دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1398 - 09:01

عراقچی: کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت که تصمیم به کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی و غیرقابل بازگشت است.
کد خبر : 400232

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی ایران برای متوازن کردن توافق هسته‌‌ای وفق ماده ۳۶ برجام مانده است، اندرو موریسون با سفر به تهران با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.


موریسون دراین‌دیدار بار دیگر بر پایبندی دولت خود به برجام تأکید کرد و گفت: انگلیس مصمم است کانال مالی اینستکس را هر چه سریع‌تر عملیاتی کند.


معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور غرب آسیا همچنین خواهان ادامه پایبندی کامل ایران به برجام شد.


معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ با یادآوری تعلل و کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات خود در توافق برجام گفت: متأسفانه هیچ توازنی میان تکالیف و حقوق ما در برجام وجود ندارد و طبعاً دلیلی برای ادامه تعهد ایران به برجام باقی نمی‌ماند.


وی تصریح کرد: ما متقاعد شده‌ایم که پایبند نبودن اروپا به تعهدات خود در برجام نه به‌خاطر ناتوانی بلکه به دلیل نداشتن اراده بوده است. اروپا حاضر نیست برای حفظ برجام اندک هزینه‌ای بپردازد. شرکت‌های اروپایی جرئت تخطی از دستورات خزانه‌داری آمریکا را ندارند و این به معنای حاکمیت نداشتن اروپا حتی در داخل مرزهای خود است.


عراقچی افزود: تصمیم به کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی و غیرقابل بازگشت است و جمهوری اسلامی ایران تا تأمین خواسته‌های خود به این روند ادامه خواهد داد.


وی با انتقاد از مواضع یک‌سویه دولت انگلیس در امور منطقه‌ای ازجمله در ایراد اتهامات بی‌اساس به ایران در موضوع حمله به تانکرها گفت: ظاهراً گرفتاری دولت بریتانیا در مخمصه برگزیت مانع از شناخت درست واقعیت‌های جهانی شده است. همراهی نپخته با اقدامات قلدرمآبانه آمریکا حاصلی جز افزایش نفرت تاریخی ایرانیان در قبال سیاست‌های انگلستان نخواهد داشت.


دراین‌دیدار امور دوجانبه ازجمله مطالبات مالی ایران از انگلیس نیز بررسی شد. عراقچی با یادآوری بدهی 40 ساله دولت انگلیس به مردم ایران، خواهان بازپرداخت فوری این مطالبات شد و گفت خودداری دولت انگلیس از این موضوع با هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.


عراقچی درباره زندانیان دوتابعیتی و تحصن همسر خانم زاغری در مقابل سفارت ایران در لندن، گفت: قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت تأثیر چنین شانتاژهایی قرار نخواهد گرفت و متهمان به جرائم جاسوسی باید دوره محکومیت خود را طی کنند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته