دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر توفیقی: بحث ارتقای کیفیت و جذب هیات‌ علمی از اقدامات مثبت مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر جعفر توفیقی، وزیر علوم دولت اصلاحات و سرپرست اسبق وزارت علوم در دولت یازدهم، در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان به بررسی عملکرد دو سال مدیریت دکتر حمید میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است.
کد خبر : 39484

به گزارش خبرگزاری آنا، توفیقی، انتخاب میرزاده به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سوابق اجرایی، مدیریتی و علمی او را «بهترین انتخاب» عنوان می‌کند.


* دو سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذرد؛ در این مدت شاهد تغییرات مثبت زیادی در کشور از جمله در حوزه آموزش عالی بوده‌ایم؛ یکی از این تغییرات در حوزه آموزش عالی تغییر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بود. ارزیابی شما از انتخاب حمید میرزاده برای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


- در درجه اول باید گفت انتخاب دکتر میرزاده به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سوابق اجرایی، مدیریتی و علمی که ایشان در بالاترین سطوح داشتند به‌خصوص سوابق علمی و مدیریتی ایشان در حوزه آموزش عالی و وزارت علوم بهترین انتخاب بود؛ همچنین معتقدم با توجه به آشنایی دکتر میرزاده به‌عنوان عضو هیات‌موسس و هیات امنای این دانشگاه و حضور ایشان از سال‌ها پیش در دانشگاه آزاد اسلامی ایشان بهترین مدیری بودند که می‌توانستند مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی را به عهده بگیرند.
* مدیریت میرزاده در بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان را در دو سال اخیر چگونه می‌بینید؟


- در دو سال اخیر به دلیل حضور و عضویت در برخی از کمیسیون‌ها و کمیته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، از نزدیک شاهد اقدامات دکتر میرزاده هستم و عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ به‌خصوص شعاری که ایشان در ارتباط با بحث «ارتقای کیفیت» در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند و متعاقبا برنامه‌های گسترده‌ ایشان برای جذب هیات‌علمی یکی از اقدامات مثبت ایشان است. همچنین معتقدم عملکرد ایشان در ادغام واحدهای علوم و تحقیقات در دانشگاه‌های مادر در جهت انسجام‌بخشی، ساماندهی و ارتقای کیفیت، اقدام مثبتی بود. بنده در کمیسیون دائمی هیات امنای این دانشگاه نیز شاهد بحث‌هایی برای برقرار ساختن انضباط مالی در دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین کوچک‌سازی ساختار ستاد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بودم که به نظرم اقدامات مثبتی است. همچنین توجه ایشان به مراکز رشد در دانشگاه‌ها و توجه به توسعه پژوهش و فناوری و سیاست‌های ایشان در حوزه پژوهشی از دیگر اقداماتی است که منجر می‌شود دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به جامعه خدمت کرده و با صنعت در ارتباط باشد. در کل به نظرم این اقدامات از دیدگاه‌ها و رویکردهای بسیار مثبت ایشان است.


* به‌طور کلی اگر بخواهید به صورت مصداقی یکی از مهم‌ترین اقدامات ایشان را نام ببرید مهم‌ترین اقدام کدام است؟


- مهم‌ترین بحث در مدیریت دکتر میرزاده را این نکته می‌دانم که ایشان از ابتدا تاکید داشتند که مایل هستند در چارچوب سیاست‌های نظام عالی آموزش کشور و چارچوب سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حرکت کنند. دکتر میرزاده همچنین تاکید داشتند تا توسعه دانشگاه را همراه و هماهنگ با مصوبات «شورای گسترش آموزش عالی» دنبال کنند. البته بدون شک وزارت علوم نیز باید متقابلا به شرایط خاص دانشگاه آزاد اسلامی از نظر گستردگی و حمایت‌هایی که باید از دانشگاه داشته باشد توجه کند؛ منتها این سیاست پذیرفته شده بسیار خوب دکتر میرزاده بوده است که دانشگاه آزاد اسلامی را با سیاست‌های توسعه آموزش عالی که توسط شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری می‌شود هماهنگ و همراه کنند. البته این مساله ممکن است مشکلات و محدودیت‌هایی نیز برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کند؛ اما به نظر من در مجموع در چنین شرایطی کیفیت و نام دانشگاه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی می‌تواند بسیار مثبت ارزیابی شود. بنابراین ارزیابی من در مجموع بسیار مثبت است.


* توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- برخی انتقادها در جامعه علمی از نظر ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که رئیس و هیات امنای این دانشگاه باید این موضوع را نیز پیگیری کرده و تمهیداتی را بیندیشند تا این افزایش ظرفیت و گسترش تحصیلات تکمیلی حتما با تزریق منابع مالی و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و جذب هیات علمی همراه باشد تا خدای نکرده با توجه به اهمیت و نقشی که فارغ‌التحصیلان در کشور دارند از این بابت لطمه‌ای به کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی وارد نشود.
* علت مخالفت برخی از جریان‌ها موسوم به «دلواپس» را با توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور چه می‌دانید؟


- معتقدم مادامی که دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های توسعه‌ای خود را منطبق با ضوابط شورای گسترش آموزش عالی دنبال کند، نگرانی وجود ندارد و طبیعتا مخالفان نیز با پاسخ‌های قانع‌کننده دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم می‌توانند مجاب شده و نگرانی‌ها برطرف شود. البته کسانی که نگران هستند طیف‌های مختلفی را شامل می‌شوند؛ اما عمدتا برخی از مخالفت‌ها علمی است و اگر بخواهیم کارشناسی به این موضوع نگاه کنیم دانشگاه آزاد اسلامی باید به این طیف اطلاعات کافی داده و آنها را از رعایت استانداردها مطلع کند. نباید برخورد دافعه‌ای با آنها کرد، بلکه باید به آنها پاسخ‌های قانع‌کننده علمی داد و شاخص‌های دانشگاه آزاد اسلامی و برنامه‌هایی که برای جذب هیات‌علمی در این دانشگاه وجود دارد و نیاز کشور به تحصیلات علمی را مطرح کرد. همچنین باید برنامه‌هایی را که قرار است دانشگاه آزاد اسلامی در آینده برای توسعه زیرساخت‌های خود داشته باشد معرفی کرد. واقعیت این است که باید حرف منتقدان را شنید و به آنها پاسخ داد؛ اما در مجموع توسعه تحصیلات تکمیلی به نفع دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود و می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته