دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1394 - 13:03

درخواست اردوغان از ملت ترکیه برای شرکت در انتخابات پارلمانی

رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان یک راهپیمایی در استانبول، ضمن محکوم کردن تروریسم از ملت ترکیه خواست تا در انتخابات پارلمانی اول نوامبر سال جاری میلادی 550 قانونگذار ملی و داخلی را انتخاب کنند.
کد خبر : 39767

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از کرد پرس، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان ایراد خطابه برای هزاران تن که در راهپیمایی با حمایت دولت در استانبول و برای محکومیت اقدامات خشونت بار حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) برگزار شده بود، گفت:‌ من از شما می‌خواهم تا بدون در نظر گرفتن احزاب،‌ 550 نماینده داخلی و ملی را که از صمیم قلب برای این کشور کار می‌کنند، در انتخابات اول نوامبر به پارلمان بفرستید. فکر می‌کنم که شما می‌دانید منظورم چیست. تنها چیزی که ترکیه امروز به آن نیاز دارد همین است. هیچ راه حلی به‌جز خواسته ملت وجود ندارد. اگر شما نمایندگان ملی و داخلی را به پارلمان بفرستید،‌ همه چیز آسان می‌شود. من به ملتم در این مورد اعتماد دارم.


مشخص نیست که منظور اردوغان از نمایندگان ملی و داخلی چیست اما اظهاراتش به حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق اشاره دارد که به داشتن ارتباط با پ.ک.ک متهم است. این حزب در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن 2015 و پس از کسب 10 درصد مورد نیاز وارد پارلمان شد و جاه‌طلبی اردوغان را برای تغییر در سیستم ریاست جمهوری ترکیه خنثی کرد.


پیش از انتخابات ژوئن، اردوغان یک‌سری راهپیمایی برگزار کرد و بدون نام بردن از حزب عدالت و توسعه از حامیانش خواست تا به این حزب رای دهند و 400 نماینده را از آن انتخاب کنند.


رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین به شدت از تغییر سیستم ریاست‌جمهوری حمایت می‌کند و از حزب عدالت و توسعه می‌خواهد تا اکثریت پارلمانی را برای اصلاح قانون اساسی به دست آورد که راه را برای جایگزینی سیستم کنونی پارلمانی با یک سیستم ریاست جمهوری باز می‌کند.


در جریان این راهپیمایی، احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه از آنهایی که در این گردهمایی شرکت کردند خواست تا به حزبش در انتخابات اول نوامبر 2015 رای دهند تا اکثریت از دست رفته در انتخابات ژوئن را کسب کند.


داوود اوغلو گفت: شما باید تا اول نوامبر به سختی کار کنید و کاری کنید که حزب عدالت و توسعه که نمادی از اتحاد در پارلمان است بار دیگر دولتی تک‌حزبی تشکیل دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته