دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مستند‌نگاری شهدا از زبان والدین شاهد، عزم ملی می‌طلبد

خاطره‌نگاری درباره شهدا از زبان والدین شهید با توجه به رده سنی والدین شاهد عزم ملی دستگاه‌ها و نهاد‌های انقلابی و فرهنگی را می‌طلبد.
کد خبر : 396651
IMG09383059.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تاریخ دفاع مقدس و رشادت شهدا در طول هشت سال دفاع مقدس الگویی مناسب برای نسل جوان جامعه است. آنچه از ازخودگذشتگی شهدا در طول دفاع مقدس در کتاب‌ها و فیلم‌ها روایت‌ شده است اختصاص به دوران دفاع مقدس دارد اما باید دید این شهدا در کدام بستر خانوادگی رشد و نمو کرده‌  و از چه اصول تربیتی بهره برده‌اند که چنین راهی را گزیده‌ که به‌عنوان شهید از سوی خداوند متعال برگزیده‌ شده‌اند.


برای دیدن بخشی از زندگی خصوصی شهدا و نحوه تربیت این فرزندان صالح باید به سراغ والدین شهدا برویم تا بتوانیم وجه زندگی خانوادگی شهدا را به‌عنوان الگوی مناسب تربیتی در اختیار جامعه قرار دهیم. 


از این نکته که در این زمینه یعنی خاطره‌نگاری از والدین شهدا تاکنون کارهای بسیار خوبی انجام‌ شده است نمی‌توان گذشت اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که والدین شهدا در کهنسالی قرار دارند و متأسفانه هر روز در اخبار شاهد آن هستیم که والدین بزرگوار شهیدی دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.


از سوی دیگر با توجه به رده سنی بیشتر والدین شهدا خاطرات آنها دچار فراموشی شده است و بعضاََ دچار بیماری بوده و شرایط خاصی دارند. اینجاست که دیگر اعضای خانواده می‌توانند در ثبت و ضبط خاطرات شهید خود به والدین شهید یاری برسانند.


همان‌طور که مقام معظم رهبری زنده نگاه‌داشتن یاد شهدا را کمتر از شهادت نمی‌دانند؛ خاطره‌نگاری از والدین شهدا از دوران کودکی و جوانی شهدا می‌تواند چراغ راهی برای تربیت نسل آینده باشد. چه بسیار پدران و مادران جوانی که می‌توانند با شنیدن خاطرات والدین شهدا راه تربیتی مشابهی را برای فرزند خود در پیش بگیرند و پا  جای پای والدین شهدا در تربیت فرزند خود بگذارند.


وظایف نهاد‌های متولی و سازمان‌های فرهنگی در قبال خانواده‌های شاهد و ایثارگر به‌خصوص پدران و مادران شهدا بسیار سنگین است و باید توجه داشت تا این سرمایه‌های بزرگ انقلاب از دست نرفته‌اند باید در جهت مستندسازی خاطرات پدران و مادران شهدا کوشید.


بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از نهاد‌های متولی فرهنگ ایثار و شهادت است که در جهت مستند‌سازی خاطرات خانواده‌های شاهد به‌خصوص پدران و مادران شهدا اقدامات خوب و ارزنده‌ای انجام داده است اما به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی و کثرت شهدای دفاع مقدس و وضعیت و سن والدین شهدا ثبت خاطرات از زبان والدین شهدا یک عزم ملی را از تمام نهاد‌های فرهنگی و انقلابی می‌طلبد که در یک حرکت جهادی خاطرات شهدا را از زبان پدران و مادران شهدا ثبت و ضبط نمایند تا به یک سند تاریخی و فرهنگی برای استفاده نسل‌های حاضر و آینده بدل شود.


انتهای پیام/4100/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته