دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1394 - 16:52
عضو هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران:

بیش از 70 درصد افراد در مراکز سالمندی مبتلا به دمانس هستند

یک عضو هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه بیش از 70 درصد افراد در مراکز سالمندی مبتلا به دمانس هستند، گفت: این در حالی است که 99 درصد خانواده‌ها نمی‌دانند با بیمار چگونه برخورد کنند که این ناآگاهی منجر به درگیری و دعوای لفظی و گاهی فیزیکی نیز می‌شود.
کد خبر : 39426

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر غلامرضا حاجتی در نشست خبری روز جهانی آلزایمر درباره نحوه اجرای فاز اول طرح غربالگری سندرم دمانس، گفت: ما در این غربال‌گری نیاز به سنجشی داریم که باید بومی کشور باشد. به همین دلیل باید ابزارهای تشخیص دمانس را استاندارد کنیم و معایب آن را برطرف کنیم. پزشکان نیز باید بر اساس یک معیار هماهنگ شوند. بعد از فراهم شدن این امکان، طرح غربال‌گری سندرم دمانس آغاز می‌شود.


600 هزار نفر به آلزایمر و دمانس مبتلا هستند


وی به وجود 600 هزار بیمار مبتلا به آلزایمر و دمانس در کشور اشاره کرد و گفت: این رقم در 20 سال آینده دو برابر خواهد شد. جامعه ما هنوز نسبتا جوان است. با توجه به افزایش سن افراد و کاهش نرخ زاد و ولد تا 20 سال آینده با چالشی در این زمینه روبه‌رو خواهیم بود.


این متخصص اعصاب و روان با توجه به نیاز کشور به وجود مراقب برای بیماران مبتلا به اختلالات حافظه‌ای، گفت: خانواده‌هایی که بیمار آلزایمری دارند، با این چالش روبه‌رو هستند که به راحتی بتوانند با بیمار به صورتی درست رفتار کنند. انجمن آلزایمر ایران تاکنون حدود 700 نفر مراقب را برای مراکز سالمندی کشور تربیت کرده است.


حاجتی افزود: بیش از 70 درصد افراد در مراکز سالمندی مبتلا به دمانس هستند. 99 درصد خانواده‌ها نمی‌دانند با بیمار چگونه برخورد کنند که این ناآگاهی منجر به درگیری و دعوای لفظی و گاهی فیزیکی نیز می‌شود.


وی درباره تفاوت دمانس و آلزایمر گفت: سندرم دمانس بخش عمده‌ای از اختلالات رفتاری و شناختی را شامل می‌شود که طیف وسیعی از علائم مثل توهم، هذیان، مهار گریختگی رفتار، پرسه زدن و اضطراب را شامل می‌شود. 50 درصد این افراد نیز دچار افسردگی می‌شوند. برای اختلالات شناختی و حافظه، درمان دارویی وجود دارد و برای اختلالات روانی و رفتاری سندرم دمانس درمان‌های غیردارویی مد نظر است.


این عضو هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران درباره راهکارهای بروز پیشگیری از این اختلالات گفت: ما در بحث پیشگیری پیشنهاد می‌کنیم که در سنین میانسالی ظرفیت مغزی یا ذخیره شناختی افراد با فعالیت‌هایی مثل حل جدول، ورزش، یادگیری زبان جدید، موسیقی و هر کاری که باعث به چالش کشیدن مغز می‌شود، حفظ شود. 90 درصد ظرفیت مغز ما تا آخر عمر بیکار می‌ماند.


آلزایمر شایع‌ترین علت دمانس است


حاجتی عنوان کرد: شایع‌ترین علت دمانس بیماری آلزایمر است که 60 درصد از کل آن را تشکیل می‌دهد. علت دوم آن نیز سکته‌های مغزی است. عفونت‌ها، اختلالات متابولیک، سموم داروها، ضربه‌های مغزی، بیماری‌هایی مثل جنون گاوی و... از عوامل بروز دمانس هستند.


وی با اعلام اینکه 15 درصد دمانس‌ها برگشت‌پذیر هستند، گفت: کسانی که کم‌کاری تیروئید دارند، دچار کمبود ویتامین B12 هستند یا با افزایش مایع داخل مغز روبه‌رو هستند ممکن است در سال‌های آینده دچار دمانس شوند که البته این موارد قابل برگشت هستند.


سن شیوع دمانس


این متخصص اعصاب و روان سن شیوع دمانس را زیر 65 سال اعلام کرد و گفت: ورود دمانس در سنین زیر 65 سال در جوامع حدود یک درصد است و به نظر می‌رسد که این سن در حال رسیدن به 60 سال است. هر 10 سالی که به سن شیوع اضافه می‌شود، 10 درصد میزان آن را افزایش می‌دهد.


به گفته حاجتی؛ مختل شدن حافظه، اختلال در فعالیت‌های روزانه، افزایش اضطراب، گم کردن آدرس و غیره از علایم اولیه این بیماری است. در مراحل پیشرفته‌تر نیز فرد توانایی مراقبت از خود را ندارد.


این متخصص اعصاب و روان در خصوص شکایت افراد از فراموش‌ کردن‌های متعدد خود، گفت: در سنین پایین‌تر به خاطر تعدد افکاری که وجود دارد تمرکز مختل می‌شود، اما این به معنی آسیب رسیدن به حافظه نیست و می‌تواند گذرا یا ناشی از یک بیماری مثل افسردگی باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: آلزایمر دمانس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته