دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1394 - 09:33

دومین تلاش جمهوری‌خواهان برای رد توافق هسته‌ای نیز ناکام ماند

نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) برای دومین‌بار تلاش کردند قطعنامه‌ای علیه توافق هسته‌ای ایران به رأی بگذارند اما دموکرات‌ها موفق شدند ان را ناکام بگذارند.
کد خبر : 38888

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، پس از تلاش نافرجام برای رای‌گیری پنج‌شنبه گذشته، «میچ مک‌کانل» سناتور جمهوری‌خواه با اظهار تاسف از کارشکنی دموکرات‌ها قول داده بود تا این هفته دوباره برای رای‌گیری تلاش کند.


رای‌گیری روز گذشته (سه‌شنبه) مجددا انجام شد اما این طرح باز هم نتوانست 60 رای لازم را برای تصویب در سنا به دست آورد.


جمهوری‌خواهان برای ثبت امتیازات سیاسی خواستار رای‌گیری در این‌باره هستند زیرا معتقدند نظرسنجی‌ها حاکی از مخالفت بسیاری از آمریکایی‌ها با توافق هسته‌ای است.


موافقان توافق در سنا که 42 نفر هستند می‌توانند عملا رأی‌گیری درباره قطعنامه مخالفان را با روش «فیلی‌باستر» منتفی کنند. هفته گذشته نمایندگان دموکرات سنا با استفاده از همین روش مانع از رأی‌گیری درباره قطعنامه مخالفت با توافق جامع هسته‌ای ایران شدند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا این ناکامی جمهوری‌خواهان را پیروزی دیپلماسی، منافع ملی آمریکا و امنیت جهان توصیف کرد.


جمهوری‌خواهان قصد دارند روز 17 سپتامبر (که آخرین مهلت برای نظر دادن کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران است) نیز طرحی را برای ممانعت «باراک اوباما» از لغو تحریم‌ها علیه ایران به رای بگذارند. این طرح می‌گوید که اگر ایران اسرائیل را به رسمیت بشناسد و آمریکایی‌های زندانی در این کشور را آزاد کند رئیس‌جمهوری می‌تواند تحریم‌های این کشور را لغو کند.


بر طبق توافق کاخ سفید و کنگره، مجالس نمایندگان و سنای آمریکا تا روز 17 سپتامبر فرصت دارند که درباره توافق هسته‌ای با ایران اعلام نظر کنند. حتی اگر مخالفان بتوانند رأی‌گیری کنند و اکثریت سنا و مجلس نمایندگان با توافق مخالفت کنند، رئیس‌جمهوری آمریکا با استفاده از اختیارات خود مصوبه آن‌ها را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح نیز رأی لازم را برای خنثی کردن وتوی «اوباما» ندارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته