اتابک نادری: نمیتوان برای تئاتر استانی نسخه واحدی پیچید
اتابک نادری در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره وضعیت کیفی تئاتر در استانهای کشور گفت: با توجه به این که حدود دو ماه است از سمت مدیر هماهنگی تئاتر استانهای اداره کل هنرهای نمایشی کنار رفتهام، شاید ارزیابی این بخش از تئاتر کشور از جانب من کمی جهتدار شود. با این حال باید بگویم آن چه امروز میبینیم، کارنامه یک نفر و دو نفر نیست، بلکه کارنامه اجرایی تئاتر استانی است.
وی اظهار کرد: تئاتر استانها چه از نظر تولیدات، افزایش سالنها، ثبت گروههای نمایشی و ... حرکتی رو به جلو داشته و در خیلی از موارد به سمت حرفهای شدن قدم برداشته است. این که برخی استانها در این مسیر ضعیف هستند و برخی دیگر قوی، موضوع دیگری است. نمیتوان یک نسخه را برای همه استانها پیچید. برخی استانها ظرفیت و زیرساخت لازم را دارند و از چهارچوب تئاتر جشنوارهای بیرون آمدهاند؛ خودشان به سطحی رسیدهاند که تئاتر شهر دارند، مثل تبریز، مشهد، بوشهر و ... . در این شهرها بعضاً آنقدر اجراهای عمومی زیاد است که گروههای نمایش مثل تهران در نوبت قرار میگیرند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر عنوان کرد: بنابراین، فارغ از آمارهایی که در این زمینه ارائه میشود باید گفت سطح شعور و آگاهی نسبت به مقوله نمایش در استانها بالا رفته است. 15 یا 20 سال پیش پیدا کردن یک کارشناس تئاتر در استانها کار بسیار سختی بود، اما اکنون در هر استانی حداقل دو کارشناس تحصیلکرده تئاتر داریم، آموزشگاه تئاتر داریم سالنهای خصوصی تئاتر ایجاد شده، پلاتوسازی انجام گرفته، در قالب انجمنهای نمایش امور اجرایی به خود بچههای تئاتر واگذار شده است؛ البته این جریان باید ضمن آسیبشناسی، تقویت هم بشود.
نادری درباره روند مهاجرت هنرمندان تئاتر از شهرستان به تهران گفت: نمیتوانیم دمِ دروازه شهر بایستیم و به هنرمندان شهرستانی بگوییم نیایید! ما باید در توزیع تسهیلات و امکانات مدیریت داشته باشیم. متأسفانه برداشتی شکل گرفته که گویا مرکز هنرهای نمایشی مرکز تئاتر ایران است، در صورتی که این طور نیست و دست این مرکز هم خیلی باز نیست. مرکز هنرهای نمایشی، یک اداره کل با یک بودجه اندک نسبت به ادارات همتراز خودش است. تازه فقط بخشی از همین بودجه اندک برای استانها در نظر گرفته شده است؛ بنابراین مدیریت و کارایی در خود هر استان تعریف میشود.
وی عنوان کرد: در مرکز هنرهای نمایشی، برای سیاستگذاری و مدیریتهای استانی بسترسازی لازم انجام میشود. چیزی که مانع از مهاجرت هنرمندان به مرکز میشود، دایر کردن تماشاخانههای دائمی و رونقبخشی به اجراهای عمومی است که یک چرخه اقتصادی قدرتمند برای تئاتر آن شهر ایجاد میکند. چرا بچههای تئاتر مشهد تمایلی به حضور در پایتخت ندارند. چون خودشان اجراهایی با فروش میلیونی و مخاطبان چند ده هزار نفری دارند یعنی آثار فاخر و جذابی را اجرا میکنند که مخاطب دارد و در نتیجه در حد خودش درآمدزایی هم میکند، حالا شاید یک گروه نمایش به تهران بیاید و یک هفته هم اجرا داشته باشد، اما هدف اصلی، همان اجراهای پرمخاطب شهرستان است.
مدیر سابق تئاتر استانهای اداره کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: در گذشته، برای گروههای شهرستانی اجرا در پایتخت حیاتی بود. این برداشت غلط است، چون مخاطبان تهرانی این هنرمندان را نمیشناسند. با یک هفته اجرا هم این شناخت به وجود نمیآید، اما وقتی آن بسترسازی انجام شود و چرخه اقتصادی تئاتر در شهرستانها رونق پیدا کند، طبیعتاً گروههای نمایشی هم به صورت تور به تهران می آیند و اجرا میکنند.
انتهای پیام/4072/4104/پ
انتهای پیام/