دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1398 - 08:00

اما و اگرهای تعویق در زمان برگزاری کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده

داوطلبان مناطق سیل‌زده می‌خواهند زمان برگزاری کنکور سراسری به تعویق بیفتد اما به‌نظر می‌رسد از عواقب این خواسته باخبر نیستند.
کد خبر : 396889

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بعد از جاری شدن سیل در برخی از استان‌های کشور بسیاری از داوطلبان آزمون‌های مختلف که در این استان‌ها ساکن بودند خواستار به تعویق افتادن زمان آزمون‌ها شدند البته برای تعدادی از آزمون‌های گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی این اتفاق افتاد، اما درباره کنکور سراسری اعلام شد که به علت زمان‌بر شدن اعلام نتایج کنکور، امکان به تعویق افتادن این آزمون نیست.


روز گذشته تعدادی از داوطلبان کنکور در مقابل سازمان سنجش تجمع کردند تا بتوانند مستقیماً خواسته خود را به گوش مسئولان برسانند، شاید بررسی فرآیند اجرایی کنکور در این مجال کمک‌کننده باشد.


کنکور سراسری در روزهای 13 و 14 تیر برگزار می‌شود و نتایج اولیه آزمون چهار هفته بعد یعنی در دهه اول مرداد اعلام می‌شود و بعد از انتخاب رشته داوطلبان نیمه دوم شهریور نتایج نهایی اعلام می‌شود تا داوطلبان بتوانند با مراجعه به دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند.


اگر حتی سه هفته آزمون به تعویق بیفتد یعنی آزمون در روزهای سوم و چهارم مرداد برگزار شود بعد از چهار هفته یعنی هفته اول شهریور نتایج اعلام می‌شود و اگر وقت یک هفته‌ای برای انتخاب رشته در نظر گرفته شود تا دهه اول شهریور انتخاب رشته طول می‌کشد و بعد از چهار هفته، نتایج در نیمه دوم مهر اعلام خواهد شد و داوطلبان تا پایان مهر ثبت‌نام می‌کنند و اینگونه تقویم آموزشی همه دانشگاه‌ها تغییر می‌کند و عملاً اگر قرار باشد در ترم پاییز پذیرش دانشجو داشته باشیم دانشگاه‌ها باید همه زمان‌بندی‌ خود اعم از شروع کلاس‌ها، پایان کلاس‌ها و امتحانات را تغییر دهند.


کنکور سراسری بیش از یک میلیون داوطلب دارد که اگر جمعیت همه استان‌ها  را یکسان در نظر بگیریم (که البته اینگونه نیست) تنها حدود 200 هزار داوطلب در مناطق سیل‌زده مستقر هستند و 800 هزار داوطلب دیگر سرگردان شده و همه برنامه‌هایشان تغییر می‌کند.


از طرفی دیگر امسال، پذیرش در رشته‌های مبتنی بر سوابق تحصیلی و باآزمون جدا شده است و براساس برنامه زمان‌بندی که سازمان سنجش آموزش کشور آن را تدوین کرده، اعلام نتایج پذیرش در هر یک از رشته‌ها همزمان خواهد بود تا داوطلبان بتوانند تصمیم بگیرند که در رشته‌های باآزمون و بدون آزمون تحصیل کنند. اگر کنکور و اعلام نتایج تغییر کند، داوطلبان پذیرفته شده در رشته‌های بدون‌آزمون هم باید بلاتکلیف بمانند و حتماً فرصت ثبت‌نام در ترم پاییز را از دست خواهند داد تا نتایج آزمون سراسری اعلام شود.


سازمان سنجش درباره آزمون کارشناسی ارشد توانست فشردگی زمان و فرآیند اجرایی را مدیریت کند ولی تعویق در برگزاری کنکور سراسری به‌دلیل آغاز به‌کار سال تحصیلی جدید بعید به نظر می‌رسد.


انتهای پیام/4107/4040/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
۰
ینا چه دلیلیه اخه؟ مگه هرسال شروع کلاسا دقیقا دقیقا در تاریخ ۱ مهر هستش که الان اگه به تعویق بیفته اشکال پیش می آد؟ خیر کلاسا به طور عادی از نیمه دوم مهر شروع میشن
طیبه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
۰
ما خواستار تعویق دو هفته ای کنکور سراسری هستیم
سادات
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
۰
این چه استدلالیه اخه سازمان سنجش میگه سهمیه مازاد 5درصدی میدیم بالفرض که درست باشه کسی که زمانی برا جمع بندی نداشته کتاب نداشته چطوری میتونه درصدایی رو بیاره که بتونه به رشته های خوب کنکوری برسه که بتونه ازاون سهمیه استفاده کنه بقیه رشته هام خوندن ونخوندنش فرقی نمی کنه اونی که بدون کنکوره به درد همون وزارت علوم میخوره .
در ضمن وقتی سازمان سنجش در ازمون های ازمایشی این توان رو داره که 24ساعته نتایج رو تحویل بده اینجا سه هفته ای بده برا انتخاب رشته م مثل سالای 86سه روز وقت بدن فرایند جواب دهی روهم یکم سریع بکنه هیچ اتفاقی نمی افته .
تجربه ی اعطای سهمیه تو زلزله کرمانشاه نشون داده سهمیه به درد کسایی خورده که کم اسیب دیده بودن یا اصلا اسیبی ندیده بودن وسهمیه شامل حالشون میشده نه کسایی که اسیب واقعی دیده بودند خواسته ی ما ایجاد فرصتی برابر برای رقابت علمیه.لطفا سازمان سنجش یکم به خواسته ی این همه جوون توجه کنه متشکرم
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
۰
سهمیه دادن یا ندادن واسه ماها که جز استان سیل زده ایم نمیدونم تاثیر داره یا نداره.. اما تعویق کنکور فقط واسه کسایی خوب میشه که گرفتار سیل نشون و آسیبی ندیدن.. زمان کنکور کاملا مناسب همون 13 و 14 تیر بهترین زمان.
هلدینگ شایسته