اختلاف نظر بر سر بدهی ایرلاینها به شرکت نفت
مسعود اسعدی سامانی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه به علت وجود اختلاف نظر در میزان بدهیها نمیتوان رقم دقیقی را در این باره اعلام کرد، افزود: طی یکی دو سال اخیر نرخ سوخت به تناسب نرخ تورم افزایش یافت، اما نرخ بلیت مسافری از این امر بیبهره بود و به همین علت نیز افزایش نرخ سوخت هواپیما و بلیت با هم تناسب ندارند.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت مسافری هواپیما باید تا سال سوم اجرای برنامه آزاد اعلام میشد، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
اسعدی سامانی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی توان مالی پرداخت بدهیهای خود را ندارند، ادامه داد: اکنون اقتصاد حملونقل هوایی با مشکل روبهرو است که امیدواریم با تدبیر دولت یازدهم وضعیت ایرلاینها کمی بهبود یابد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره اظهارات اخیر مدیر مالی شرکت نفت مبنی بر قطع سوخترسانی به ایرلاینهای بدهکار مانند ماهان، آسمان، ایرانایر و ایرانایرتور در صورت عدم تسویه بدهیهایشان نیز عنوان کرد: هدف شرکتهای هواپیمایی به عنوان مشتری و شرکت نفت به عنوان فروشنده، خدمترسانی به مردم است که امیدواریم در یک فضای تعاملی توان مالی ایرلاینها برای پرداخت این بدهیها بالا برود.
وی با بیان اینکه ما مشکلات شرکت نفت را درک میکنیم، تاکید کرد: شرکتها خود به صورت موردی جلساتی را با شرکت نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار میکنند و تاکنون نیز پرداختهایی برای تسویه بدهیها صورت گرفته است.
پیش از این مدیر مالی شرکت نفت رقم بدهیهای ایرلاینها به این شرکت را 874 میلیارد تومان اعلام و گفته بود: با وجود افزایش نرخ بلیتهای مسافری هواپیما، ایرلاینها درصدد تسویه بدهیهای خود به شرکت نفت برنیامدند و حتی رقم بدهیها از سال 92 تاکنون افزایش 62 درصدی هم داشته است.
اسماعیلیان اظهار کرده بود: درصورتی که ایرلاینها بدهیهای خود را بابت سوخت رسانی شرکت نفت تسویه نکنند، این شرکت ناگزیر به استفاده از گزینه قطع سوخترسانی به ایرلاینهای بدهکار خواهد بود.
انتهای پیام/