دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1393 - 12:33
انتقادهای اقتصادی لاریجانی؛

بنگاه‌های اقتصادی واگذار شده به بخش‌های دولتی را پس بگیرید

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که در قالب پرداخت بدهی به دستگاه‌های دولتی واگذار شده است، باید برای واگذاری به مردم پس گرفته شود.
کد خبر : 3947

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا علی لاریجانی در مراسم افتتاح کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، افزود: در این همایش که با حضور دانشگاهیان و مسئولان اجرایی برپا شده، فرصت بسیار مناسبی فراهم است تا در باب اقتصاد مقاومتی همفکری شود.


وی افزود: در بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چند نکته وجود دارد. نکته اول آن ارزیابی این است که چه شرایطی منجر به این شد تا سیاست‌های اقتصاد مقاوتی تدوین و عملیاتی شود.


وی با بیان اینکه نکته دومی که باید در باب چرایی و چگونگی اقتصاد مقاومتی به آن بپردازیم بررسی روح حاکم بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهارکرد: در برخی محافل گفته می‌شود که اقتصاد مقاومتی به دلیل تحریم‌ها ایجاد و پایه ریزی شد، در حالی که تحریم‌ها نیشتری بود که به بیماری اقتصادی کشور زده شد.


وی با اشاره به وجود مشکلات ساختاری اقتصاد ایران که از ۱۰۰ سال پیش تا کنون وجود داشته است، گفت: اقتصاد مقاومتی پاسخگوی مشکلات دراز مدت و ساختاری اقتصاد است که در واقع بسیار به موقع از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.








مساله تحریم‌ها نیشتری بود که به ما نشان داد آسیب پذیری اقتصاد ما از ناحیه شیطنت خارجی زیاد است.

مخالفت مدرس با اقتصاد دولتی


لاریجانی با بیان اینکه چندی پیش در زمینه حوزه فکری و عملی مرحوم مدرس مطالعه می‌کردم، گفت: با مطالعه برخی دغدغه‌های مرحوم مدرس متوجه شدم که ایشان علاوه بر اینکه یکی از مردان بزرگ در عرصه سیاسی کشور بوده، در عرصه اقتصادی نیز دغدغه‌های به روزی داشته است.


وی افزود: مرحوم مدرس در جایی می‌گوید دولت کارفرمای خوبی نیست و بنابراین باید اقتصاد به مردم واگذار شود و این دقیقا‌‌ همان مشکلی است که ما امروز همچنان با آن دست به گریبانیم.


لاریجانی به علاقه برخی از مسئولان به اقتصاد نیمه سوسیالیستی اشاره کرد و گفت: این تفکر در برخی مسئولان ما از ابتدای انقلاب تا کنون وجود داشته که می‌توان به اهداف اجتماعی و تحقق عدالت با تکیه بر اقتصاد نیمه سوسیالیستی دست یافت.


وی افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نیز سیاست‌های اصل ۴۴ در واقع مسیری است که در واگذار شدن اقتصاد به مردم بسیار تاکید و توجه دارد.


رئیس مجلس شورای اسلامی به مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات، پایین بودن میزان بهره‌وری با توجه به وجود منابع بسیار بالقوه و بزرگی است که در راه رسیدن به رشد اقتصادی هزینه می‌شود.


تعریف استقلال اقتصادی


وی ادامه داد: این مشکلات هم اکنون به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند و علت اینکه اقتصاد ما در برخی زمینه‌ها نسبت به شیطنت‌ها و دسایس دشمنان از مقاومت کافی برخوردار نیست، همین است.


لاریجانی بابیان اینکه تئوری امام در زمینه استقلال سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی تا حدود زیادی فراهم شده‌است، تصریح کرد: استقلال اقتصادی این نیست که درهای کشور را بر روی دیگران ببندیم، بلکه مفاهیم استقلال اقتصادی امروز پیچیده شده و باید آن را از این پیچیدگی فهمید.


وی ادامه داد: مفهوم استقلال اقتصادی این است که در عین ارتباط با دنیا، تاثیرگذاری تصمیمات کشورهای دیگر بر اقتصاد ما کم شود و در واقع اخلالی در اقتصاد ما ایجاد نشود.


رئیس قوه مقننه با بیان اینکه باید زمینه پدید آمدن اخلال در اقتصاد ما از بین برود، اظهار کرد: باید با کل دنیا ارتباط اقتصادی داشته باشیم. البته مساله تحریم‌ها نیشتری بود که به ما نشان داد آسیب پذیری اقتصاد ما از ناحیه شیطنت خارجی زیاد است.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از معضلات اقتصادی کشور ما گران اداره شدن کشور است، گفت: هزینه‌های زیادی در کشور صورت می‌گیرد، ولی بهره‌وری ما به نسبت به این هزینه‌ها بسیار پایین است و چنانچه بخواهیم به یک پیشرفت اقتصادی دست یابیم، باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.


وی افزود: نتیجه این ارزیابی‌ها و بررسی‌ها موجب شد تا برای رفع عیب‌هایمان در اقتصاد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را تدوین و عملیاتی کنیم. در واقع اقتصاد مقاومتی این امکان را به ما می‌دهد که با وجود فشار‌ها، بتوانیم در مسیر رشد اقتصادی قدم برداشته و تمامی علل مربوط به افت تولید و صنعت را به صورت ریشه‌ای از بین ببریم.


لاریجانی با اشاره به قابلیت بالای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: اکثر بندهای این سیاست قابل اجراست، به شرط آن که اراده‌ها و تحلیل‌ها با هم یکی شود.


نباید اسناد بالادستی زیاد شود


وی با بیان اینکه باید از انرژی تا منابع انسانی در خدمت رشد اقتصادی قرار گیرد، تصریح کرد: رشد اقتصادی را باید بر محور تولید قرار دهیم و نباید اسناد بالادستی برای رشد اقتصادی به قدری زیاد شود که روح حاکم در جهت توسعه اقتصادی در این میان گم شود.


او به ضرورت توجه به تولید ملی نیز اشاره کرد و افزود: برای رونق تولید ملی باید به بخش صادرات توجه شود و در واقع رونق صادرات از طریق افزایش بهره‌وری امکان پذیر است.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای عملیاتی شدن روح حاکم بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید اجزای این سیاست‌ها در چینش متناسبی قرار گیرد، تصریح کرد: اگر صحبت از کار آفرینی می‌شود، باید این کارآفرینی در بطن تولید قرار گیرد و اگر صحبت از صادرات می‌شود، باید این مهم در کل تولید کشور محقق شود.


انتقاد از واگذاری‌ به جای رد دیون


لاریجانی همچنین با تاکید بر ضرورت مقابله با انحصار در اقتصاد کشور نیز گفت: علت ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و نیز اقتصاد مقاومتی به این دلیل بود که باید اقتصاد را مردمی کرده و به بخش غیر دولتی واگذار کنیم، نه اینکه بخش‌های دولتی برای پرداخت بدهی خود به بخش‌های دیگر، بنگاه‌های اقتصادی را به یکدیگر واگذار کنند.


او تاکید کرد: این کار از اساس اشتباه بود و تمامی حوزه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که در قالب پرداخت بدهی به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها واگذار شده، باید برگردانده شده و به مردم سپرده شود.


وی با تاکید بر اینکه باید در اقتصاد کشور رقابت ایجاد شود، گفت: تا زمانی که در کشور ما فقط یک خودرو تولید می‌شود قطعا ما در صنایع خودروسازیمان با مشکل روبرو خواهیم بود و این مشکلات تا هر زمانی که انحصار در جامعه از بین نرود وجود خواهد داشت.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون اقتصاد مقاومتی قانونی مترقی است و فقط مشکل اجرا دارد، گفت: نظارت بر اجرای این قوانین از دیگر مشکلات است و در واقع نبود این سیاست‌ها و نظارت‌ها موجب شده که با مشکل کاهش تولید و افزایش بیکاری روبرو باشیم.


لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ما بیکار هستند، گفت: این میزان بیکاری به خاطر آن است که حجم دولت افزایش یافته و بیشتر بودجه صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود.








هدفمند کردن یارانه‌ها که به صورت ناقص و به شکلی نامناسب اجرا شد، موجب شد تولید با مشکل مواجه شود و در حال حاضر دولت از پس پرداخت یارانه‌ای که باید به بخش صنعت و تولید می‌داد، برنیاید

دولت باید کوچک شود


وی ادامه داد: در سال جاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی برای کشور در نظر گرفته شده بود که نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آن تنها متعلق به بودجه جاری کشور بود. این نشان می‌دهد با وجود یک دولت بزرگ و حجیم نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید دولت کوچک و چابک شود.


او افزود: بهره‌وری در اقتصاد یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است که اجرای آن موجب می‌شود مشکلاتی نظیر عملیاتی کردن ناقص هدفمندی یارانه‌ها به وجود نیاید.


لاریجانی ادامه داد: هدفمند کردن یارانه‌ها که به صورت ناقص و به شکلی نامناسب اجرا شد، موجب شد تولید با مشکل مواجه شود و در حال حاضر دولت از پس پرداخت یارانه‌ای که باید به بخش صنعت و تولید می‌داد، برنیاید. هم اکنون پرداخت عمومی یارانه به شکل ماهیانه تبدیل به یک مشکل برای دولت شده و در واقع سهم تولید نیز از سبد پرداخت یارانه‌های دولت به گونه‌ای گم شده‌است.


رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به اتخاذ تدابیری برای استفاده استراتژیک از نفت و گاز نیز اشاره کرد و گفت: باید در بخش انرژی مشتریان راهبردی داشته باشیم و در واقع با توجه به مزیت نفت و گازمان باید دوستان راهبردی خود را انتخاب کنیم. درواقع باید با گره زدن اقتصاد آن‌ها به بخشی از اقتصاد خود، زمینه پیاده‌سازی هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی در کشور را فراهم کنیم.


لاریجانی همچنین به فلسفه ایجاد مناطق آزاد و نقش آن‌ها در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد باید محلی برای توسعه صادرات غیرنفتی و سکوی پرتاب آن‌ها باشد، در حالی که امروز این مناطق به دروازه‌ای برای واردات و حیاط خلوت عده‌ای تبدیل شده‌است.


دستبرد به صندوق توسعه ملی


رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص ضرورت استفاده از صندوق توسعه ملی برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی نیز گفت: فلسفه ایجاد این صندوق این بود که مازاد منابع و درآمد نفت و گاز از اختیار دولت خارج شود و به عنوان پشتوانه بخش خصوصی در محقق کردن اقتصاد مردمی مورد استفاده قرار گیرد، اما متاسفانه استفاده از منابع این صندوق برای عملیاتی شدن اقتصاد غیردولتی مورد غفلت واقع شده و گا‌ه شاهد دستبرد‌های قانونی و غیرقانونی به منابع این صندوق هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته