دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1394 - 13:03
حجت الاسلام والمسلمین امینی:

5 هزار پست خالی در دستگاه قضا وجود دارد/ 37 قاضی خارج از دستگاه قضا فعالیت می‌کنند

معاون منابع انسانی قوه قضائیه به تشریح روند جذب، آزمون و کارآموزی استخدام قضات در آزمون سال 94 پرداخت و گفت: در برنامه پنجم توسعه کشور مجوز جذب 4 هزار نفر صادر شده بود اما با توجه به متوسط خروجی‌ها هم اکنون حدود 5 هزار پست خالی در دستگاه قضا وجود دارد.
کد خبر : 38946

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در نشست خبری خود که در خصوص جذب، آزمون و کار‌آموزی قضات برگزار شد با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه مدیریت پیش‌بینی شده بود قوه قضائیه تا 5 سال به صورت میانگین هر سال 800 نفر را به کادر قضائی خود اضافه کند، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی رئیس قوه قضائیه در همان ابتدای ورود ایشان به دستگاه قضا جذب قضات با توجه به آمار اعلام شده آغاز شد. اگر چه در همان سال های اولیه این روند کند بود اما به مرور زمان این روند تسریع و مشکل در خصوص جذب نیروی انسانی برای کادر قضائی مرتفع شد.


وی با بیان اینکه آزمون عمومی قضاوت معمولا در اوایل نیمه دوم هر سال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سراسری و همزمان در سطح کشور برگزار می‌شود، افزود: ثبت‌نام آزمون امسال از تاریخ 24/6/1394 آغاز شده است و تا تاریخ 2/7/94 ادامه دارد. این آزمون امسال نیز در تاریخ 8/8/94 برگزار می‌شود.


حجت الاسلام والمسلمین امینی ادامه داد: نتایج آزمون در نیمه دوم آذر ماه اعلام می‌شود و کسانی که نصاب علمی لازم را در مرحله اول کسب کنند برای مرحله بعد یعنی آزمون تشریحی دعوت می‌شوند که این نصاب علمی بر اساس رتبه و نمره قبولی فرد محاسبه می‌شود.


معاون منابع انسانی قوه قضائیه با اشاره به اینکه آزمون تشریحی در 4/10/94 سال جاری برگزار می‌شود، اضافه کرد: منابع و مواد آزمون از طریق سایت معاونت منابع انسانی به اطلاع داوطلبان خواهد رسید و نتیجه آزمون تشریحی نیز نیمه دوم اسفند 94 اعلام می‌شود و پذیرفته‌شدگان از نیمه دوم فروردین 95 به مصاحبه دعوت خواهند شد.


وی با تاکید بر این موضوع که فرآیند گزینش متناسب با شرایط قوه قضائیه است، افزود: 4 تا 6 ماه در مجموع طول می‌کشد تا فرد قبول شده به دوره کارآموزی معرفی شود. برای دانشگاهیان یک سال و برای افرادی که مدرک حوزوی دارند حدود 20 ماه زمان کارآموزی تعیین شده است پس از آن اختبار نهایی برگزار و فرد وارد دستگاه قضا می‌شود.


وی تصریح کرد: در کنار آزمون عمومی به منظور ایجاد انگیزه برای نخبگان حوزوی و دانشگاهی، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و حوزه‌های برتری که دارای معدل بالاتری نیز هستند از شرکت در آزمون عمومی تستی و تشریحی معاف هستند و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آیین‌نامه جذب مستقیما به مصاحبه دعوت می‌شوند.


حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان اینکه پذیرفته شدگان آزمون‌های علمی و گزینش برای طی دوره کارآموزی قضائی به بخش آموزش معرفی می‌شوند، عنوان کرد: کار آموزی قضائی شامل یک سال برنامه آموزشی فشرده به میزان هزار و 200 ساعت است که در قالب دروس علمی، کارگاهی و کارورزی ارائه می‌شود. هم اکنون هزار و 600 نفر در 9 مرکز آموزشی در سطح کشور مشغول به گذراندن دوره کار آموزی هستند که از این تعداد حدود هزار نفر کار قضائی خود را تا پایان سال آغاز خواهند کرد.


معاون منابع انسانی قوه قضائیه به برنامه جذب در سال‌های آینده در این دستگاه اشاره کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه کشور مجوز 4 هزار نفر (سالانه 800 نفر) صادر شده بود. تلاش‌های صورت گرفته از سال 1390 تا کنون منجر به جذب قریب به سه هزار و 700 نفر به عنوان قاضی در سراسر کشور شده است. با وجود این تلاش‌ها و با توجه به مختصات خروجی نیرو به دلیل بازنشستگی و باز خریدی و یا مانند آن هنوز حدود 5 هزار پست خالی در دستگاه قضا وجود دارد که امیدواریم پیش‌بینی‌های لازم در برنامه ششم توسعه کشور برای تامین نیاز قوه قضائیه صورت گیرد.


وی با بیان اینکه به طور معمول سالانه 200 نفر از قوه قضائیه خارج می‌شوند، گفت: از مجموع 10 هزار قاضی که در قوه قضائیه مشغول به کار هستند این تعداد خروجی قابل قبول است البته ما در پست اداری موجود در قوه قضائیه با کمبود نیرو مواجه هستیم و 10 درصد از پست‌های خاص در بخش اداری متصدی ندارد و جذب نیرو برای این پست‌ها نیازمند تخصیص اعتبار است.


حجت الاسلام والمسلمین امینی به دو آزمون برگزار شده طی این مدت اشاره کرد و افزود: بر اساس مجوز کلی برنامه پنجم توسعه دو هزار نفر در آزمون استخدامی دستگاه قضا پذیرفته شده بودند اما اعتبارات به ما اجازه جذب این افراد را نمی‌دهد همچنین هزار و 700 کادر خدماتی به دلیل کمبود اعتبار کافی منتظر استخدام خود در دستگاه قضا هستند.


60 قاضی در شوراهای حل اختلاف فعالیت می‌کنند


معاون منابع انسانی قوه قضائیه شورای حل اختلاف را در واقع همیاری برای رسیدگی به پرونده‌های بسیار زیاد در قوه قضائیه دانست و گفت: بنای ما بر این نبود که شوراهای حل اختلاف دادگستری دوم باشند و کادر اداری فراوانی در آنها وجود داشته باشد بلکه بنا این بود که این شوراها در کاسته شدن از حجم پرونده‌های قوه قضائیه به ما کمک کنند. در حال حاضر 60 قاضی سابقه‌دار از قضات دادگستری به صورت پاره وقت در شوراهای حل اختلاف فعالیت می‌کنند و بنا داریم 100 قاضی دیگر را امسال در اختیار شوراهای حل اختلاف قرار دهیم تا سطح کار در آنها بالاتر رود.


37 قاضی خارج از دستگاه قضا فعالیت می‌کنند


حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان اینکه 37 قاضی در بیرون از دستگاه قضا در دولت و یا مجلس فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: این بدین معنا نیست که ما به این قضات در دستگاه قضا نیاز نداریم اما بخشی از کارهای ستادی به تفکر قضائی نیازمند است اما بازگرداندن این تعداد قاضی به قوه قضائیه هم به دلیل اینکه تعدادشان بسیار اندک است کمک چندان زیادی به ما نمی‌کند البته نباید فراموش کنیم که تبادل بین دستگاه‌ها وجود دارد و کسانی که کار قضائی می‌کنند می‌توانند تفکرات قضائی خود را در اختیار سایر دستگاه‌های دیگر قرار دهند.


700 نیروی خانم در دستگاه قضائی فعالیت می‌کنند


وی با بیان اینکه هیچ منع قانونی برای جذب قاضی خانم در دستگاه قضائی وجود ندارد، عنوان کرد: البته ما در این زمینه محدودیت‌هایی نیز داریم طبیعی است که در دستگاه قضائی به خدمات آقایان نسبت به خدمات خانم‌ها بیشتر نیازمند هستیم. از خانم‌ها به عنوان مشاور در محاکم خانواده استفاده می‌کنیم البته از آنها به عنوان دادیار و مشاور قضائی استفاده نیز می‌شود هم اکنون بین 650 تا 700 کارمند خانم در دستگاه قضائی تحت عنوان مشاور خانواده، کارهای ستادی، مستشاری و یا اداری فعالیت می‌کنند.


در خصوص جذب قاضی کمبود اعتبار وجود ندارد


حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان اینکه ما به صورت دائم از دانشگاه علوم قضائی قاضی جذب دستگاه قضا می‌کنیم گفت: از دانشگاه علوم قضائی عده‌ای تحت مدارک لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکتری جذب دستگاه قضا می‌شوند. دانشکده علوم قضائی عده‌ای را بورس می‌کند که این افراد پایه 2 قضائی می‌گیرند و عده‌ای نیز به صورت آزاد در این دانشگاه جذب می‌شوند که البته بر اساس خواست خودشان آنها هم نیز جذب دستگاه قضا می‌شوند کارگزینی در خصوص آنها صورت می‌گیرد البته ما از بیرون از دانشگاه علوم قضائی هم نیرو جذب می‌کنیم. ما در خصوص اعتبار برای جذب قضات با مشکل مواجه نیستیم اما برای جذب کادر اداری با توجه به متوسط حقوقی که دولت در نظر گرفته است تا به امروز با کمبود اعتبار مواجه بوده‌ایم.


سال گذشته 90 قاضی با مدرک دکتری وارد دستگاه قضا شدند


وی با بیان اینکه هر استانی سهمیه مشخصی برای جذب قاضی ندارد، تصریح کرد: وقتی که آزمون گرفته می‌شود با توجه به نیروهایی که جذب شده‌اند در آن زمان تصمیم می‌گیریم به هر استانی چه تعداد قاضی اعزام کنیم و در این خصوص محدودیتی نداریم همچنین سال گذشته 90 نفر با مدرک دکتری و یا دانشجوی دکتری وارد دستگاه قضا شدند البته تسهیلات عالیه در قوه قضائیه به سمت دکتری گرایش پیدا می‌کند.


معاون منابع انسانی قوه قضائیه با تاکید بر این موضوع که فرقی نمی‌کند یک شخص چگونه به دستگاه قضائی کشور خدمت کند، توضیح داد: برخی از قاضی‌ها وارد حرفه وکالت می‌شوند اگر یک وکیل کار خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهد و همچنین یک قاضی هم نیز کار خود را به خوبی انجام دهد فرقی نمی‌کند که در کدام طرف میز یک شخص فعالیت می‌کند. ما باید تلاش کنیم به مجموع توسعه عدالت در کشور بیفزاییم. این افراد باید در اختیار مردم باشند البته بیشتر کسانی که وارد حرفه وکالت می‌شوند قضاتی هستند که 30 سال را در دستگاه قضا قضاوت کرده‌اند و حال می‌توانند وارد حرفه وکالت شوند.


وی ادامه داد: از این که چه تعداد قاضی رد صلاحیت شده‌اند آماری در دست ندارم زیرا آمار رد صلاحیت قضات مربوط به دادگاه انتظامی و یا دادسرای انتظامی می‌شود.


حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان اینکه افرادی که تا پایان سال کارت خدمت خود را می‌گیرند می‌توانند در آزمون استخدامی قضات شرکت کنند، تصریح کرد: همچنین افرادی که مدرک نهایی تحصیلی خودرا نگرفته اند و تنها گواهی‌نامه دارند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند اما وقتی که به استخدام قوه قضائیه در آمدند باید مدرک اصلی خود را ارائه دهند. همچنین کسانی که غیبت سربازی نداشته باشند می‌توانند در آزمون استخدامی قوه قضائیه شرکت کنند.


در گزینش افراد غیر قضات، ملاک سیاسی وجود ندارد


وی با بیان اینکه برای گزینش افراد در کادر اداری و غیر قضات قانون و آیین‌نامه خاصی وجود دارد که در اختیار همه دستگاه‌ها است، اضافه کرد: در این آیین‌نامه‌ بندی به عنوان ملاک سیاسی وجود ندارد اما قضات نیز استثنا هستند و پس از این که مراحل مختلف گزینش را گذراندند زیر نظر هیئتی سه نفری از قضات عالی رتبه که زیر نظر رئیس قوه قضائیه هستند وارد دستگاه قضا می‌شوند.


حجت الاسلام والمسلمین امینی گفت: قضاتی که در مناطق غیر محروم فعالیت می‌کنند روند تایید صلاحیتشان متفاوت نیست اما به طور حتم از حق ماموریت بیشتری برخوردار هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته