دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس انجمن داروسازی بالینی:

همایش داروسازی با محوریت دارودرمانی شخصی برگزار می‌شود

رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران گفت: همایش داروسازی امسال با محوریت دارودرمانی شخصی و ژنوم‌درمانی برگزار می‌شود.
کد خبر : 398162

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جمشید سلام‌زاده صبح امروز در نشست خبری دهمین همایش داروسازی بالینی ایران، گفت: همایش داروسازی امسال با محوریت دارودرمانی شخصی و ژنوم‌درمانی برگزار می‌شود.


وی با اشاره به اینکه استفاده از علم دارودرمانی شخصی‌شده، آثار مثبتی در روند درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ایفا می‌کند، افزود: مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه دارودرمانی شخصی صورت گرفته است و بنا داریم که این تحقیقات را در این همایش در اختیار داروسازان بالینی قرار دهیم.


رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران خاطرنشان کرد: در دنیا بحث ژنوم انسانی بسیار مورد توجه داروسازان قرار گرفته است زیرا نتیجه بررسی‌ها در ژنوم انسانی و در نقشه ژنتیک افراد نشان می‌دهد که در زمینه بیماری‌ها پاسخ‌دهی به تأثیرات داروها در افراد مختلف، متفاوت است.


سلام‌زاده تصریح کرد: تمامی بحث‌های این همایش بر روی این موضوع متمرکز خواهد بود.


رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران اضافه کرد: نقشه ژنتیکی 99.1 درصد همه انسان‌ها با هم مشابه است و تنها اختلاف در 0.9 درصد وجود دارد اما همین میزان در موضوع دارودرمانی بسیار اهمیت دارد.


وی با تأکید بر اینکه بر اساس همین اختلاف ژنتیکی، میزان دُز و مصرف داروها در افراد مختلف با هم متفاوت است، گفت: علم دارودرمانی شخصی در همه دنیا در مرحله تحقیقات است و هنوز راه زیادی برای عملیاتی کردن آن وجود دارد اما وجود این تفاوت در برخی بیماری‌ها، موضوع اثبات شده است که باید برای آن راهکاری در نظر گرفته شود.


سلام‌زاده با اظهار امیدواری از اینکه پرونده ژنوم انسانی در کنار پرونده الکترونیک سلامت افراد قرار می‌گیرد، افزود: در صورت بروز این اتفاق می‌توانیم شاهد روند موفقیت درمان در بسیاری از بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های صعب‌العلاج باشیم.


رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران تأکید کرد: متأسفانه تشکیل پرونده ژنوم انسانی به دلیل آزمایش‌های خاص بسیار هزینه‌بر است و نمی‌توان این انتظار را داشت که این موضوع به زودی در کشور نهادینه شود.


وی خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن آن، همه دستگاه‌ها و افراد باید وارد عمل شده تا اهمیت این موضوع بررسی شود، ضمن اینکه ضرورت دارد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای آن فراهم شود تا چنین هدفی، اجرایی شود.


گفتنی است همایش داروسازی بالینی با شعار «دارودرمانی شخصی»، 29 تا 31 خرداد در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: داروسازی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته