دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توضیح سازمان غذا و دارو درباره کمبود یک برند شیر خشک

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره کمبود برخی برندهای شیر خشک توضیح داد.
کد خبر : 39752

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، امیرحسین جمشیدی در مورد موضوع کمبود برخی برندهای شیر خشک اظهار کرد: برخی از این برندها مصارف خاص داشته و لزوما توسط بیماران متابولیک استفاده نمی‌شوند. همچنین به دلیل عدم یارانه‌ای بودن، توسط چند شرکت محدود و به صورت آزاد وارد می‌شوند، بنابراین تامین آنها بر مبنای نیاز بازار صورت می‌گیرد و محدودیتی برای آن وجود ندارد.


وی افزود: علت اصلی تاخیر یکی از این برندهای شیر خشک، آتش‌سوزی حدود پنج ماه پیش کارخانه تولیدکننده در هلند بوده است که موجب به تعویق افتادن ورود شیرخشک‌ها به کشور شد، اما کارهای مربوطه در بخش بانکی و ترخیص انجام شد و طبق مستندات دقیق در روزهای نخستین مهر ماه در تمام داروخانه‌ها توزیع خواهد شد.


وی ادامه داد: هنگامی که سازمان از کمبود مطلع شد به شرکت‌ها اعلام کرد در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. ضمن اینکه بر روی بسته بندی‌های شیرخشک‌ها شماره تلفنی وجود دارد که متقاضی را راهنمایی می‌کند که در صورت کمبود، چگونه نیاز خود را برآورده کند.


جمشیدی افزود: این کمبود صرفا در خصوص یکی از انواع برندهای شیر خشک که در کشور هلند تولید می‌شود، بوده است و با توجه به این که استفاده از این شیرخشک‌ها به صورت مقطعی است و همیشگی نیست با تجویز پزشک می‌توان از نمونه‌های مشابه نیز استفاده کرد و شاهد کوچک‌ترین مشکلی نیز نبود. دلیل دیگر کمبود مذکور نیز می‌تواند توزیع نامناسب باشد.


مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو افزود: اگر توزیع نامناسب باشد ممکن است در شهری با انبوهی فرآورده در انبارها مواجه باشیم در حالی که در شهری دیگر کمبود مشاهده می‌شود. به هر حال تلاش ما بر این است که فرد مصرف کننده احساس ناامنی درباره تامین کالای سلامت مورد نظر نداشته باشد.


بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی ضمن تشکر از دغدغه رسانه‌ها نسبت به نگرانی‌های مردم گفت: باید مراقب بود که اعلام کمبودها به صورت حرفه‌ای باشد تا نیاز کاذبی بروز نداشته باشد، چرا که عده‌ای از ترس کمبود به تهیه بیش از حد نیاز موارد تقاضا خواهند پرداخت و این امر خود باعث افزایش کمبود شود.


جمشیدی گفت: به دلیل جلوگیری از ناهماهنگی و مشکلات احتمالی، شرکت‌های برند عموما به نماینده‌‌ای واحد در کشور بسنده می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته