حرکت در انگیزه خودجوش استادان با مسئلهمحوری
محسن جاجرمیزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کازرون به مناسبت گرامیداشت سالروز بسیج اساتید و شهادت شهید چمران در پاسخ به این سؤال که بسیج اساتید چگونه میتواند تشکلهای مختلف دانشگاه را تحتتأثیر معنوی خود قرار داده و در شورای فرهنگی نقشآفرین باشند؟ اظهار کرد: نقش بسیج اساتید باید به مثابه موتور پیشران مطالبات رهبری در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد و با اخلاقمداری، داناییمحوری و روحیه جهادی نشان دهند با کمترین امکانات، میتوانند خدمات ویژه را در ساختار دانشگاه داشته باشند که بهطور عادی و معمول در دستور کار دانشگاه قرار نمیگیرد.
وی درباره رویکردهای جذب حداکثری استادان در بسیج گفت: جذب حداکثری از طریق تعامل مثبت و استفاده از تخصصها، تجربیات و توانایی افراد در راستای حل مسئلهای مشخص امکانپذیر است.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان فارس ادامه داد: پیشفرض بسیج این است که اکثر استادان به انقلاب، نظام و رهبری علاقه و اعتقاد دارند و مصالح کشور را به منافع فردی و گروهی ترجیح میدهند. این پیشفرض وقتی به باور ما درآید در ذهن و عمل ما جاری میشود و تعامل مثبت با دیگران را به اذن الهی برای جذب حداکثری فراهم میکند.
جاجرمیزاده نقش بسیج اساتید در دانشگاهها در تربیت استاد تراز انقلاب مورد مطالبه مقام معظم رهبری و با خصوصیات شهید چمران را یادآور شد و اظهار کرد: سه عامل تغییر نگرشها و باورها، بینشها و دانشها و نهایتاً مهارتها و تجارب میتواند به تربیت استادان انقلابی منجر شود.
به گفته وی، در هر سه سطح برنامههایی مبتنی بر بیانیه گام دوم رهبری در دستور کار بسیج اساتید است که با مشارکت استادان برنامهریزی و اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان فارس خاطرنشان کرد: هرجا مسئلهمحور جلو رفتهایم، توانستهایم انگیزههای خودجوش استادان را به حرکت درآوریم بهنحوی که آنان احساس بطالت نکنند؛ بلکه احساس کنند که وجودشان مفید واقع شده و توانستهاند از توانشان به دیگران کمک کنند و یا به خود آنان کمک شده و در رشد خودشان مؤثر بوده است؛ پس هدفمندی عمیق و کارشناسی شده برنامهها عامل مهمی برای استقبال استادان از عضویت در بسیج است.
جاجرمیزاده درباره ارتباط و تعامل استادان بهعنوان فرماندهان جنگ نرم با دانشجویان بهعنوان افسران جنگ نرم و راهکارهای ارتباط مؤثر این دو قشر بیان کرد: جلسات مستمر و برنامهریزی شده برای همفکری و شناخت تواناییها و ظرفیتها و مسائل و چالشهای موجود در هر دو قشر میتواند به همکاریهای مشترکی بینجامد که بهنحو مؤثرتری حضور بسیح در فضای دانشگاهها احساس شود.
به گفته وی، آزادگی و روحیه حقطلبی شهید چمران از یک طرف و عملیاتیبودن و حضور بهموقع در چالشها و مسائل مختلف از طرف دیگر، او را به جمع صفات متضاد تبدیل کرده بود که رهبر معظم انقلاب این صفات بهظاهر متضاد را از جمله علم و دین و سنت و تجدد و .. را در شخص شهید ممزوج و مرکب توصیف میکنند. این خصایص و صفات برجسته و بارز شهید چمران میتواند الگوی مناسبی برای استادان دانشگاه باشد.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان فارس درباره اقدامات بسیج اساتید برای تحقق شعار رونق تولید به آنا گفت: تشکیل کارگروههای کارشناسی متشکل از استادان در حوزههای تخصصی با کارشناسان و مدیران دستگاههای مختلف با رویکرد دستیابی به چکیده خط مشیهای policy Brief راهکارهای مناسبی را به مسئولان ارایه میدهد. برای مثال کارگروه صنعت، کشاورزی، گردشگری و توسعه اشتعال روستایی در دستور کار سازمان بسیج اساتید این استان قرار گرفته است.
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/