دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1393 - 13:39
روزنامه "نیویورک تایمز" فاش کرد

عملیات ویژه سیا برای امحای سلاح‌های شیمیایی در عراق

یک رسانه آمریکایی مدعی شد سیا بین سال های 2005 تا 2006 بسیاری از سلاح‌های شیمیایی عراق را خریداری و معدوم کرده است.
کد خبر : 3953

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، نوشته است: طرح خرید سلاح‌های شیمیایی که در جنگ ایران و عراق توسط رژیم صدام حسین علیه ایران به‌کار رفته بود توسط آمریکا در سال ۲۰۰۵ آغاز و در سال ۲۰۰۶ نیز ادامه یافت.


در جریان این عملیات، آمریکا بیش از ۴۰۰ موشک براک، یکی از منفور‌ترین سلاح‌های شیمیایی در سطح بین‌المللی، را از حزب بعث عراق خریداری و منهدم کرد. حزب بعث عراق این موشک‌ها را در طوله دهه ۱۹۸۰ میلادی ساخته بود تا علیه ایران بکار ببرد.


اگرچه بسیاری از این موشک‌های باقی مانده فاقد مواد شیمیایی بودند اما تعداد زیادی نیز همچنان حاوی مواد کشنده شیمیایی خطرناکی بوده که این امر خارج از انتظار آمریکایی‌ها عنوان شده است.


نیویورک تایمز طی گزارشی که در ماه اکتبر منتشر کرد همچنین نوشت که ارتش آمریکا هزاران کلاهک و گلوله توپ قدیمی شیمیایی در عراق یافته است که منجر به مجروح شدن تعدادی از نیروهای عراق و آمریکا نیز شده اما دولت آمریکا اطلاعات و اخبار مورد نظر را محرمانه نگاه داشته است.


به گفته مقامات رسمی عملیات خرید این سلاح‌ها از یک منبع عراقی صورت گرفته که میزان هزینه پرداخت شده به این منبع عراقی و همچنین مشخصات وی هرگز به طور عمومی منتشر نشده است. همچنین مشخص نشده است که این منبع عراقی چگونه سلاح‌های باقی مانده را به‌دست آورده است.


در این گزارش ادعا شده است این اقدام سیا بخشی از تلاش‌های مخفی این سازمان به منظور جلوگیری از دسترسی تروریست‌ها یا گروه‌های شبه نظامی به سلاح‌های شیمیایی باقی مانده در عراق بوده است.


برنامه خرید سلاح‌های نامتعارف توسط آمریکا معروف به عملیات اوریس است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ در جریان بوده است.


لازم به ذکر برخی کشورهای غربی در طول جنگ عراق علیه ایران به صدام سلاح‌های غیر متعارف از جمله سلاحهای شیمیایی داده بودند.


براساس این گزارش، نام بسیاری از مقامات و کهنه سربازانی که در خصوص این عملیات گفت‌و‌گو کرده‌اند نیز فاش نشده است.


سازمان سیا هرگز درباره انتشار این گزارش واکنشی نشان نداده و پنتاگون نیز از پاسخ به سوالات مورد نظر اجتناب ورزیده است.


تنها یکی از مقامات پنتاگون در بیانیه‌ای مکتوب نوشت این عملیات خاص جهت اجتناب از به کار رفتن این سلاح‌های خطرناک علیه امنیت نیروهای آمریکا در عراق صورت گرفته است.


کلاهک‌های موشک‌های براک که حدود ۴۰ اینچ ارتفاع دارند در داخل عراق ساخته شده بودند اما هرگز مشخص نشد که عراق چه تعداد از این موشک‌ها را ساخته و یا علیه ایران در حین جنگ تحمیلی هشت ساله استفاده کرده است.


سازمان ملل متحد بعد‌ها اعلام کرد عراق مدعی شده بیش از ۱۸۵۰۰ موشک از این نوع را ساخته و پیش از ورود بازرسان سازمانن ملل، باقیمانده آن‌ها را منهدم کرده است.


اما به گفته یک مقام ارشد آمریکایی که بعد‌ها مسئول گروه تفحص عراق شد، «شکاف بسیار عمیقی در اطلاعات دریافتی وجود دارد».


حجم و میزان مواد شیمیایی به‌کار رفته در این کلاهک‌ها متفاوت و نامشخص بوده و یافته‌های آزمایشگاهی سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد سطح خلوص این مواد شیمیایی ۱۳ درصد بوده که بسیار بیشتر از حد انتظار بوده است.


آمریکایی‌ها معتقدند سلاح‌های مورد نظر در شهری در نزدیکی مرز ایران ساخته شده است اما مشخص نیست آیا از‌‌ همان شهر به سوی مواضع ایران شلیک می‌شده یا نقطه دیگری برای پرتاب آن‌ها به کار رفته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان سیا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته