دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1394 - 13:02

دولت آمریکا «هماهنگ‌کننده اصلی» اجرای برجام را منصوب کرد

وزیر امورخارجه آمریکا «استیون مال» را به‌عنوان هماهنگ‌کننده اصلی و مسئول اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منصوب کرد.
کد خبر : 39213

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری رویترز، انتصاب «هماهنگ‌کننده اصلی» اجرای برجام پس از آن انجام می‌شود که روز گذشته (پنج‌شنبه) فرصت قانونی کنگره آمریکا برای بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 بدون نتیجه پایان یافت.


براساس این گزارش، جمهوری‌خواهان می‌خواستند طرحی را تصویب کنند که بر طبق آن رفع تحریم‌های ایران منوط به شناسایی رسمی موجودیت اسرائیل به‌وسیله دولت ایران و آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور شود. در نهایت این طرح نتوانست 60 رای لازم برای اجرایی شدن را به‌دست آورد.


بامداد امروز جمعه «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک به اندازه اصل توافق، اهمیت دارد و به‌دلیل نقش آن در دستیابی به اهداف امنیتی ایالات متحده برای این کشور اهمیت حیاتی دارد.


«کری» گفت: اکنون بعد از پایان مهلت 60 روزه کنگره، «استیون مال» را به‌عنوان «هماهنگ‌کننده اصلی» اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منصوب می‌کنم.


آخرین سمت «مال»، سفیر آمریکا در لهستان بوده است ولی پیشتر در سمت‌های مختلفی در وزارت امور خارجه این کشور فعالیت کرده است. وی در فاصله‌ سال‌های 2010 تا 2012 دستیار اجرایی وزارت امورخارجه بود و به‌عنوان مشاور «ویلیام برنز» معاون وقت وزیر امورخارجه نیز در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران فعالیت کرده است.


در بیانیه «کری» آمده است: وظیفه «استیون مال» به‌عنوان «هماهنگ‌کننده اصلی» برجام، این خواهد بود که مطمئن شود ایران به گام‌هایی که برای کاهش توان هسته‌ای‌ تعهد کرده است، پایبند می‌ماند و متقابلا شرکای آمریکا، تحریم‌ها را پس از هر مرحله، برخواهند داشت.


همچنین هماهنگی برای همکاری متقابل میان وزارت‌خانه‌های امورخارجه، خزانه داری، انرژی، امنیت داخلی، تجارت، دادگستری و دفاع در کنار سازمان‌های اطلاعاتی و امنیت و کمیسیون‌های قانونی از وظایف «مال» خواهد بود.


بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا تاکید می‌کند: در حالی‌که ما با اجرای برجام گامی به جلو می‌گذاریم وزارت امورخارجه و دولت آمریکا با متحدان و شرکایشان در منطقه برای تعمیق همکاری‌های امنیتی همکاری خواهند کرد تا با رفتارهای ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از تروریسم مقابله کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته