشورها در این کودتا دست داشته‌اند. این شبکه افزوده است که این کودتا برای این بود که نقش دولت اتیوپی برای میانجی‌گری در امور سودان نابود شود. بنابراین انگشت نخست اتهام به سمت دو کشور عربستان سعودی و امارات می‌رود. یکی از فعالان رسانه‌ای اتیوپی گفته که عاملان ترور خاشقجی به‌دنبال کودتا در این کشور هستند! او گفته که برخی کشورها از میانجیگیری اتیوپی در سودان و آرام کردن این کشور برای رسیدن به دمکراسی واقعی هراس دارند.


انتهای پیام/4106/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته