دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جعفری:

برای صادرات محصولات صنعتی برنامه‌ریزی شود

کارشناس حوزه صنعت با اشاره به ظرفیت بنگاه‌های تولیدی کشور درصادرات محصولات صنعتی گفت: وزارت صنعت برای کسب سهم از بازار منطقه برنامه‌ریزی کند.
کد خبر : 397296
3.jpg

کوثر جعفری در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به ظرفیت صنعتی واحدهای تولیدی کشور اظهار کرد: برخی از بنگاه‌های صنعتی در صورت حمایت دولت قادر به کسب سهم از بازار منطقه هستند.


وی با تشریح مزیت رقابتی تولیدات صنعتی سفارشی در حوزه تجهیزات ایستگاهی مترو و راه‌آهن تصریح کرد: این دسته از محصولات صنعتی که مواد اولیه آن در داخل تأمین می‌شوند قدرت رقابت با کالاهای خارجی را دارند و در این بخش حتی چین نیز توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارد.


کارشناس حوزه صنعت با اشاره به مزیت‌های اقتصادی تولید این نوع محصولات صنعتی خاطر نشان کرد: برای برخی از کشورهای اروپایی مشارکت در تولید در ایران و صادرات آن به بازار منطقه همواره جذاب است.


جعفری در این باره افزود: چنانچه دولت ریسک سرمایه‌گذاری طرف خارجی را تضمین کند و آن‌ها نگران مشکلات مالی ناشی از تحریم نباشند می‌توان علاوه بر رونق تولید داخل به صادرات محصولات صنعتی نیز رونق بخشید.


وی در این خصوص گفت: کانال مالی ایران با اروپا می‌توانست معبر مناسبی برای عبور از شرایط تحریم برای انجام معاملات پولی بنگاه‌های تولیدی با کشورهای اروپایی باشد ولی هنوز این فرصت فراهم نشده است.


جعفری بازار منطقه‌ای محصولات صنعتی در حوزه تجهیزات ایستگاهی حمل و نقل ریلی را مناسب خواند و افزود: کشورهایی مانند قطر و عربستان می‌توانند بازار مناسبی برای صدور محصولات ما باشند.


این کارشناس با اشاره به نوسانات قیمت ارز خاطر نشان کرد: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه شده است و برای مثال قیمت آلومینیم در بورس کالا در دو سال اخیر چند برابر شده و این موضوع بر قیمت تمام شده محصولات صنعتی تأثیر مستقیم دارد.


جعفری با تأکید بر اینکه صادرات مواد اولیه به دلیل جذابیت ارزی آن موجب زیان کشور است گفت: باید وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی امور برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و همچنین ارائه تضمین لازم برای صادرات محصولات صنعتی بنگاه‌ها، برنامه‌ریزی کند.


وی توان داخلی در تجهیز بخش تهویه یک ایستگاه مترو در مدت 15 روز را نشان از بالندگی صنعتی کشور دانست و تأکید کرد: این بالندگی باید در جهت رونق تولید و افزایش صادرات بکار گرفته شود.


انتهای پیام/4129/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته