دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1394 - 13:42

مدیرعامل آبفا تاکید کرد؛ لزوم تغییر تعرفه‌های تکلیفی آب و فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر لزوم تغییر تعرفه‌های تکلیفی آب و فاضلاب گفت: هدف ما خود گردانی پروژه‌ها در بخش آب و فاضلاب است که برای تحقق این امر تعرفه‌های تکلیفی باید تغییر یابند.
کد خبر : 39357

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ‌آنا، حمیدرضا جانباز در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب، دائمی شدن خرید تضمینی آب را یکی از بزرگترین دستاوردهای صنعت آب و فاضلاب عنوان کرد و افزود: تسهیل در فرآیند واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی نکته‌ای بسیار ضروری است و در همین راستا مجلس تکلیفی قانونی مبنی بر تکمیل پروژه‌های فاضلاب از محل پساب در نظر گرفته است.


وی با بیان اینکه اکنون یک‌سوم قیمت تمام‌شده آب از مشترکان دریافت می‌شود، تصریح کرد: باید در گام نخست پروژه‌ها اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور یعنی رسیدن به قیمت تمام‌شده را عملی کنیم.


جانباز ادامه داد: اکنون تعدادی از پروژه‌ها در صنعت آب و فاضلاب به علت نبود تعامل مناسب میان صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران دچار مشکل شده‌اند که در همین باره جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم.


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه در تمام دنیا برای حمایت از سرمایه‌گذاری، تسهیلات با بهره کم ارائه می‌شود، عنوان کرد: در سال گذشته استفاده از وجوه اداره‌شده با عاملیت بانک صنعت و معدن برای نخستین بار در کل کشور اتفاق افتاد.








تعدادی از پروژه‌های صنعت آب و فاضلاب به علت نبود تعامل مناسب میان صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران دچار مشکل شده‌اند

همچنین در این مراسم مدیر تجهیز منابع آب و آبفای کشور با بیان اینکه سیر تکامل توسعه مشارکت در بخش آب و فاضلاب با بهره‌گیری از منابع سازمان جهانی اکو و بانک جهانی در حال انجام است، گفت: 4 هزارو 500 میلیارد تومان قرارداد تا به امروز در بخش آب و فاضلاب کشور به صورت بیع متقابل، BOO و BOT منعقد شده که از این میزان بیش از 50 درصد پروژه‌ها نیز محقق شده است.


حمیدرضا کشفی با بیان اینکه کمیته تدوین نظام‌های تامین مالی در شرکت آب و فاضلاب برای تامین زیر ساخت‌های پروژه‌ها تشکیل شده است، افزود: اکنون 300 هزار انشعاب در کل کشور از طریق فاینانس جاری در حال اجراست.


وی تصریح کرد: از مجموع 99 قرارداد منعقد شده میان بخش خصوصی و بخش دولتی در صنعت آب و فاضلاب با اعتبار 4 هزارو 500 میلیاردتومان، 2 هزار و 200 میلیارد تومان به صورت بیع متقابل با 15 قرارداد، 900 میلیارد تومان به صورت BOO و هزار و 350 میلیارد تومان در جهت خطوط انتقال و کاهش هدر رفت تبادل شده است.


مدیر تجهیز منابع آب و آبفای کشور با بیان اینکه واقعی شدن تعرفه‌ها برای خودگردانی پروژه‌های آب و فاضلاب ضروری است، عنوان کرد: به علت نبود تناسب هزینه‌ها و قیمت تمام شده، اعتبارات خرید تضمینی آب از طریق پساب در نظر گرفته شده است.


وی خاطرنشان کرد: تکمیل بخشی از فاضلاب تهران در ازای تخصیص پساب به مدت محدود با اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد ریال، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر پیران با اعتباری بالغ بر 550 میلیارد ریال، تاسیسات فاضلاب شهر بندرعباس با اعتباری معادل 2 هزارو 500 میلیارد ریال و ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه پرکند مشهد با اعتباری معادل یک هزار و 500 میلیارد ریال از جمله 20 قرارداد منعقد شده میان بخش خصوصی و دولتی در این مراسم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته