دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 11:48

ظریف: اجرای درست برجام بهترین ضمانت ادامه حیات توافق هسته‌ای است

وزیران امور خارجه ایران و هلند پس از انجام مذاکرات خود در کنفرانس خبری مشترکی حضور یافتند و به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداختند.
کد خبر : 39520

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز نشست مطبوعاتی با «برت کوئنداس» وزیر امور خارجه هلند با خوش‌آمدگویی به همتای هلندی خود گفت: شش ماه نخست سال آینده میلادی هلند ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد که این، هم‌زمان با اجرای برجام است و همین موضوع اهمیت روابط میان دو کشور را بیشتر می‌کند.


بر اساس این گزارش، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان توافقات دو کشور در سفر امروز اظهار کرد: درباره موضوع آب و کشاورزی گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم. هلند در این زمینه پیشرفت‌های بسیاری را داشته و قرار است این تجربیات را در اختیار ایران قرار دهد.


«ظریف» افزود: همچنین دزباره موضوعات مختلفی از جمله انرژی، حمل‌و نقل، مواد مخدر، حقوق بشر، موضوعات منطقه‌ای و گسترش روابط میان دو کشور توافقاتی صورت گرفت.


وزیر امور خارجه هلند: برجام زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند


به‌گزارش آنا، در ادامه این کنفرانس مشترک خبری «برت کوئنداس» وزیر امورخارجه هلند گفت: من پس از 14 سال به ایران سفر کردم و امیدوارم در این سفر به اصفهان و مشهد سفر کنم.


وزیر امورخارجه هلند با تبریک توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: این توافق زمینه را برای سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در ایران فراهم کرده است و ما آماده مشارکت در این زمینه هستیم.


«کوئنداس» با بیان توافقات انجام شده در این سفر، گفت: جمهوری اسلامی ایران باعث ثبات در خاورمیانه و جهان شده است و از این بابت از ایران متشکریم.


ظریف: آمریکایی زمینه‌های بی‌اعتمادی میان ملت ایران را برطرف کنند


در ادامه این کنفرانس خبری، «ظریف» در پاسخ به سوالی درباره اینکه ملت ایران چه زمانی شاهد نتیجه توافق هسته‌ای خواهند بود، گفت: «برجام» هنوز اجرایی نشده است اما قبل از اجرا ما شاهد حضور گسترده مقام‌های اروپایی در ایران هستیم. همچنین یکی دیگر از نتایج «برجام»، جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید است که کمتر به آن توجه می‌شود. برجام باعث جلوگیری از گسترده شدن تحریم‌هایی شد که تا سال 92 به صورت غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شد. بعد از اجرایی شدن توافق نیز باید منتظر آثار مثبت آن باشیم که به تدریج خود را نشان می‌دهد.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: اجرا کردن درست توافق بهترین ضمانت ادامه حیات توافق هسته‌ای است. اگر ما و کشورهای عربی به این توافق به‌عنوان دستاورد دیپلماسی و نه یک معامله نگاه کنیم، اقدامات مثبت و جدی در این زمینه آغاز خواهد شد.


«ظریف» تاکید کرد: امیدوارم هرچه سریعتر تلاش شود زمینه‌های اجرای توافق فراهم شود. همچنین امیدواریم آمریکایی‌ها زمینه رفع بی‌اعتمادی ملت ایران را که در سال‌های گذشته ایجاد شده است، به‌تدریج برطرف کنند.


او با بیان اینکه آنچه طی ماه‌های گذشته توسط مقامات آمریکایی برای منتقدان داخلی عنوان شده است کمکی به بازگرداندن اعتماد نمی‌کند، ابراز امیدواری کرد که با اجرای توافق، آمریکا، با جدیت تعهدات خود را دنبال و مقداری از عدم اطمینانی که طی دهه‌های گذشته شکل گرفته را جبران کند.


وزیر امورخارجه هلند در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط در دوران پساتحریم تاکید کرد: این توافق برد بزرگ سیاسی میان ایران و کشورهای اروپایی بود همانگونه که گفتم، ما همزمان با اجرای برجام ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهیم داشت و تلاش حواهیم کرد که زمینه‌های اجرای «برجام» مهیا شود.


وی افزود: روابط ایران و هلند دارای سابقه تاریخی است که در اوضاع جدید ادامه خواهد یافت.


وی در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی آینده برجام نیز گفت: در سیاست پیش‌بینی خطرناک است، اما روابط ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق، برپایه مشارکت است و ما نگاه مثبتی به روابط ایران و هلند داریم.


وزیر امور خارجه هلند همچنین گفت که دولت این کشور به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته