شورای شهر تهران جزء ارکان تأییدکننده ایمنی مترو تهران نیست
علی امام در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص اظهارنظر مطرحشده از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه ایستگاههایی که در متروی تهران افتتاح میشوند بهدلیل عدم نصب هواکشهای میانتونلی از ایمنی لازم برخوردار نیستند و این موضع در طراحیهای اولیه لحاظ شده است (بیشتر بخوانید)، اظهار کرد: از ابتدای راهاندازی متروی تهران هیچگاه یک خط بهطور کامل راهاندازی نشده و همیشه روال بر این مبنا بوده که راهاندازی یک خط مترو بهصورت فازبندی شده انجام گیرد.
وی ادامه داد: طراحی که توسط مشاوران ذیصلاح برای خطوط مترو انجام میشود براساس فرضیاتی صورت میگیرد که برای تکمیل هر بخشی از ایستگاهها چه شرایط استانداردی باید رعایت شود.
سرفاصله حرکتی قدیمیترین خط مترو دو برابر زمانی است که برای آن طراحی شده بود
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه آن شرایطی که برای طراحیها مطرح میشود برای شرایط ایدهال با سرفاصله 2 دقیقه است، گفت: در خط 1 و 2 که قدیمیترین خطوط متروی درون شهری ما است با تلاشهایی که در شرکت بهرهبرداری صورت گرفته این سرفاصله به 4 دقیقه رسیده است.
امام تصریح کرد: این بدان معنی است که ما بعد از 20 سال از بهرهبرداری اولیه این خطوط هنوز نتوانستیم این سرفاصله را به میزان استاندارد شده طراحی اولیه آن برسانیم.
وی اذعان کرد: سامانههایی که در مترو ایجاد میشود در واقع براساس همین سرفاصله حرکتی دو دقیقه است و مفهوم آن این است که اگر شما در خطی مثل خط 7 با 22 ایستگاه تکمیل شود میبایست همزمان 21 قطار در مسیر رفت و همین تعداد نیز در مسیر برگشت آن در حال حرکت داشته باشید و این شرایطی است که به هر دلایلی ما از آن دور هستیم.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) مهمترین دلایل عدم رسیدن به شرایط ایدهآل و سرفاصله 2 دقیقه برای خطوط متروی تهران را کمبود واگن و پایانههای انتها و ابتدای خطوطی همچون خطوط 3 و 4 عنوان کرد و افزود: در صورتیکه شما به آن سرفاصله نرسید طبیعتاً الزامی ندارید که همه سامانههای آن از جمله تهویههای میانتونلی را بهصورت 100 درصدی وارد مدار کنید.
علت تعطیلی شتابزده خرداد و آبان 96 موضوع سیگنالینگ بود
امام خاطرنشان کرد: یکی از موارد استانداردی که میبایست در بهرهبرداری از هر ایستگاهی مدنظر قرار گیرد موضوع سیگنالینگ است که این مورد در افتتاحهای شتابزده ایستگاههای مترو در خرداد و آبان 96 که به آن تعطیلی منجر شد به آن توجهی نشده بود ولی در مسیرهایی که در تیر ماه و اسفند 97 و همچنین فروردین 98 با حضور رئیسجمهور انجام گرفت سیگنالینگ آنها فراهم شده بود.
وی ادامه داد: ما در بحث تهویه، سامانههایی داریم که هم در محل ایستگاهها و هم در هواکشهای میانتونلی هستند؛ اینها همیشه هواکش هم نیستند و در زمانیکه سناریوهایی همچون آتشسوزی مطرح باشد میتوانند بهصورت معکوس عمل کنند و بهجای هواکش، هوادم بوده و بهصورت مکشی عمل کنند.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تصریح کرد: زمانیکه یک مشاور استانداردهای ایستگاههایی که در دست بهرهبرداری را تأیید میکند حداقلهای استاندارهای ایمنی را برای آن ذکر میکند و لزومی هم ندارد که حتماً هواکشهای میانتونلی را داشته باشد، مانند اتفاقی که در خط 7 مترو تهران افتاد و بدون هیچ هواکش میانتونلی به بهرهبرداری رسید.
شورای شهر ادعایی در زمینه تأیید ایمنی مترو تهران ندارد
امام عنوان کرد: با توجه به تأیید مشاوران سرفاصله فعلی در خط 7، شما به هواکش میانتونلی نیازی ندارید ولی در صورتیکه سرفاصله حرکتی شما پایینتر بیاید حتماً باید سامانه تهویه شما کاملتر شود و این نکتهای است که برخی از دوستان به آن توجهی نمیکنند.
وی اذعان کرد: نکته مهمی که باید در ارتباط با موضوع ایمنی خطوط متروی تهران مدنظر قرار گیرد این است که شورای اسلامی شهر تهران جزء ارکان تأییدکننده ایمنی تونلهای متروی نیست و این نهاد نه ادعایی در این زمینه دارد و قانوناً نیز وظیفه تأیید ایمنی برعهده آنها قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تصریح کرد: زمانیکه آقای هاشمی در 12 سال مدت حضورشان بهعنوان مدیرعامل متروی تهران بودند برای افتتاحهای متعددشان از شورای اسلامی وقت مجوز میگرفتند؟ چرا که وظیفه قانونی در زمینه ایمنی مترو بر عهده شرکت متروی تهران، پیمانکاران و مشاوران ذیربط است.
امام افزود: در این خصوص وقتی بخشی از خطوط میخواهد افتتاح شود باید تأییدیهای گذاشته شود و در افتتاحهای اخیر نیز زمانیکه آقای علیخانی بهعنوان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأییدیهای در این خصوص خواستند، شهردار تهران در نامهای صراحتاً ایمنی ایستگاهها را تأیید کرده است.
برای تکمیل تهویه میانتونلی نیازی به تعطیلی خطوط نیست
وی ادامه داد: در این خصوص صورتجلسهای هم موجود است که همه ارگانهای ذیربط بر این افتتاحها و رعایت استانداردهای ایمنی آن صحه گذاشته و تأیید کردند که در صورتیکه سرفاصله حرکت قطارها به 2 دقیقه برسد باید سامانه تهویه همه قسمتهای خط بهطور صددرصدی وارد مدار شود و در صورتیکه سرفاصله حرکتی شما در حال حاضر به جای 2 دقیقه، 25 دقیقه است هیچوقت از لحاظ فنی، طراحی و استاندارد لزومی به تکمیل کامل شرایط نیست.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این مطلب که در صورت تکمیل ایستگاهها و سرفاصله حرکت قطارها، اختلالی برای تکمیل استانداردهای ایمنی آن از جمله نصب هواکشهای میانتونلی بهوجود نمیآید، گفت: این اتفاق الان در بخشهای مختلف خطوط متروی تهران که در گذشته به بهرهبرداری رسیده، بهتدریج در حال تکمیل است و این اقدامات به هیچ وجه مستلزم تعطیلی نیست مثلاً اگر در حال حاضر سامانه تهویه خط 3 مترو را تکمیل میکنیم نیازی به توقف حرکت قطارها نداریم چون این جتفنها فضاهای مشخصی برای نصب دارند و اگر هم که نیاز باشد از برق ریل که برای حرکت قطارها استفاده کنیم این اقدام را در شب انجام میدهیم که مترو تعطیل نشود.
برای تکمیل خطوط بهرهبرداریشده نیاز به پاره کردن روبان نیست
امام خاطرنشان کرد: در برخی از خطوط در حال تکمیل سیستم تهویه و پله برقی هستیم و ایجاد شرایط مناسب ایستگاههایی که در سالهای قبل بهرهبرداری شده وظایف ما است و نیازی نیست که آنها را رسانهای کرده و برای آن روبان پاره کنیم.
وی در ارتباط با عمر مفید واگنهای قطار مترو و لزوم تعمیرات آن نیز گفت: یکی از مواردی که ما در خطوط مترو به آن نیاز داریم پایانههایی است که در زمان تعطیلی مترو قطارها در آن پارک شده و در آن تعمیر واگنها و یا تعویض قطعات انجام میشود تا بتوان قطارها را در روز بعد به مدار برگرداند و این نقص بزرگی است که ما بهویژه در خط 3 و 4 از این نظر در مضیقه هستیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) اذعان کرد: ما در خط 3 اصلاً پایانهای نداریم و در خط 4 نیز در ایستگاه کلاهدوز پایانهای داریم که فقط دارای پارکینگ است و اینها جزء مواردی است که باید تکمیل شود و شرکت بهرهبرداری مترو از این موضوع رنج میبرد.
امام در بحث تأمین واگنهای مورد نیاز خطوط متروی تهران نیز گفت: دولت براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال 95 وزارت کشور را موظف کرد که 2 هزار دستگاه واگن را برای کلانشهرها تأمین کند که تا سال 1400، تعداد یکهزار و 50 دستگاه واگن مربوط به تهران بود، متعاقب آن وزارت کشور یک مناقصه بینالمللی برگزار کرد تا در قدم اول 630 دستگاه از این تعداد را تأمین کند که با طولانی شدن فرآیند آن و بروز تحریمها شرایط برای استفاده از فاینانس کشور برنده که چین بود بسیار سخت شد.
مترو تهران نیازمند یک هزار واگن است
وی ادامه داد: در شرایط تحریم، واگنسازی تهران در کنسرسیومی که با شریک چینی در این مناقصه برنده شده بود نتوانست از فاینانس این کشور استفاده کند و طی بازدیدی که معاون اول رئیس جمهور از شرکت واگنسازی تهران داشت ضمن بازدید از قابلیتها و ظرفیتهای موجود در این کارخانه درخواست کردیم تا هر چه زودتر السی باز شده و مشکلات فاینانس از طریق بانک مرکزی برطرف شود چون فرآیند تولید واگن زمانبر است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) افزود: در حال حاضر 70 دستگاه واگن در واگنسازی تهران در حال مونتاژ داریم که این تعداد 10 رام قطار است و این در حالی است که 3 دستگاه آن آماده بهرهبرداری و حداکثر هر 3 هفته نیز یک قطار وارد شبکه مترو تهران خواهد شد.
امام در پایان در خصوص میزان واگنهای مورد نیاز برای رساندن سرفاصله حرکت قطارهای مترو تهران نیز گفت: در حال حاضر سرفاصله حرکتی ما در خطوط 1، 2 و 4، 4 دقیقه است و در صورتیکه بخواهیم سرفاصله را در این سه خط به 3 دقیقه برسانیم و خط 6 و 7 را به 5 دقیقه کاهش دهیم به یک هزار دستگاه واگن نیاز داریم.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/