دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هاشمی در گفتگو با آنا:

نگاه اجتماعی و نقادانه در گویندگی و اجرا برایم مهم است

یک گوینده رادیو و مجری برنامه‌های تلویزیونی از اهمیت نگاه اجتماعی و نقادانه در کار خود می‌گوید.
کد خبر : 398106
1300.jpg

راضیه سادات هاشمی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: در طول 17 سالی که در صدا و سیما مشغول به کار هستم، همواره فعالیت‌های اجتماعی را نیز دنبال می‌کردم. در حال حاضر هم علاوه بر گویندگی در رادیو آوا و اجرای برنامه در رادیو جوان، از سوی وزارت ورزش و جوانان برای حضور در دبیرخانه ستاد هفته ازدواج دعوت شده‌ام. به این ترتیب در کنار کارهای رسانه‌ای، در آنجا نیز فعالیت دارم.


وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تشویق جوانان به ازدواج آگاهانه و پایدار و فرزندآوری از سیاست‌های بنیادین کشور است، در این ستاد امور مرتبط با تبلیغات و فرهنگ‌سازی در این زمینه را پیگیری می‌کنیم؛ ضمن این که تقدیر از اقدامات مؤثر افراد و نهادها فعال در حوزه ازدواج را نیز مدنظر قرار داده‌ایم. علاوه بر این، به عنوان مشاور رسانه‌ای با بخش‌های خصوصی و دولتی نیز همکاری می‌کنم. 


این گوینده و مجری رادیو و تلویزیون عنوان کرد: در راستای همین دغدغه‌های اجتماعی، حدود سه سال است که در رادیو جوان اجرای برنامه‌ای با عنوان «آبی روشن» را به عهده دارم. این برنامه خانواده‌محور، در قالب گفتگوهای چالشی و در فضایی کارگاهی و فارغ از شعارهای مرسوم، به ازدواج و تعامل زوج‌ها و اعضای خانواده می‌پردازد. در آبی روشن، زوج‌های جوان و خانواده‌ها از دغدغه‌ها و راهکارهای عملی خود برای ساختن زندگی بهتر می‌گویند و در عین حال در فضایی مبتنی بر گفتگو و تبادل نظر، نظرات یکدیگر را به چالش می‌کشند.



وی افزود: البته در این برنامه و اصولاً در هر برنامه رادیویی یا تلویزیونی که به عنوان مجری حضور داشتم، نقش کارشناس‌ ـ مجری را هم ایفا می‌کنم؛ این نکته‌ای است که همواره در اجراهایم مدنظر داشته‌ام. تحصیلات دانشگاهی من در دوره کارشناسی، علوم اجتماعی با گرایش مردم‌شناسی بود و در کارشناسی ارشد هم مطالعات فرهنگ و رسانه خوانده‌ام. در کنار این، همواره به سوژه‌هایی که در برنامه‌ها مطرح می‌شود از زاویه مبتنی بر آسیب‌شناسی اجتماعی نگاه کرده‌ام.



می‌خواهم دغدغه‌های اجتماعی حتی در اجرای یک برنامه علمی به ظاهر خنثی و خشک هم جاری باشد



هاشمی گفت: با تکیه بر همین رویکرد، کاملاً به حوزه‌های مرتبط با مسائلی نظیر اشتغال، ازدواج، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، تعاون و حتی آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مسلط هستم. در رادیو جوان به مدت سه سال برنامه‌ای با عنوان «فصل اول» را اجرا می‌کردم که به‌صورت کاربردی به آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای آن می‌پرداخت و در برخی موارد جریان‌ساز نیز شد. ازجمله حدود سه سال پیش بود که این موضوع که خانم‌های مجرد بالای 30 سال می‌توانند فرزندخوانده داشته باشند را مطرح کردیم که بعدها در سطوح بالاتری همچون مجلس شورای اسلامی هم پیگیری شد.


وی افزود: هنگامی که سال گذشته اجرای برنامه «فوتون» به عنوان یک مجله علمی تصویری را در شبکه 4 سیما به عهده گرفتم، سعی کردم حتی به رویدادهای علمی و حوزه فناوری هم نگاهی اجتماعی و نقادانه داشته باشم؛ چون می‌خواهم این دغدغه‌های اجتماعی حتی در اجرای یک برنامه علمی به ظاهر خنثی و خشک هم جاری باشد. این نگاه در گویندگی و اجرا برایم مهم است. خدا را شکر با توجه به بازخوردها و اظهارنظرهایی که درباره فوتون شنیدم، به نظرم مسیر درستی را دنبال کرده‌ام.


هاشمی عنوان کرد: علاوه بر رادیو جوان، مدتی است که در رادیو آوا هم گویندگی می‌کنم. رادیو آوا از لحاظ میزان و وفاداری مخاطبان در بین شبکه‌های رادیویی جایگاه بسیار خوبی دارد. مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و تنش‌های حاصل از آن، به آرامش ذهنی نیاز دارند و گاهی نمی‌خواهند در معرض اخبار یا اظهارنظرها قرار بگیرند. از آنجایی که در این شبکه فقط آواها و نواها پخش می‌شود، مخاطبان از آن استقبال می‌کنند و این برای من به‌عنوان گوینده هم لذت‌بخش است.


انتهای پیام/4072/4104/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته