دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 13:03
به‌دنبال موج انتقادات مردمی

رئیس‌جمهوری برزیل با تعیین سفیر جدید اسرائیل در «برازیلیا» مخالفت کرد

رئیس‌جمهوری برزیل از اسرائیل خواست تا از تعیین سفیر جدید خود در برزیل خودداری کند. دلیل این اقدام دولت برزیل، حمایت مقام‌های اسرائیلی از ادامه روند شهرک‌سازی در کرانه باختری عنوان شده است.
کد خبر : 39546

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «رای‌الیوم»، منابع آگاه سیاسی در تل‌آویو امروز یکشنبه فاش کردند که دولت برزیل به‌دلیل اینکه سفیر معرفی‌شده به‌وسیله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از حامیان افراطی شهرک‌سازی در کرانه باختری است، از از رژیم صهیونیستی خواسته است تا حکم وی را لغو کند.


بر اساس این گزارش، روزنامه «یدیعوت آحارونت» نوشت: «دیلما روسف» رئیس‌جمهوری برزیل در نامه‌ای که از کانال‌های خاصی به مقام‌های تصمیم‌گیرنده در تل‌آویو ارسال شده است، از «نتانیاهو» درخواست کرد تا تعیین سفیر جدید را لغو کند زیرا برزیل با انتصاب وی موافق نیست. «روسف» دلیل موافق نبودن برزیل با تصمیم مقام‌های اسرائیلی را حمایت سفیر معرفی‌شده جدید از شهرک‌سازی در کرانه باختری عنوان کرده است.


«دانی دایان» 59 ساله که به‌عنوان سفیر جدید اسرائیل در «برازیلیا» معرفی شده است، پیشتر رئیس شورای شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری بود و مواضعی به‌شدت مخالف با مردم و رهبران فلسطینی دارد. با وجود این، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل وی را به‌عنوان سفیر اسرائیل در برزیل تعیین کرد.


گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که حدود 40 سازمان تاثیرگذار در برزیل و نمایندگان پارلمان این کشور در نامه‌ای سرگشاده به ریاست‌جمهوری برزیل از وی خواسته‌اند تا مانع حضور «دایان» در پایتخت این کشور شوند. در این نامه آمده است: سفیر جدید (اسرائیل) قوانین بین‌المللی و حاکمیت برزیل را نقض کرده است. 40 سازمان مردم‌نهاد و موسسه فعال در برزیل با نگارش این بیانیه خواستار محکومیت اقدامات اسرائیل و منع حضور سفیر جدید اسرائیل در برزیل هستند.


«یدیعوت آحارونت» سه‌شنبه گذشته نوشته بود: بنا بر عرف دیپلماتیک اسرائیل نامه‌ای رسمی به حکومت برزیل ارسال کرد تا این کشور موافقت یا عدم موافقت خود با تعیین سفیر جدید را اعلام کند. طبعا هر کشوری حق دارد نسبت به این موضوع اعتراض کند یا آن را بپذیرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته