دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 12:33

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛ نوسازی ناوگان هوایی با هواپیماهای اجاره‌ای

وزیر راه و شهرسازی از تاسیس شرکت‌های جدید برای اجاره دادن هواپیما به ایرلاین‌ها خبر داد و گفت:‌ ایرلاین‌ها می‌توانند به صورت اجاره‌ای از این شرکت‌ها هواپیما در اختیار گرفته و نیاز خود را تامین کنند.
کد خبر : 39536

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، عباس آخوندی امروز در نشست خبری معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در مجموع 121 پروژه در حوزه حمل و نقل و شهرسازی آماده جذب سرمایه‌گذاری است، افزود: در گام اول 25 میلیارد یورو پروژه را عرضه می‌کنیم، اما قطعا در گام‌های بعدی پروژه‌های دیگری نیز عرضه خواهد شد.


وی تصریح کرد: این پروژه‌ها در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی طراحی و آمادگی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.


آخوندی با بیان اینکه مبنای اصلی کار ما در این سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت بخش خصوصی و عمومی است، اظهار کرد: برای این کار چند روش را در نظر گرفته‌ایم که شامل سیستم‌های BOT، LT، اجاره و اجاره به شرط تملیک است.


وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه شرکت عمران شهرهای جدید 35 پروژه در حوزه‌ مجتمع‌های مسکونی و تجاری و مترو، 23 پروژه فرودگاهی، 3 پروژه بزرگ سازمان راهداری، 22 پروژه ساخت بندری و پس کرانه‌ها، 15 پروژه ریلی، 3 پروژه عمران و بهسازی شهری مطرح است.


وی با تاکید بر اینکه این 121 پروژه از توجیه‌ اقتصادی لازم برای سرمایه‌گذار برخوردارند، عنوان کرد: دولت می‌تواند برخی پروژه‌ها را بدون توجیه اقتصادی و تنها با توجیه اجتماعی آغاز کند، اما این 121 پروژه تعریف شده برای سرمایه‌گذاری خارجی به علت بزرگ بودن اندازه در بازاری وسیع‌تر با هدف تامین مالی و ورود دانش فنی بیش‌تر مطرح شده‌اند.


آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه‌های در حال اجرا مانند تکمیل آزادراه تهران-شمال نیز جز این 121 پروژه تعریف شده برای سرمایه‌گذاری خارجی است، بیان کرد: تکمیل آزادراه تهران-شمال جز این 121 پروژه نیست و اساسا لزومی هم ندارد تا پروژه‌های بی‌معنی را به جامعه جهانی معرفی کنیم.


سوخو تائیدیه سازمان هواپیمایی کشوری را ندارد


آخوندی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی به موضوع اجاره به شرط تملیک در صنعت هواپیما وارد شده است، گفت: از طریق تاسیس شرکت برای اجاره دادن هواپیما می‌توان ناوگان هوایی کشور را نوسازی کرد، بدون آن که نیاز باشد ایرلاین‌ها درگیر خرید هواپیما باشند.


وی با بیان اینکه در دنیا شرکت‌های هواپیمایی لزوما هواپیماهای ملکی ندارند، عنوان کرد:در سایر کشورها نیز ایرلاین‌ها به تدریج برای نوسازی ناوگان خود از هواپیماهای اجاره‌ای استفاده می‌کنند.


آخوندی درباره واردات هواپیمای سوخو به کشور نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه این هواپیما مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری نگرفته است، بنابراین این سازمان خرید این هواپیما را تائید نمی‌کند، اما در آینده موضوع واردات سوخو به کشور بررسی می‌شود.


وزیر راه و شهرسازی درباره مذاکره با بوئینگ و ایرباس برای واردات هواپیما نیز گفت: ما نیاز ناوگان هوایی کشور به هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را تا سال 2020 اعلام کرده‌ایم و در ارتباط با واردات هواپیماهای کوتاه‌برد نیز در حال مذاکره با سایر شرکت‌ها هستیم.


آخوندی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی مدعی سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی ایران نیز باید از حداقل سرمایه‌ای برخوردار باشند، افزود: داشتن حداقل سرمایه یکی از پیش‌شرط ها برای ورود سرمایه‌گذار خارجی است تا حقوق مسافر رعایت شود.


آخوندی همچنین با تاکید بر اینکه احداث 5 بندر خشک را در دستور کار داریم، تصریح کرد: آئین‌نامه احداث بنادر خشک در شورای عالی ترابری تدوین شده و نخستین بندر نیز در نزدیکی تهران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.


مذاکره با چینی‌ها برای توسعه بندر چابهار


وی از مذاکره با چینی‌ها برای توسعه بندر چابهار خبر داد و گفت: موافقت‌نامه‌هایی با کشورهای مختلف برای گسترش و توسعه شبکه ریلی، هوایی، جاده‌ای و اتصال به شبکه ریلی آسیایی، شبکه آزادراهی آسیایی و سایر پیمان‌های بین‌المللی داشته‌ایم.


آخوندی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور تلاش داریم تا امکانات حمل‌ونقلی را گسترش دهیم و در 2 سال گذشته نیز توجه خاصی نیز به توسعه پایانه‌های مرزی، ارتباطات جاده‌ای و ریلی داشته‌ایم.


وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاحاتی در آئین‌نامه‌ها برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است، ادامه داد: ما در حوزه جذب سرمایه‌گذار مشکل قانونی نداریم بلکه بحث اصلی در اراده، روابط با جهان و نگاه به سرمایه‌گذار است.


به گفته وی، بر اساس تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی باید درون‌زا و برون‌نگر باشیم بنابراین اراده ما بیش از بحث‌های حاشیه‌ای مطرح شده در ورود سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته