دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1398 - 20:42
توفیقی مطرح کرد:

لزوم حرکت علم در مسیر حل مشکلات جامعه

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: علم موجب توسعه پایدار در هر جامعه‌ای شده و باید در مسیر حل مشکل جامعه قرار بگیرد.
کد خبر : 398922

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جعفر توفیقی عصر امروز در کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری اظهار کرد: علم باید درصدد حل مشکل جامعه باشد و مردم زمانی می‌توانند با صنعت و مدیران آثار علمی ارتباط داشته و آن‌ها را درک کنند که شاهد بهبود مشکلات توسط علم تولیدشده این محققان و مدیران باشند و اثربخشی آن را به چشم ببینند.


وی با اشاره به اینکه مأموریت اصلی پژوهشگاه صنعت نفت، توسعه فناوری موردنیاز برای صنعت نفت و گاز کشور است، افزود: مخاطبان علم متنوع و گسترده هستند و این تنوع سبب می‌شود که هرکدام از مخاطبان علم از منظر خاصی به علم نگاه کرده و انتظارات متفاوتی نیز از آن داشته باشند. با وجود این تنوع اما باید توجه داشت که انتظار جامعه از علم، بهبود وضعیت رفاهی و رفع فقر است.


رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: هیچ‌کس از دانستن علم مبرا نیست؛ علم موجب توسعه پایدار در هر جامعه‌ای می‌شود چراکه رابطه مستقیمی میان توسعه علم و توسعه در تمامی عرصه‌های دیگر پیشرفت هر جامعه‌ای وجود دارد، بنابراین علم زمانی می‌تواند خدمت‌رسان باشد که راه‌حلی برای برون‌رفت از مشکلات ارائه کند.


توفیقی با اشاره به اینکه کشورهایی موفق هستند که در کنار تولید علم بتواند علم را به فناوری تبدیل کنند، گفت: علم بایستی به فناوری تبدیل شود و فناوری را باید در خدمت حل مشکلات قرار داد. فناوری زمانی مشکل‌گشاست که به مرحله تجاری‌سازی برسد.


به گفته وی، خوشبختانه زیرساخت‌های مناسبی در کشور وجود دارد و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تولید فناوری بسیار اثرگذار است و تلاش می‌شود که در آن، نتایج علمی به فناوری تبدیل شود؛ لذا بایستی درصدد حل مشکلات صنعت نفت و گاز باشیم.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته