استفاده از ظرفیت روابط عمومی در فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ششمین نشست «کارگروه پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریمها در آموزش عالی»، با حضور محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و دیگر اعضای این کارگروه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، نظرپور با اشاره به اهمیت نقش روابط عمومیهای دانشگاهها درخصوص پشتیبانی و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: معرفی اقدامات دانشگاهها درزمینه اقتصاد مقاومتی موجب میشود به آگاهی جامعه از فعالیتهای دانشگاهها افزوده شود و همچنین مسئولان نگاه دقیقتری به اقدامات دانشگاهها در این زمینه خواهند داشت.
سعید رستگاری، مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات و دبیر کارگروه پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی با اشاره به اقدامات انجامشده در این کارگروه اظهار کرد: با توجه به شرایط جدید اقتصادی کشور، نیاز داریم مسئولان پروژههای مصوب اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم، ضمن بازنگری در اولویتبندی پروژهها، به سایر معاونتها و مراکز ستادی نیز اهمیت این موضوع را اعلام کنند تا چنانچه پیشنهادهای مشخصی وجود دارد که میتواند به اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریمها کمک کند، آنها را جهت اضافه شدن به زیر پروژههای اقتصاد مقاومتی در نظر بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه باید مدیریت هزینهها را از مراکز و دفاتر ستادی آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: در این راستا باید فرهنگسازی مدیریت هزینهها بهصورت مؤکد به دانشگاهها ابلاغ شود.
در ادامه نشست محمدجواد رسایی، مشاور قائممقام وزیر علوم با اشاره به تشکیل قرارگاه غذاودارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: وزیر بهداشت یکی از معاونتهای خود را به قرارگاه تبدیل کرده است؛ این موضوع نشان از اهمیت و نقش وزارتخانهها در مقابله با تحریمهای ظالمانه آمریکا دارد. تحریمهای آمریکا به گفته وزیر نفت به تحریمهایی شیطانی تبدیل شده است. باید در پروژههای اقتصاد مقاومتی تجدیدنظر صورت بگیرد و هماکنون مسیر باید عوض شود زیرا مسیر قبلی هزینههای بسیاری دارد.
علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم نیز در این نشست با اشاره به وجود دو بخش مجزا در این کارگروه اظهار کرد: در این کارگروه دو بخش پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی که برنامهها را به سمت مدیریت بودجه و دانشگاه سبز و... سوق میدهد و بخش مقابله با تحریمها وجود دارد.
به گفته وی در زمینه مقابله با تحریمها باید فعالیتهای متفاوتی در وزارت علوم صورت بگیرد و باید ببینیم دانشگاهها و مجموعه آموزش عالی کشور چه کمکهایی میتوانند به زندگی مردم در مقابله با تحریمها انجام دهند.
عبداللهی نژاد تأکید کرد: از همه دانشگاهها میخواهیم که ذیل روتیتر اقتصاد مقاومتی برنامههای خود را در قالب گزارشهایی ارائه دهند.
سعید سمنانیان، مشاور معاونت آموزشی وزارت علوم با تأکید بر اینکه برای اثرگذاری موضوعی جدید در دانشگاهها باید این مفهوم به کف دانشگاه برسد اظهار کرد: اگر مطلبی به کف دانشگاهها برسد میفهمیم که توانسته است اثرگذار باشد و اگر نرسد به این معناست که به نتیجه نخواهد رسید. کف دانشگاهها یعنی دانشجو، استاد و کارمند.
وی افزود: در این زمینه میتوان اقدامات جزئی اما اثرگذار را مثال زد، یکی از نمونهها در این زمینه میتواند بحث محدود کردن استفاده از کاغذ باشد. چرا باید همچنان به وجود رسالههای چاپی در دانشگاهها اصرار داشته باشیم، همه این رسالهها میتوانند بهوسیله نسخه pdf ذخیره و آرشیو شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی دیگر از این نمونهها این است که میتوانیم از دانشگاهها بخواهیم که 10% پایاننامههای تحصیلات تکمیلی خود را متقاضیمحور کنند. ممکن است گفته شود که 10% زیاد است. میتوانیم از 2% شروع کنیم. رسالههای ما باید به سمت متقاضیمحور شدن بروند. با استفاده ازاینگونه مثالها است که نگاه اقتصاد مقاومتی به کف دانشگاهها میرسد.
در ادامه حسنزاده، دبیر ستاد امور رفاهی اعضای هیئتعلمی وزارت علوم و عضو کارگروه اقتصاد مقاومتی با پیشنهاد طرح «ایجاد دبیرخانه فرصتهای سرمایهگذاری در وزارت علوم» در جهت ارتقای بهرهوری در دانشگاههای کشور خاطرنشان کرد: وزارت علوم در این زمینه امکانات و توانمندیهای بسیاری در اختیار دارد. اراضی متعلق به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، ساختمانها و تأسیسات موجود و اموال منقول و تجهیزات و ماشینآلات ازجمله این ظرفیتها است.
به گفته وی، از دیگر اقدامات میتوان به ایجاد بانک فکر و ایده اشاره کرد؛ در این راستا میتوان ایدهها و پیشنهادهای جامعه دانشگاهی را دریافت کرده و آنها را به بازار ارائه داد. از دیگر امکانات موجود میتوان به برندسازی و نیز رویدادهای علمی و نمایشگاهی اشاره کرد.
حسنزاده در ادامه با اشاره به اقدامات لازم جهت پیشبرد طرح افزود: تشکیل دبیرخانه متمرکز در وزارت علوم و دبیرخانههای جانبی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با استفاده از ظرفیتها و نیروی انسانی فعلی با روش ساختاری و تشکیلاتی، ایجاد سامانه متمرکز اطلاعرسانی و بانک اطلاعات بهمنظور ایجاد ارتباط ستاد و مراکز و بالعکس و ارتباط با بازارهای داخلی و بینالمللی، تهیه تقویم و رویداد سالیانه برای هریک از مراکز دانشگاهی و تدوین تقویم ملی رویدادها و فراخوان جهت دریافت اطلاعات مربوط به املاک، واحدها، تأسیسات، ماشینآلات، امکانات سختافزاری و نرمافزاری ازجمله این اقدامات هستند.
به گفته وی، از دیگر اقدامات در این زمینه میتوان به تهیه بستههای سرمایهگذاری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، برگزاری سالیانه همایش فرصتهای سرمایهگذاری بهمنظور ارائه بستههای سرمایهگذاری و بررسی، اصلاح، تدوین و تصویب قوانین مرتبط با مشارکت، واگذاری و تأمین خدمات اشاره کرد.
اسماعیلی، مدیرکل نظارت بر طرحهای عمرانی وزارت علوم نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از مصادیق پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی بحث مدیریت سبز دانشگاهها است. ما بایستی در زمینه مدیریت سبز موضوع مصرف انرژی را در اولویت کارها قرار دهیم.
وی تصریح کرد: کشور ما مشکلاتی دارد که دانشگاهها توان حل آنها را دارند. بایستی تحقیقات و پژوهشهای ما به سمت حل مشکلات پیش برود. یکی از نمونههای چنین دانشگاهی، دانشگاه زابل است. این دانشگاه با خشک شدن هامون، هامونک را ساخت. بخش مهمی از طراوت شهر زابل به کمک دانشگاه این شهر ایجاد شده است.
اسماعیلی تصریح کرد: تاکنون حدود 60 دانشگاه گزارش کار خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی ارائه دادهاند و باید این گزارشها مورد ارزیابی قرار گیرند.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/