دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1394 - 13:11

کاهش تلفات شبکه با احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو (سانا) قابل بازیافت بودن حرارت‌ نیروگاه‌های کوچک مقیاس و جلوگیری از تلفات شبکه انتقال و توزیع را از مزایای این نیروگاه‌ها برشمرد و گفت: آغاز احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس از چند سال اخیر یکی از اقدامات موفق وزارت نیرو بود که باید در سال‌های آتی شدت آن بیش‌تر شود.
کد خبر : 39977

محمد صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه نیروگاه‌های کوچک مقیاس نیروگاه‌های فسیلی با مصرف گاز هستند، افزود: با توجه به احداث و نصب نیروگاه‌های کوچک مقیاس در نقطه مصرف، حرارت تولیدی آنها بازیافت شده و در محل احداث مورد استفاده می‌گیرد.


وی تصریح کرد: این فرآیند بازده حدود 40 درصد شبکه را تا 80 درصد بالا می‌برد، بنابراین بسیار مقرون به صرفه است.


صادق‌زاده با بیان اینکه نیروگاه‌های کوچک مقیاس به علت جلوگیری از تلفات شبکه توزیع و انتقال نیز مقرون به صرفه هستند، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند دانمارک، از این نیروگاه‌ها در مقیاس وسیع استفاده می‌شود که باید گستره احداث این نیروگاه‌ها در کشور ما نیز افزایش یابد.


مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو تاکید کرد: پیش از نیروگاه‌های مقیاس کوچک، تجربه چندانی در زمینه احداث نیروگاه در ایران وجود نداشت، بنابراین این نیروگاه‌ها کمک بسیاری برای توسعه این بخش از صنعت در کشور بودند.


وی خاطرنشان کرد: اکنون توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع سپرده شده است که این اقدام می‌تواند گامی موثر در راستای بهره‌مندی بیش‌تر از این نوع نیروگاه‌ها در کشور باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته