دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 15:34
مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد برگزار شد

امیر سرتیپ نامی: برای پیشبرد دانش دفاعی از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌کنیم

مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس و افتتاح نمایشگاه دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس این واحد، رئیس امور ایثارگران نزاجا و رئیس سازمان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر : 39590

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات صبح امروز با حضور دکتر علی عباسپور، رئیس این واحد، امیر سرتیپ داوود کاظمی رئیس سازمان ایثارگران نزاجا، امیر سرتیپ محمد حسن نامی، رئیس دفتر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و دکتر محمد تقی طباطبائی، مدیر کل امور شاهد وایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حسین نصیرزاده، فرمانده بسیج کارکنان دانشگاه‌های کشور و دکتر زمانی مسئول هماهنگ کننده بسیج دانشگاه آزاد برگزار شد.


در این مراسم ابتدا معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات ضمن سلام و درود بر روح امام خمینی (ره) و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری به حاضرین خیر مقدم گفت و ادامه داد: «بزرگترین افتخار نسل ما دفاع مقدس است.»


وی با اشاره به سخنان رهبری که دفاع مقدس یک گنجینه تمام نشدنی است و باید نسل‌های آتی از آن بهره ببرند رسالت دانشگاه آزاد اسلامی را انتقال روحیه ایثارگری در جوانان خواند .



امروز سلاح دشمن نامرئی است


در ادامه این مراسم امیر سرتیپ داوود کاظمی ضمن آرزوی علو درجات برای امام و شهدای دفاع مقدس برای رهبر انقلاب طول عمر آرزو کرد و با تقدیر و تشکر از بستر سازان امور فرهنگی دفاع مقدس افزود: «در 22 بهمن سال 57 پیروزی انقلاب اسلامی زلزله سیاسی بود که تمام منافع دشمن را در منطقه به خطر انداخت. از همین رو دشمن به فکر براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی افتاد و تمام خباثت‌های خود را به کار گرفت؛ از ترور تا نفوذ اطلاعاتی که به هدف خود برسد. اما وقتی خود را ناکام دید، شرایط جنگی نابرابر را بر جمهوری اسلامی تحمیل کرد.»


سرتیپ داوود کاظمی بیان کرد: «ایثار فرزندان شما در لباس‌های متفاوت در مقابل دشمن بود که او را ناکام گذاشت.»


او ادامه داد: «ارتش با استفاده از لشکرهای زمینی سرعت و ماشین جنگی دشمن را گرفتار و در سه ماه اول جنگ آن را زمین گیر کرد. امروز به لطف آن ایثار و فداکاری نیروهای مسلح ارتش، سپاه، بسیج، انتظامی و سایر کسانی که در جهاد سازندگی افتخار آفرین بودند به کشور خدمت می کنند.»


کاظمی تصریح کرد: «بنده به عنوان یک سرباز در اینجا حاضر شدم تا بخشی از آن خدمات را معرفی کنم. ایران اسلامی در 200 سال گذشته در هر جنگی شرکت کرده بخشی از خاک میهن واگذار شده، اما در دفاع مقدس سانتی‌متری از خاک ایران به دشمن واگذار نشد، ما افتخار داریم 46 هزار شهید تقدیم به انقلاب و ایران اسلامی کرده ایم،240 هزار خانواده شهید و حدود 3 میلیون رزمنده داریم.»


او ادامه داد: «در سایه ایثار و فداکاری فرزندان و پدران شما فضای مناسبی را برای تحصیل تحقیق و پژوهش ایجاد شده است. خدا این توفیق را به ما داد که با حمایت رهبر این کشتی را به سر منزل مقصود برسانیم.»


کاظمی گفت: «باید توجه داشت امروز شکل جنگ تغییر کرده، نبرد سخت به نبرد نرم تغییر ماهیت داده اگر روزی با تانک، توپ و یا بالگرد سلاح دشمن را می‌دیدیم امروز سلاح او نامرئی است و در قالب جنگ هوشمند وارد عمل شده است.»


او تاکید کرد: «رهبر معظم این موضوع را سال 70 گوشزد کرده بود که دشمن به دنبال نسل جوان انقلاب است، اما با رهبری عاقلانه و خردمندانه ایشان توانستیم دشمن را شکست دهیم. پس باید مطیع مقام معظم رهبری باشیم و از نفوذ فرهنگی دشمنان جلوگیری کنیم. همگی باید سرباز باشیم در لباس دانشجو، روحانی، ارتش و غیره؛ به دنبال وحدت، انسجام و یکپارچگی و جلوگیری از تفرقه، کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار قرار دهیم.»


رئیس سازمان ایثارگران نزاجا در پایان ضمن گرامیداشت یاد شهدا برای رهبر معظم انقلاب طول عمر با برکت آرزو کرد و خاطر نشان کرد: «امیدواریم پرچم انقلاب عزیزمان را به دستان امام زمان (عج) تحویل بدهیم.»


در ادامه این جلسه دکتر علی عباسپور نیز به ایراد سخن پرداخت. او ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب آغاز هفته دفاع مقدس را تبریک گفت.



دانشگاه آزاد اسلامی مایل است برای پژوهش‌های دفاعی به نیرو‌های مسلح کمک کند


عباسپور بیان کرد: «جنگی که امروز از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می‌کنیم، جنگی است که کشور عزیزمان به تنهایی در مقابل تمام دنیا ایستاد. امروز کشورهای غربی اعتراف می‌کنند که همگی از رژیم بعث عراق در مقابل ایران حمایت کردند.»


او ادامه داد: «باید توجه داشته باشیم که این مساله همچنان ادامه دارد. ما از عزیزان ارتشی، سپاهی و ایثارگران بزرگ سیاسی خود سپاسگزاریم که تحولات منطقه را زیر نظر دارند و اگر قرار باشد کوچکترین کاری علیه ایران صورت گیرد در مقابل آن ایستادگی می‌کنند. ما شاهد هستیم کشور ایران تنها کشور در منطقه است که دست گروه‌های تندرو مثل داعش از آن کوتاه است. ما به لطف این عزیزان هیچ کدام از مشکلات منطقه را که کشورهای دیگر با آن درگیر هستند، نداریم.»


رئیس واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: «استکبار جهانی همچنان مارهایی را در خاورمیانه رها کرده که ما می‌توانیم با بیداری اسلامی در مقابل این دشمنی‌ها ایستادگی کنیم.»


عباسپور ضمن گرامیداشت یاد شهید مهندس جعفری که از شهدای واحد علوم و تحقیقات است بیان کرد: «ما در راه اقتدار ایران و دفاع از مرزهای اسلامی هزینه‌های زیادی دادیم. به هر حال رفته رفته از مبدأ شروع جنگ و پایان دفاع مقدس فاصله می گیریم. امروز حدود 25 سال از پایان جنگ می‌گذرد اما باید تلاش کنیم نسل جدید روحیه ایثارگری‌های انقلاب و جنگ را در روایت‌ها و کتاب‌ها بخوانند و بشنوند و آن را حفظ کنند.»


او افزود:‌«ما وظیفه داریم این ایثارگری‌ها را به گوش آنها برسانیم که چه کسانی با چه تدبیرهایی و با روحیه شهادت‌پذیری ایران را سربلندکردند. باید قدر انقلاب را بدانیم و تلاش کنیم روحیه انقلاب تداوم پیدا کند.»


رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ضمن تاکید به عوامل پیروزی گفت: «ایمان و توکل به خدا اولین عامل پیروزی جوانان ما در میدان جنگ بود کسانی که در صحنه‌های نبرد حاضر شدند نمادی از ایثارگری را به نمایش گذاشتند، این روحیه برای صدر اسلام بود که جوانان ما تا آن زمان آن را حفظ کرده بودند. ما باید بتوانیم این انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی (عج) ختم کنیم و تا آن روز این روحیه را در جوانان زنده نگه داریم.»


عباسپور تصریح کرد: «ارتش و سپاه از ملت ایران جدا نیست و دومین عامل پیروزی در دفاع مقدس است. ارتش و سپاه با ملت ایران برای برپایی امت اسلامی جوشش دارند تا در مقابل کسانی که می‌خواهند به ایران تعرض کنند ایستادگی کنند.»


او ادامه داد: «صبر و استقامت سومین عامل پیروزی است؛ ما باید یکدیگر را به صبر تشویق کنیم و از تحولات بین المللی مطلع باشیم که با توکل بر خدا در مسیر اعتلای ایران اسلامی تلاش کنیم مساله صبر بارها توسط خداوند در قرآن تاکید شده است. استکبار جهانی از دشمنی با ایران دست بردار نیست و قطعا راه سختی پیش روی ما است که می‌شود با صبر در برابر این مشکلات مقاومت کرد و همان‌گونه که قرآن فرموده نتیجه صبر سعادت خواهد بود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با تاکید بر نقش رهبری در دفاع مقدس اظهار کرد: «نقش حضرت امام (ره) در طول جنگ و بعد از آن نقش مقام معظم رهبری تاثیرگذار بود. در جریان هسته‌ای و مذاکرات 5+1 نیز هر جا کوچکترین ناامیدی و سستی در گروه مذاکره کننده یا ایجاد فشار از سمت آمریکایی‌ها و غربی‌ها بیشتر می‌شد، این تدبیر رهبری و تذکر او درباره خط قرمزهای ما این جریان را حمایت می‌کرد و موجب می‌گردید قدرت دوباره به گروه مذاکره کننده بازگردد و استکبار در جای خود بنشیند.»


عباسپور گفت: «ما از تلاشی که این گروه برای این مذاکرات انجام داده سپاسگزاریم. این عزیزان در مقابل سیاست‌مداران برتر جهان ایستادند اما حضور رهبر و تاکید ایشان بر خطوط قرمز ایران باعث شد تحریم‌ها همزمان با توافق هسته‌ای لغو شوند.»


او تصریح کرد: «ما به عنوان یک دانشگاه در خدمت نظام جمهوری اسلامی برای خدمت گزاری به ارتش و سپاه آماده‌ایم و توانمندی علمی و تحقیقاتی خود را در اختیار این ارگان‌ها قرار می‌دهیم.»


رئیس دانشگاه واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با بیش از 40 هزار دانشجو که 70 درصد آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی درس می‌خوانند، مایل است پژوهش‌ها، پایان نامه‌ها و تحقیقات خود را در اختیار این سازمان‌ها قرار دهد و در همه زمینه‌ها به آنها کمک کند تا برای افتخار و اقتدار میهن عزیزمان در مقابل دشمن ایستادگی کند.»



دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم و اقتصاد جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد


امیر سرتیپ محمد حسن نامی رئیس دفتر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او با ادای احترام به مقام معظم رهبری و سلام به روح امام خمینی (ره) بیان کرد: «ارتش نیروی زمینی 48 هزارو 800 شهید را به انقلاب تقدیم کرده است.»


او ضمن اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در جامعه علمی ایران گفت: «دانشگاه آزاداسلامی جایگاه شایسته‌ای در تولید علم هم در کشور و هم در جهان دارد. ما این انتظار را از این دانشگاه داشتیم که با ظرفیت و فرصت خوبی که دارد برای دفاع مقدس فعالیت‌های فرهنگی انجام دهد.»


سرتیپ نامی خاطر نشان کرد: «بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس هیئت امنایی متشکل از 7 وزیر و رئیس سه سازمان دارد که یکی از این سازمان‌ها دانشگاه آزاد اسلامی است، که شخص رئیس جمهور آنها را انتخاب کرد. بنابراین توقع می‌رفت از ظرفیت قابل توجه دانشگاه آزاد برای دفاع مقدس استفاده شود.»


نامی با اشاره به فرصت‌های علمی دانشگاه آزاد اظهار کرد: «برای پیشبرد بیشتر دانش دفاعی و توسعه نیروهای مسلح می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه آزاد استفاده کنیم زیرا بدون تردید این دانشگاه در تولید علم و اقتصاد جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد. به دانشجویان توصیه می‌کنیم پایان نامه‌هایشان را به این موضوعات اختصاص دهند تا در پیشبرد اهداف والای میهن عزیزمان قدم برداریم.»


رئیس سازمان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس با نقل خاطراتی از جنگ تصریح کرد: «صدام در اولین روز آغاز جنگ تحمیلی گفته بود تا سه روز دیگر اهواز و تا 7 روز بعد به تهران می‌رسد، اما دیدیم با وجود کمک‌های زیادی که از طرف غرب به آن‌ها می‌رسید. 8 سال در مقابل ایران جنگید. اگر امروز این کشور را به سمت موفقیت می‌‌رود باید به خاطر داشته باشیم که جوانان زیادی در این راه ایثارگری کردند.»


او 4 شاخص اصلی موفقیت در دیپلماسی مذاکرات 5+1 را این گونه خواند: «فرمانده کل قوا نقش بسزایی در این مذاکرات داشت؛ ایشان شخصاً خودشان این مذاکرات را هدایت می کردند بعد از ایشان مردم قهرمان، دانا و با فرهنگ همانگونه که در دفاع مقدس فداکاری کرده در مذاکرات نیز با حمایت هایشان پیروز این میدان بودند.»


نامی با اشاره به نقش نیروهای مسلح در مذاکرات 5+1 بیان کرد: «اگر اقتدار این نیروها نبود دشمن با ما سر یک میز نمی‌نشست آنها همیشه از بالا به ایران نگاه کردند اما قدرت دفاعی نیروهای مسلح باعث شد برابر با ما باشند.»


او در پایان خاطر نشان کرد: «مهم‌ترین عامل موفقیت در این مذاکرات توان دانشگاه‌ها و توان علمی ما بود که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه تاثیرگذار است. اگر در بحث مذاکرات هسته‌ای غرب توان علمی ایران را نمی‌پذیرفت هیچ گاه مذاکره نمی‌کردند.»


در این مراسم که همراه با نمایشگاه دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد، نیروهای نزاجا و تکاور حرکات نمایشی داشتند و از ربات بالگرد ققنوس دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته