دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1394 - 16:48

گلیم فارس در ارگ کریم خانی پهن می‌شود

در آستانه روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری نمایشگاهی از فرهنگ و هنر مردم فارس با عنوان نخستین نمایشگاه فارس در یک نگاه فردا در ارگ کریم خانی در شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر : 39428

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، این نمایشگاه با برپایی سیاه چادرهای عشایری و غرفه‌های صنایع دستی در ارگ کریم خانی در تاریخ 29 شهریور ماه تا 2 مهر ماه برگزار می‌شود که در این نمایشگاه غرفه‌های صنایع دستی از تمامی شهرستان‌های استان در رشته‌های منبت، قلم‌زنی، خاتم‌کاری‌، بافته‌های داری، گبه، گره چینی و رندبافی برپا می‌شود و دیگر آثار هنری هنرمندان فارس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.


در این نمایشگاه شهرستان‌های کازرون، اقلید، پاسارگاد، جهرم، زرین دشت، سپیدان، سروستان، فراشبند، قیروکازرین، لامرد، مهر، نوآباد ممسنی، رستم، کوار و خرامه به صورت کاملاً تخصصی دست بافته‌های داری از جمله گلیم‌های خوش‌رنگ و خوش‌طرح خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.


بنابراین گزارش گلیم فارس دست‌بافتی است داری و دورویه که هردوروی آن پود رو و قابل استفاده است.
در گلیم‌های دو رویه استان فارس پودها ایجادکننده نقوش هستند.


گلیم‌بافی در فارس بیشتر به شیوه چاک دار و برروی دار افقی بافته می‌شود. طوایف مختلف ایل قشقایی از معروف‌ترین بافندگان گلیم هستند. اصالت نقوش, مرغوبیت, مواد اولیه پشم, رنگ طبیعی گیاهی از ویژگی‌های گلیم فارس است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته