دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 10:21
سرهنگ مراد مرادی *

دانش‌آموزان و ایمنی سرویس مدارس

کد خبر : 39481

ایمنی سرویس مدارس را می‌توان در ذیل سه مبحث کلی بیان کرد:


اول: ایمنی خودروهای سرویس مدارس؛‌ خوشبختانه با همکاری و مدیریت سازمان‌های متولی در امر ترافیک، در سال گذشته، هیچ خبری مبنی بر تصادف خودروی سرویس مدرسه در تهران مخابره نشد که علت عمده‌ آن به استفاده از خودروهای سالم و بی‌عیب و نقص یا دارای معاینه فنی معتبر برمی‌گردد.در این راستا همه ساله، طرح اعمال قانون سرویس‌های فاقد معاینه فنی، با شدت و جدیت توسط پلیس راهور، به اجرا در می‌آید که در جای خود سهم چشمگیری در کاهش تصادفات داشته است. هم چنین طرح به کارگیری تاکسی‌ها برای حمل و نقل دانش‌آموزان، طبق مصوبه هیات وزیران با انعقاد تفاهم‌نامه بین پلیس راهور تهران بزرگ،‌ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و سازمان آموزش و پرورش اجرایی شده است. این تاکسی‌ها علاوه بر معاینه فنی باید بیمه سرنشین نیز داشته باشند. چنانچه مدرسه یا والدین، سرویس دانش آموزان خود را وسیله نقلیه‌ای به جز تاکسی‌‌های سازمان تاکسیرانی انتخاب کنند،‌ مسئولیت هر نوع اتفاقی با خود آنها خواهد بود.


دوم: یکی دیگر از مباحث ایمنی سرویس مدارس، خود رانندگان سرویس مدرسه است؛ در این خصوص بر اساس مصوبات هیات دولت و هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان‌های مرتبط، رانندگان سرویس مدارس باید متأهل، بالای 23 سال سن و از نظر سلامت جسمی و روحی مورد تأیید پزشکان معتمد باشند.


سوم: رعایت اصول ایمنی توسط اولیاء، مربیان و خود دانش آموزان است. سرنشینان خودروها به عنوان بخشی از کاربران ترافیک،‌ وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند که در افزایش ایمنی تردد،‌ بسیار مؤثر است. باید توجه داشت که اغلب حوادث برای دانش آموزان در سرویس مدارس هنگامی رخ می‌دهد که آنها در حال انتظار برای سرویس یا سوار شدن یا پیاده شدن هستند. اما رعایت چند نکته ساده موجب ارتقای سطح ایمنی دانش آموزان در هنگام وقوع سوانح رانندگی می‌شود که به موارد مهم آن اشاره می‌کنیم:


- مدیران مدرسه و اولیاء دانش‌آموزان، برای حفظ ایمنی فرزندان عزیز خود از سرویس‌های مجاز، ایمن و عاری از عیب و نقص فنی، استفاده کنند.


ـ دانش آموزان باید در محلی امن مانند پیاده‌رو و یا در قسمت عقب نشینی خیابان‌ها و دور از رفت و آمد خودروها در انتظار سرویس مدرسه خود باشند.


ـ دانش آموزان باید تا هنگامی که خودرو کاملا متوقف و درب آن باز نشده است، به خودروی سرویس مدرسه نزدیک نشوند.


ـ به دانش آموزان یادآوری کنید که هرگز نباید پشت سر خودروی سرویس مدرسه بدوند چون ممکن است راننده آنها را نبیند و حادثه‌ای اتفاق بیافتد.


ـ به دانش آموزان بیاموزیم که سرویس مدرسه نیز مانند یک کلاس درس و راننده هم معلم آن کلاس است. پس حتماً‌ به دانش آموزان خود یاد بدهیم که همیشه به حرف راننده توجه کنند.


ـ به دانش آموزان بیاموزیم،‌ روی صندلی خود نشسته و در هنگام حرکت سرویس مدرسه به هیچ عنوان از جای خود بلند نشوند زیرا یک ترمز ناگهانی موجب بر هم خوردن تعادل آنها خواهد شد.


ـ به دانش آموزان بیاموزیم، شلوغ کردن و ایجاد سر و صدا موجب حواس‌پرتی راننده و در نتیجه باعث تصادف خواهد شد.


* معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته