دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1394 - 10:24

وزیر امورخارجه ایران راهی نیویورک شد

وزیر امورخارجه ایران برای پیگیری روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و دیدار با مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد امروز سه‌شنبه راهی نیویورک شد.
کد خبر : 39909

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هدف از سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران به آمریکا علاوه بر دیدار با مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تشکیل کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 برای اجرای توافق هسته‌ای است.


بر اساس این گزارش، زمان دقیق تشکیل کمیسیون مشترک مشخص نشده است ولی برخی گزارش‌ها نشان می‌هد که در زمان اقامت هیئت ایرانی در نیویورک، جلساتی در سطح معاونان وزارت امورخارجه تشکیل می‌شود.


وظیفه کمیسیون مشترک، اجرای موارد مطرح‌شده در توافق هسته‌ای و پیوست‌های آن عنوان شده است. آمریکا، چین، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان دیگر اعضای این کمیسیون هستند.


«عباس عراقچی» و «حمید بعیدی‌نژاد» معاونان وزیر امورخارجه ایران، «ظریف» را در سفر به نیویورک همراهی می‌کنند و «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه نیز دیرتر به آنها خواهد پیوست.


قرار است «ظریف» در این سفر با «فدریکا موگرینی» مسئول ارشد سیاست‌خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بود، دیدار کند.


پیشتر «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «فرانک والتر اشتان‌مایر» همتای آلمانی خود گفته بود که با «ظریف» در نیویورک دیدار خواهد کرد.


نیویورک محل گردهمایی نمایندگان و سران کشورهای جهان در هفتادمین نشست عمومی سازمان ملل متحد است. سفر «ظریف» به نیویورک پس از دیدار اخیر «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آغاز مراحل اولیه «برجام» انجام می‌شود.


انتظار می‌رود «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری کشورمان نیز در نشست سران در نیویورک شرکت کند. «روحانی» در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفته بود: با دستیابی به توافق هسته‌ای، نخستین گام‌ها برای کاهش دشمنی میان ایران و آمریکا برداشته شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته