دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1394 - 17:39

پیشنهاد معاون فرهنگی قوه قضاییه برای ایستادگی قضات در مقابل رشوه‌خواری

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه فرهنگ دستگیری از ضعفا باید به عنوان یک راهبرد اصلی شناخته شود، گفت: برخی اوقات افرادی که توان حرف زدن ندارند به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و با یک سخن تند از قاضی دست و پایشان را گم می‌کنند و نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند.
کد خبر : 39047

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان فرهنگی دادگستری های سراسر کشور اظهار کرد: نشاط و شادابی و احترام به ارباب رجوع از رویکردهایی است که در شرایط فعلی به صورت ویژه دنبال می‌شود.


وی اظهار کرد: کار معاونت فرهنگی قوه قضاییه پوستر و پلاکارد نیست بلکه رویکرد اصلی این معاونت اثر بخشی مفاهیم دینی در قسمت های مختلف دادگستری است.


معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه خود را نسبت به اتفاقات مختلفی که در جامعه می‌افتد مسئول می داند و در این میان اگر کسی در حاشیه شهر و در بطن مشکلات فرهنگی و اجتماعی رشد پیدا می‌کند قطعا مشکلاتی در این زمینه وجود داشته و تمامی کارکنان و قضات نسبت به این موضوعات مسئول هستند.


وی تصریح کرد: فرهنگ دستگیری از ضعفا باید به عنوان یک راهبرد اصلی شناخته شود، زیرا برخی اوقات افرادی که توان حرف زدن ندارند به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و با یک سخن تند از قاضی دست و پایشان را گم می‌کنند و نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند.


معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: مجموعه اداری مالی نیز باید با هزینه کرد به موقع در حوزه فرهنگی زمینه لازم را برای ایستادگی قضات در مقابل رشوه خواری فراهم کنند.


وی تصریح کرد : بسیاری از قوانینی که در کشور اجرایی می‌شوند یا رویکرد فرهنگی ندارند و یا بعضا دارای رویکردهای ضد فرهنگی هستند، بر این اساس باید بازنگری کلی در برخی از قوانین صورت گیرد.


صادقی افزود: اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی در موضوع فرهنگ عمومی، اقدامات فرهنگی و تبلیغی لازم به منظور ارتقا شأن و منزلت قضا و قاضی و معرفی قوه قضاییه در جامعه؛ راه اندازی و اداره مرکز مشاوره خانواده و مددکاری حقوقی؛ بررسی و شناسایی وضعیت عمومی فرهنگ حقوقی و قضایی در استان و انعکاس آن به معاونت فرهنگی قوه قضاییه؛ ترویج فرهنگ صلح وسازش، مراجعه به شوراهای حل اختلاف و استفاده از وکیل قسمتی از رویکردهای اصلی معاونت فرهنگی قوه قضاییه است.


وی با اشاره به اینکه باید مبانی دینی و فعالیت‌های فرهنگی برای اثر بخشی در جامعه ترویج پیدا کند، اضافه کرد: نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی در قوه قضاییه از رویکردهایی است که در شرایط فعلی به صورت جدی دنبال می شود.


معاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کرد: متاسفانه براساس آمار بررسی شده از زمانی که مردم با مسائل حقوقی بیش از گذشته آشنا شده اند بیشتر به جدال روی آورده اند و پرونده‌هایی که در این زمینه تشکیل شده رو به افزایش است.


وی با اشاره به اینکه تصویر جامعه نسبت به قوه قضاییه معیوب است، اظهار کرد: هرچند نسبت به قوه قضاییه انتقاداتی وارد است اما شرایط به این شکل هم که عنوان می شود، نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب