دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1394 - 16:13
مدیرکل دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با آنا:

زنان عهده‌دار مسئولیت، برای سفر به خارج از کشور بدون اجازه همسر مشکلی ندارند/ سایر زنان این موضوع را در شرایط ضمن عقد ثبت کنند

مدیرکل دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: زنانی که مسئولیت‌‌های دولتی دارند و به ماموریت‌های دولتی خارج از کشور اعزام می‌شوند معمولا مشکلی ندارند زیرا دولت گذرنامه خدمت دولتی برای آنان صادر می‌شود اما سایر زنان می‌توانند خروج از کشور را به عنوان شرط ضمن عقد ثبت کنند.
کد خبر : 38777

اشرف گرامی‌زادگان در خصوص قانون خروج از کشور زنان و دختران به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: قانون خروج از کشور زنان و دختران در مجلس ششم مطرح شد که متاسفانه حذف ممنوعیت خروج از کشور زنان متاهل در آن مجلس به تصویب نرسید و حتی این موضوع در مجلس‌های بعدی نیز پیگیری نشد و با توجه به اینکه به گفته مسئولان خروج زنان از کشور بدون رضایت همسر از لحاظ شرعی مشکل دارد چنین قانونی مصوب نشد اما در مورد دختران بالای 18 سال، بسیاری از مسئولان با این نظر مخالفت کردند که ضرورتی برای اجازه خروج از کشور دختر بالای 18 سال وجود ندارد.


وی افزود: امروز هیچ محدودیتی برای خروج از کشور دختران بالای 18 سال وجود ندارد و هیچ قانونی برای رسمیت بخشیدن به محدودیت دختران برای خروج از کشور با اجازه پدر وجود ندارد و دختران می‌توانند برای ادامه تحصیل بدون کسب اجازه قانونی از پدر از کشور خارج شوند.


مدیرکل دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: زنان متاهل برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارند و همچنان نیز باید زن برای خروج از کشور از همسر خود اجازه قانونی داشته باشد. خروج از کشور زن تنها با اجازه قانونی و شرعی همسر مجاز است زیرا این موضوع با مساله تمکین در ارتباط است به طوری که زن باید صحبت همسر خود را مورد توجه قرار دهد و تنها با اجازه وی خارج شود.


گرامی زادگان در خصوص نحوه خروج از کشور مدیران ارشد زن گفت: زنانی که مسئولیت‌‌های دولتی دارند و به ماموریت‌های دولتی خارج از کشور اعزام می‌شوند معمولا مشکلی ندارند زیرا دولت گذرنامه خدمت دولتی برای آنان صادر می‌شود به عنوان مثال اگر زنی متخصص و مدیر از سوی دولت برای ماموریت به خارج از کشور اعزام شود دیگر مراحل اجازه همسر برای خروج از کشور را نمی‌گذراند زیرا گذرنامه خدمت دولتی دارد.


وی ادامه داد: زنان متاهل بدون سمت دولتی باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اجازه قانونی همسر برای خروج از کشور را دریافت کنند و یا اینکه در هنگام ازدواج،‌ خروج از کشور را به عنوان یکی از شروط ضمن عقد مطرح و ثبت کنند زیرا زن می‌تواند در هنگام عقد برخی شروط و خواسته‌های خود را به صورت قانونی مورد توجه قرار دهد و اگر همسر در آن موقع اجازه دهد این اجازه به صورت کلی در تمام عمر زندگی مشترک دوام دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته