دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک فوق تخصص اورولوژی در گفت‌‌و‌گو با‌ آنا مطرح کرد

یائسگی در مردان به معنای کاهش قدرت باروری نیست/ 20 درصد مردان مسن دارای سرطان پروستات مخفی هستند

یک فوق تخصص اورولوژی با بیان اینکه یائسگی در مردان به معنای کاهش قدرت باروری نیست، گفت: اگر یائسگی در مردان به خوبی تشخیص داده شود می‌توان با ارائه درمان‌های جایگزین شدت علائم را بهبود بخشید.
کد خبر : 39136

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا درباره یائسگی در مردان، گفت: یائسگی در مردان به معنای کاهش هورمون مردانه (تستوسترون) است. به طور کلی در مردان بالای 40 سال، سالانه 1 درصد هورمون مردانه کاهش پیدا می‌کند و زمانی‌که این کاهش بسیار شدید شود گفته می‌شود فرد دچار یائسگی شده است.


وی با بیان اینکه یائسگی در مردان به معنای کاهش قدرت باروری نیست، افزود: این تغییر هورمون سبب ایجاد مجموعه‌ای از علائم جسمی و روانی از قبیل کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی، خواب آلودگی، ریزش موی بدن، خستگی، تحلیل عضلات، پوکی استخوان، اختلال حافظه و غیره می‌شود.


این فوق تخصص اورولوژی عنوان کرد: اگر یائسگی در مردان به خوبی تشخیص داده شود می‌توان با ارائه درمان‌های جایگزین شدت علائم را بهبود بخشید.


صفری‌نژاد اضافه کرد: مصرف داروهای هورمونی در مردان بسیار خطرناک است و می‌تواند خطرات ناگواری را برای فرد به همراه داشته باشد. عارضه اصلی تجویز تستوسترون، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون (افزایش غلظت خون) است. افزایش غلظت خون در مردان مسن، سبب افزایش خطر لخته شدن خون در اعضا مختلف از جمله عروق قلب می‌شود.


وی افزود: در مردان بالای 50 سال، پروستات شروع به بزرگ شدن می‌کند که منجر به ایجاد مشکلات ادراری در مردان می‌‌شود و تقریبا 20 درصد مردان بالای 50 سال، دارای سرطان پروستات مخفی هستند و تجویز تستوسترون در مردان، بزرگ شدن پروستات را تسریع می‌کند و در صورت وجود سرطان پروستات سبب رشد سریع آن می‌شود.


صفری‌نژاد عنوان کرد: همچنین تجویز نابجای هورمون‌های مردانه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برخلاف تصور مردم، در مردانی که سطح تستوسترون خون آنها طبیعی است و مبتلا به کم کاری غدد جنسی نیستند، تجویز تستوسترون نه تنها سبب افزایش میل جنسی یا توان جنسی نمی‌شود، بلکه منجر به تحلیل رفتن بیضه‌ها و از بین رفتن قدرت باروری در مردان می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته