تصویر مرگ و زندگی در «تماشایی»
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مجموعه شعر «تماشایی» از سه بخش تشکیل شده است، بخش نخست شامل 20 غزل، بخش دوم 32 شعر نیمایی و بخش سوم و پایانی مشتمل بر 68 رباعی است.
عرفانپور در این مجموعه تکلیفش با دنیا را در جای جای این مجموعه مشخص میکند و در اشارهای واضح و روشن میآورد «زندگی فرصت شیرین تفرج در باغ/ زود طی شد؛ فقط انگار گلی بو کردیم». شاعر آرمانخواه است و درباره آن میگوید «انسان بی آرمان چه معنا دارد؟/ این سوخته نردبان افتاده به خاک/ جز حسرت آسمان چه معنا دارد؟».
شاعر از راه و رسم شاعری که برای خود برگزیده میسراید «مضمون بلند توست گیسوی کسی/ مضمون بلند ما سری بر سر نی» و یا در جایی دیگر که میگوید «گفتی که چگونه میتوان شاعر شد؟/ با خویش دلی شکسته داری یا نه؟» منش خود در شعر را نشان میدهد.
در کنار مضمون و مفاهیم بلند گوناگون که عرفانپور در این مجموعه به آنها پرداخته، او نشان میدهد مرگاندیش است. قرینه این ادعا در ابیات فراوانی مشهود است؛ «بر ما عزا گرفته جهان، گرچه زندهایم/ با رنگ مرگ طی شده عمر زیادمان»، «ما گرم مرگیم و جهان گرم تماشاست/ در کهکشان، هر کس دوباره گرم کاری» و آنجا که مرگ را به مواجهه میخواند و میگوید «نه از زندگی شکوه با ما نه از مرگ/ هم این را خبر کن هم آن را خبر کن» یا آنجا که مرگ را چاره روح ناآرام میداند «من و این روح ناآرام و این از خود رمیدنها/ مگر در خاک، باری آرمیدن را بیاموزم» عرفانپور در این مجموعه «به هر بهانهای یاد مرگ میکند» و این یادآوری مکرر است.
سه قالب آمده در این کتاب سبب میشود تا مخاطب لذت شعر در قالبهای مختلف را بچشد. مضمونها در این کتاب ثابت و ظرفها و قالبها متفاوت میشود اما این به معنی تکرار و سکون نیست. اشعار این مجموعه آیینه شاعراند و این عرفانپور است که در بین ابیات این مجموعه تماشایی است.
چاپ دوم مجموعه شعر «تماشایی» اثر میلاد عرفانپور در 160 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و بهبهای 26 هزار تومان از سوی مؤسسه انتشارات شهرستان ادب راهی بازار نشر شده است.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/